Bukefalos 28 år!

Konsttråden!

Vad kom du fram till då?
Att jag skulle skaffa en enklare ritplatta när jag hade möjlighet. Det gav mersmak, så det skulle vara kul att prova med ritplatta någon gång. Det har inte blivit av än så jag kan inte säga exakt hur stor skillnaden är. Jag vet att det också finns de som animerar old school och som gör det bra, men så hardcore är inte jag. Det kräver antingen ytterligare utrustning som jag inte har, eller ett tålamod som jag inte heller har.
 
Gillar dessa två väldigt mycket. Tror Robin Pieterse bara målar akvarell och tror Jess Mason målar mestadels digitalt.
Åh jag gillade detaljerna i Pieterses bilder, men jag tycker det ser mer ut som gouache än akvarell. Det är säkert inte helt omöjligt att få till något i den stilen även med akvarell dock, jag är verkligen ingen akvarell-expert, men jag tror det är betydligt lättare med gouache eftersom den inte är lika transparent.
 
Åh jag gillade detaljerna i Pieterses bilder, men jag tycker det ser mer ut som gouache än akvarell. Det är säkert inte helt omöjligt att få till något i den stilen även med akvarell dock, jag är verkligen ingen akvarell-expert, men jag tror det är betydligt lättare med gouache eftersom den inte är lika transparent.

Ja men det kanske det är! Jag blandar nog ihop henne med någon annan, mycket liknande konst görs med akvarell, men när jag kikar nu ser det ju ut att vara lite tätare färg.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Köpte faktiskt gouache idag efter @Mkb inspel och sitter nu och kladdar på en krans. Nej, jag är inte helt julgalen men jag tänkte att det var lagom svårt att börja med när man inte målat sen i skolan. Är nog inte helt klar, rosetten behöver lite mer liv och kransen kanske några fler blad. Men nu måste jag sova 😴 Det var kul!

IMG_1577.jpeg
 
Gjorde små tavlor till barnrummet, de ska få sällskap av en med blåbär också. Egentligen känns det helt galet att hänga upp någonting på väggen när jag precis börjat måla, men det var faktiskt makens idé att köpa ramar och att jag sen kan byta ut målningarna om/när jag gör nya som jag hellre vill ha. Jag försöker att inte fastna i att det måste vara perfekt. Jag har lagt så mycket på hyllan i mitt liv för att jag blir för självkritisk. Faktum är att jag tog studenten från just estetisk linje med en banderoll över bröstkorgen med texten ”Klassens Perfektionist” och även om jag såg det som en komplimang då så kan jag nu 16 år senare absolut se hur det hämmat mig väldigt mycket. Ja ni ser ju, jag kan ju inte ens posta bilder här utan att ursäkta mig för att jag är nybörjare.

Men jag försöker hålla det enkelt och kul, och att jag inspireras mycket av barnböcker gör det enklare. Jag gillar när det är gulligt, nostalgiskt och lite barnsligt.

IMG_1690.jpeg
 
Gjorde små tavlor till barnrummet, de ska få sällskap av en med blåbär också. Egentligen känns det helt galet att hänga upp någonting på väggen när jag precis börjat måla, men det var faktiskt makens idé att köpa ramar och att jag sen kan byta ut målningarna om/när jag gör nya som jag hellre vill ha. Jag försöker att inte fastna i att det måste vara perfekt. Jag har lagt så mycket på hyllan i mitt liv för att jag blir för självkritisk. Faktum är att jag tog studenten från just estetisk linje med en banderoll över bröstkorgen med texten ”Klassens Perfektionist” och även om jag såg det som en komplimang då så kan jag nu 16 år senare absolut se hur det hämmat mig väldigt mycket. Ja ni ser ju, jag kan ju inte ens posta bilder här utan att ursäkta mig för att jag är nybörjare.

Men jag försöker hålla det enkelt och kul, och att jag inspireras mycket av barnböcker gör det enklare. Jag gillar när det är gulligt, nostalgiskt och lite barnsligt.

Visa bifogad fil 130112
dom är super fina!
 
Gjorde små tavlor till barnrummet, de ska få sällskap av en med blåbär också. Egentligen känns det helt galet att hänga upp någonting på väggen när jag precis börjat måla, men det var faktiskt makens idé att köpa ramar och att jag sen kan byta ut målningarna om/när jag gör nya som jag hellre vill ha. Jag försöker att inte fastna i att det måste vara perfekt. Jag har lagt så mycket på hyllan i mitt liv för att jag blir för självkritisk. Faktum är att jag tog studenten från just estetisk linje med en banderoll över bröstkorgen med texten ”Klassens Perfektionist” och även om jag såg det som en komplimang då så kan jag nu 16 år senare absolut se hur det hämmat mig väldigt mycket. Ja ni ser ju, jag kan ju inte ens posta bilder här utan att ursäkta mig för att jag är nybörjare.

Men jag försöker hålla det enkelt och kul, och att jag inspireras mycket av barnböcker gör det enklare. Jag gillar när det är gulligt, nostalgiskt och lite barnsligt.

Visa bifogad fil 130112
Älskar! 😍😍😍 Så himla fina, och du är fasen så mycket bättre än vad du tror!
 
Gjorde små tavlor till barnrummet, de ska få sällskap av en med blåbär också. Egentligen känns det helt galet att hänga upp någonting på väggen när jag precis börjat måla, men det var faktiskt makens idé att köpa ramar och att jag sen kan byta ut målningarna om/när jag gör nya som jag hellre vill ha. Jag försöker att inte fastna i att det måste vara perfekt. Jag har lagt så mycket på hyllan i mitt liv för att jag blir för självkritisk. Faktum är att jag tog studenten från just estetisk linje med en banderoll över bröstkorgen med texten ”Klassens Perfektionist” och även om jag såg det som en komplimang då så kan jag nu 16 år senare absolut se hur det hämmat mig väldigt mycket. Ja ni ser ju, jag kan ju inte ens posta bilder här utan att ursäkta mig för att jag är nybörjare.

Men jag försöker hålla det enkelt och kul, och att jag inspireras mycket av barnböcker gör det enklare. Jag gillar när det är gulligt, nostalgiskt och lite barnsligt.

Visa bifogad fil 130112
Åh jag blir helt nostalgisk, kommer ihåg den här stilen från min barndom :heart
 
Tack snälla ni :heart



Visst är det nostalgiskt? Elsa Beskow ritade ju mycket bär och framför allt sina små nissar med jordgubbshattar. Jag skulle gärna lära mig måla små sagovärldar!
Dom är verkligen super fina, hade lätt kunnat ha såna på väggarna hemma, väldigt nostalgiskt och mysiga är dom. Jag älskar såna med små sagoväsen :love: Visade även för sambo som satt bredvid och han tyckte dom påminde om Elsa Beskow!
 
@Voeux Först och främst vill jag säga att jag tycker det du gör är jättefint.

Sedan så tänker jag att du kanske kan ha nytta av en tanke som jag själv påminner mig om rätt ofta: man behöver inte vara bra på något för att få njuta av det. Så länge det ger dig en positiv känsla att skapa, så är resultatet faktiskt helt egalt. Din känsla är det som spelar roll, för ditt skapande är för dig.
 
Försöker lära mig hur den här färgen fungerar. Så typiskt mig att bara vaddå läsa på/teknik det är väl bara att måla 😅 Är absolut en sån som skruvar ihop IKEA-möbler utan instruktion halvvägs innan jag får backa, läsa och göra om.

Visa bifogad fil 129693
Jag älskar också den här stilen - ren, luftig, lite stiliserad. Jag kan lätt se de här på muggar, tapeter, kökshanddukar etc etc. Och tavlor!!
 
@Voeux Först och främst vill jag säga att jag tycker det du gör är jättefint.

Sedan så tänker jag att du kanske kan ha nytta av en tanke som jag själv påminner mig om rätt ofta: man behöver inte vara bra på något för att få njuta av det. Så länge det ger dig en positiv känsla att skapa, så är resultatet faktiskt helt egalt. Din känsla är det som spelar roll, för ditt skapande är för dig.

Så är det verkligen. En del av känslan för mig är dock resultatet, jag tänker att jag vill skapa någonting som förmedlar en känsla inom mig. Exempelvis nostalgi, någonting som för tankarna till barndomen. Så när jag inte lyckas få fram det som jag vill förmedla så förtar det upplevelsen lite. Men det brukar ju visa sig först mot slutet, om jag känner att jag fick fram nåt här eller inte. Hela processen från idé fram till nästan färdigt resultat är alltid väldigt givande! Sen kan det bli lite antiklimax ibland men det gör ingenting. Jag tänker att processen är rolig och dessutom lär jag mig något varje gång. Det hade varit konstigt om man blev nöjd med allt man gjorde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 182
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 894
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 978
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp