Bukefalos 28 år!

Konsttråden!

Jag känner precis likadant, och i grund och botten tror jag det handlar om en inre press att vara duktig för egen del, att allt nytt jag gör "ska" vara bättre än det som kom före. Jag avskyr egentligen detta, mitt liv ska inte gå ut på att prestera eller visa upp en front, jag vill bara vara glad och ha roligt när jag målar eller tecknar.... Men att säga det och hitta dit är inte lika lätt.
Den enda metoden jag hittat för att komma igenom awkward-fasen är att slänga och gömma sånt jag inte är nöjd med 😅
Detta är en av anledningarna till att jag väldigt, väldigt sällan visar något jag målat. Jag vill inte bli prestationsinriktad. Nästan allt i mitt liv har handlat om det. Nu måste jag få ha något "eget".
 
Jag har nog lite svårt att se dig som nybörjare. Jag satt och tittade på din senaste målning (med den lilla söta råttan) och tänkte just hur i hela friden du fått till håret uppe på hjässan.
Jag hatar att måla man på hästar. Det är så svårt att få liv i det.

Jag testar mig fram! Målar ofta med stora penslar som jag snedställer och målar snabbt och lite typ hafsigt ”slumpmässigt”. Lägger det mörka först och sen målar jag in ljuset snabbt vått i vått.
Jag har ju ingen utbildning men testat mig fram och just hår tycker jag går att måla ganska ”abstrakt” utan detaljer. I hjärnan (iaf i min 😆) så läggs det abstrakta ihop och man fattar att det är hår liksom.
Men det är mkt möjligt att det är ”fel” rent tekniskt.

Här är jag nu! Har 39,8 i temp och målat till dånande toner av Beethovens ödessymfoni 😆

3A3D5EE1-2090-4606-98FA-DAE4567EC792.jpeg


Jag fick världens mind-fuck när jag skulle måla flätor och fick fläta mig själv och stå och glo på mig själv i spegeln 😆

Har inte bestämt mig för hur klänningen ska se ut ännu. Barnet hade en t-shirt med typ Frost haha men känner att den skippade jag 😆
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har sett en utställning av Zorn på Waldemars Udde för en herrans massa år sedan, vad som slog mig då var hur otroligt han målade vatten i akvarellerna. Helt fantastiskt, det var så man nästan kunde tro att man skulle bli våt om fingret om man hade tagit på tavlan.
 
Jag har sett en utställning av Zorn på Waldemars Udde för en herrans massa år sedan, vad som slog mig då var hur otroligt han målade vatten i akvarellerna. Helt fantastiskt, det var så man nästan kunde tro att man skulle bli våt om fingret om man hade tagit på tavlan.

Ja Zorn är ett geni på många sätt. Men jag är inte så förtjust i hans idylliska akvareller med vatten. Även om de är skickligt utförda. Jag tycker att hans bästa period är när han var i Paris. De porträtten därifrån speciellt de snabba studierna är väldigt expressiva!
 
Detta är en av anledningarna till att jag väldigt, väldigt sällan visar något jag målat. Jag vill inte bli prestationsinriktad. Nästan allt i mitt liv har handlat om det. Nu måste jag få ha något "eget".

Fick precis en kommentar på Instagram att jag ”målar sönder” alla tavlor.
En måste nog tyvärr vara ganska hårdhudad om en lägger ut offentligt har jag märkt av erfarenhet.. speciellt som jag som lägger ut processen från start.
Domen är ofta hård, så är det. Det har jag märkt inte bara på insta. Kanske är det lite självdestruktivt att dela med sig.
Men kommer iofs ofta glada hejarop och det väger ju upp
 
Senast ändrad av en moderator:
Barnets mamma blev glad över att jag kommer måla barnets öron precis som de ser ut. Tydligen var det några andra barn som hade retats osv. och de försökte peppa henne att öronen var fina fastän de stod ut ❤️
Åh, det är jag rädd för med lillasyster - hennes öron är bland det finaste vi vet på henne men jag är livrädd att hon kommer bli mobbad för dom 💔 . Hoppas jag har fel.
 
Jag testar mig fram! Målar ofta med stora penslar som jag snedställer och målar snabbt och lite typ hafsigt ”slumpmässigt”. Lägger det mörka först och sen målar jag in ljuset snabbt vått i vått.
Jag har ju ingen utbildning men testat mig fram och just hår tycker jag går att måla ganska ”abstrakt” utan detaljer. I hjärnan (iaf i min 😆) så läggs det abstrakta ihop och man fattar att det är hår liksom.
Men det är mkt möjligt att det är ”fel” rent tekniskt.

Här är jag nu! Har 39,8 i temp och målat till dånande toner av Beethovens ödessymfoni 😆

Visa bifogad fil 84901

Jag fick världens mind-fuck när jag skulle måla flätor och fick fläta mig själv och stå och glo på mig själv i spegeln 😆

Har inte bestämt mig för hur klänningen ska se ut ännu. Barnet hade en t-shirt med typ Frost haha men känner att den skippade jag 😆
Det ser verkligen ut som råttan viskar nåt till henne. Lite Ratatouille över det. :love:
 
Fick precis en kommentar på Instagram att jag ”målar sönder” alla tavlor.
En måste nog tyvärr vara ganska hårdhudad om en lägger ut offentligt har jag märkt av erfarenhet.. speciellt som jag som lägger ut processen från start.
Domen är ofta hård, så är det. Det har jag märkt inte bara på insta. Kanske är det lite självdestruktivt att dela med sig.
Men kommer iofs ofta glada hejarop och det väger ju upp
Typisk skum kritik, vad betyder det ens, och vet de själva vad de menar?
Konst är svår att kritisera tycker jag, den är ju inte dålig bara för att Jag inte gillar den. :)
 
Typisk skum kritik, vad betyder det ens, och vet de själva vad de menar?
Konst är svår att kritisera tycker jag, den är ju inte dålig bara för att Jag inte gillar den. :)

Tror främst det är andra konstnärer som tycker. Tex att en är ”begränsad” tex i paletten osv. Klart som fan jag är begränsad. Jag har målat 1,5 år. Sen tror jag inte att en ska jämföra sig så mkt med andra utan jobba på med sitt. Det kommer alltid finnas de som är bättre men det är liksom inget skäl för att ge upp
 
Fick precis en kommentar på Instagram att jag ”målar sönder” alla tavlor.
En måste nog tyvärr vara ganska hårdhudad om en lägger ut offentligt har jag märkt av erfarenhet.. speciellt som jag som lägger ut processen från start.
Domen är ofta hård, så är det. Det har jag märkt inte bara på insta. Kanske är det lite självdestruktivt att dela med sig.
Men kommer iofs ofta glada hejarop och det väger ju upp
Äh, förstår inte ens vad de menar med en sån kommentar. Jag tycker det är jätteroligt att följa din utveckling och hur dina tavlor utvecklas allt eftersom du jobbar med dem. :up:
 
Jag håller med övriga, tycker det är väldigt spännande att följa din utveckling och att se själva processen och inte bara den färdiga målningen! Gör den sortens konst som du vill göra och låt inte andras negativa kommentarer påverka alltför mycket.
 
Jag var nog frustrerad över mina begränsningar, både mina egna och teknikens. Så jag har inte tecknat på länge..! Men kom tänka på små serier som jag har gjort förut och tänkte att jag gillade dem också på sitt sätt. De är mera stilrena och så hittade jag äntligen en mera förlåtande penna i min app (blir lätt skakiga linjer i jämförelse med mina IRL teckningar).
Blev lite roligt att färglägga också.

Denna teckning skissade jag först IRL och sedan tecknade i min surfplatta, tror att det är bra om jag saknar någon tydlig bild i huvudet.
 

Bifogade filer

  • 20220131_171324.png
    20220131_171324.png
    234 KB · Visningar: 119
Fick precis en kommentar på Instagram att jag ”målar sönder” alla tavlor.
En måste nog tyvärr vara ganska hårdhudad om en lägger ut offentligt har jag märkt av erfarenhet.. speciellt som jag som lägger ut processen från start.
Domen är ofta hård, så är det. Det har jag märkt inte bara på insta. Kanske är det lite självdestruktivt att dela med sig.
Men kommer iofs ofta glada hejarop och det väger ju upp
Du målar fantastiskt
 
Jag tycker att han är enormt skicklig! Alltså enormt! Men det säger mig ingenting, mer än att han kan måla vatten som ett foto då. För mig är det som att spela ett jättesvårt klassiskt stycke exakt ”rätt”.

Men allt är ju en smaksak, och det är ju det härliga med konst egentligen, att det är så individuellt.

Jag vill lära mig att måla känslor. Det känns mkt abstrakt liksom. Hur lär en sig det? Svårt att gå en kurs i det. Såklart måste man också öva upp teknisk färdighet (där har jag mkt kvar att lära mig) men just att måla en känsla, så.jävla.svårt.
Sen är det ju inte så att känslan förmedlas på samma sätt till alla. Tex kanske personer får en massa starka känslor och konnotationer av den där vattenmålningen. Bara att jag själv inte får det.

Exact ... mycket, mycket skickligt, men det sager inte mig sa mycket. Tornis alla malningar, aven rattan pa den har sista, inte bara barnet, "talar till mig" och vacker en hel massa kanslor. Barnet vet jag inte vad hon kanner ... men rattan behover en kram, det ser jag tydligt. :p

Eller de har:
Testmålade denna och den går nog vidare till akvarellpapper med lite justeringar:

Visa bifogad fil 66172

Är inte överrens med örat och vill inte ha skvätt ovanför eller åt vänster. Kanske liiite mindre rännilar.. (Lite måste jag få lägga mig i och kontrollera!! :rofl:) Flika gärna in vad ni hade ändrat på om ni vill! Kritik välkomnas varmt. :heart

Idag har det inte blivit som jag vill, alls! Tycker det blir för mycket, färgerna blir för skarpa, för mycket kontrast och det blir för mycket detaljer. Det blir stökigt på fel sätt. Så behöver stoppa mig själv i tid för att det ska bli som jag vill.

Har så svårt med att släppa taget och inte pilla/jobba in för mycket i bilden! Akrylbläcket får jag helt enkelt låta bli in i det sista hur lockande de färgerna än är! :p Men en jättebra övning är det, som jag verkligen behöver jobba på!

Den här blev bäst idag:
Visa bifogad fil 66243

Det spelar ingen roll vad du sager @Scandi Dina hastar ar fantastiska. Jag alskar hur verklighetstrogna de ar ... men anda inte.

Tror främst det är andra konstnärer som tycker. Tex att en är ”begränsad” tex i paletten osv. Klart som fan jag är begränsad. Jag har målat 1,5 år. Sen tror jag inte att en ska jämföra sig så mkt med andra utan jobba på med sitt. Det kommer alltid finnas de som är bättre men det är liksom inget skäl för att ge upp

Det finns nog en hel del andra "konstnarer" som ar avundsjuka pa hur fort du har utvecklats ocksa :p Och det vet vi ju alla ... att da flodar kritiken.;)
 
Testmålade denna och den går nog vidare till akvarellpapper med lite justeringar:

Visa bifogad fil 66172

Är inte överrens med örat och vill inte ha skvätt ovanför eller åt vänster. Kanske liiite mindre rännilar.. (Lite måste jag få lägga mig i och kontrollera!! :rofl:) Flika gärna in vad ni hade ändrat på om ni vill! Kritik välkomnas varmt. :heart
Jag gillar inte att kritisera något jag tycker är fantastiskt! Och jag älskar din stil!
Om du ändå vill ha någon feedback hade jag önskat minde/ smalare och färre rännilar från huvudet, så att just den delen blir lite mer "clean".
Men jag är absolut inget proffs, och känner mig lite fånig som ger feedback till någon som är så proffsig
 
Jag gillar inte att kritisera något jag tycker är fantastiskt! Och jag älskar din stil!
Om du ändå vill ha någon feedback hade jag önskat minde/ smalare och färre rännilar från huvudet, så att just den delen blir lite mer "clean".
Men jag är absolut inget proffs, och känner mig lite fånig som ger feedback till någon som är så proffsig
Tack för konstruktiv kritik! :heart Alla mina verk är det fritt fram att komma med hur mycket kritik man vill, tar inte illa vid mig, tycker bara jag lär mig något och är oftast bara tacksam över att få en unik synpunkt på det jag gör.

Jag håller helt med dig och tanken är att få tummen ur och göra om den någon gång för jag gillar verkligen den hästen men det är också mycket som blev lite knasigt som jag vill rätta till! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 762
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 912
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 143
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp