Konsttråden!

Tittar på bilder på Pinterest och fick ett extremt sug att köpa gamla möbler och snygga till :love:

IMG_2157.jpeg
 
En fråga. Jag ramlade över en sida som hade handmålade tapeter som sedan printas digitalt, vilket väckte en fråga som jag tänkt på tidigare. Hur förstorar man handmålade motiv? Tänker att det sker både med tapet och prints. Förstår att bilder scannas och på något vis konverterar man dem till vektorfiler? Någon som vet och kan förklara?

Annars vet jag att många skissar motiv och sedan läser in i exempelvis Illustrator och sedan målar klart motivet där. Men om det är 100% handmålat tänker jag.
 
En fråga. Jag ramlade över en sida som hade handmålade tapeter som sedan printas digitalt, vilket väckte en fråga som jag tänkt på tidigare. Hur förstorar man handmålade motiv? Tänker att det sker både med tapet och prints. Förstår att bilder scannas och på något vis konverterar man dem till vektorfiler? Någon som vet och kan förklara?

Annars vet jag att många skissar motiv och sedan läser in i exempelvis Illustrator och sedan målar klart motivet där. Men om det är 100% handmålat tänker jag.
Du kan ju skanna in det reglera fägerna och sedan trycka det som det är. Generellt sett så målar du större än själva trycket. Så orginalet är större än den tryckte produkten, för att få bättre kvalitet.
 
Du kan ju skanna in det reglera fägerna och sedan trycka det som det är. Generellt sett så målar du större än själva trycket. Så orginalet är större än den tryckte produkten, för att få bättre kvalitet.

Men det är ju just det jag undrar, hur trycker man handmålade motiv som är större än originalet? För att jag gissar att det kan vara så med exempelvis prints och tapet?
 
Man förstorar väll upp det digitalt, men det är inte att rekommendera.

Jag känner att jag inte riktigt får svar på min fråga 😅 Ditt svar är alltså att det inte går att konvertera verk till vektorfiler eller på annat vis förstora verk med bibehållen kvalitet? Jag uppfattar nämligen att detta görs inom exempelvis tapetindustrin och med prints med goda resultat, men jag kan ha missuppfattat. Det finns ju exempelvis handmålade fondväggar att köpa som tapet, är de då alltså målade för stor vägg som original?
 
Jag känner att jag inte riktigt får svar på min fråga 😅 Ditt svar är alltså att det inte går att konvertera verk till vektorfiler eller på annat vis förstora verk med bibehållen kvalitet? Jag uppfattar nämligen att detta görs inom exempelvis tapetindustrin och med prints med goda resultat, men jag kan ha missuppfattat. Det finns ju exempelvis handmålade fondväggar att köpa som tapet, är de då alltså målade för stor vägg som original?
Nej du kan inte konvertera en pixlerad grafik till vektorgrafik. Framförallt slutar det ju att vara handmålat när det blir vektor. Men du kan ju göra samma mönster vektorgrafik såklart, men då är det ju inte längre handmålat då är det digitalt.
Så jag förstår nog inte din fråga heller.
Men du kan ju såklart förstora upp en bild genom att skanna in den med väldigt hög upplösning, du får då en ren förstorings så varje penseldrag eller ritstreck blir uppförstorat varje liten detalj blir jättestor. Ungefär som om du tar en bild av en person i extremt hög upplösning och sätter upp på en affisch så kommer du kunna se varenda por om du då inte sedan efterbehandlar bilden på något sätt. Men då är den ju inte längre handmålad.
 
Nej du kan inte konvertera en pixlerad grafik till vektorgrafik.

Jo, det ska gå. Vektorisering, alltså konvertera från pixelbild till vektorbild. Men jag vet inte hur resultatet blir på en målning, så därför är jag osäker på om det är en teknik som brukar användas i sammanhanget.

Men okej, om jag förstår dig rätt så kan man alltså förstora en (digitaliserad kopia av en) målning genom att scanna den med hög upplösning. Du skrev tidigare att man kan förstora den digitalt men att det inte är att rekommendera? Jag hänger inte riktigt med här.

Självklart förstår jag att en målning slutar vara handmålad så fort du digitaliserar den. Handmålad är ju enbart originalet. Det jag menar är om målningen kan återges förstorad med gott resultat, och i så fall hur.
 
Jo, det ska gå. Vektorisering, alltså konvertera från pixelbild till vektorbild. Men jag vet inte hur resultatet blir på en målning, så därför är jag osäker på om det är en teknik som brukar användas i sammanhanget.

Men okej, om jag förstår dig rätt så kan man alltså förstora en (digitaliserad kopia av en) målning genom att scanna den med hög upplösning. Du skrev tidigare att man kan förstora den digitalt men att det inte är att rekommendera? Jag hänger inte riktigt med här.

Självklart förstår jag att en målning slutar vara handmålad så fort du digitaliserar den. Handmålad är ju enbart originalet. Det jag menar är om målningen kan återges förstorad med gott resultat, och i så fall hur.
Nej den slutar vara handmålad när du ändrar i den digitalt. En inskannad handmålad bild är såklart en digital kopia på en handmålad bild som ett foto av en handmålad bild. Men om du börjar ändra i den så är det ju inte samma bild längre även fastän du ritar den likadant men med en annan metod.

Tänk dig att en handmålad inskannad bild är som ett digitalt foto. Samma sak du kan göra med ett foto kan du göra med bilden. Det blir samma påverkan.
 
Nej den slutar vara handmålad när du ändrar i den digitalt. En inskaffad handmålad bild är såklart en digital kopia på en handmålad bild som ett foto av en handmålad bild. Men om du börjar ändra i den så är det ju inte samma bild längre även fastän du ritar den likadant men med en annan metod.

Tänk dig att en handmålad inskannad bild är som ett digitalt foto. Samma sak du kan göra med ett foto kan du göra med bilden. Det blir samma påverkan.

Jag menar inte att en ska börja ändra i bilden, eller rita den likadant med annan metod. Jag menar endast och enbart att förstora en digital kopia. Här var jag osäker på om vektorisering var en metod som används.

Men då förstår jag mer. Då tolkar jag det som att det snarare är scanning med hög upplösning som används när handmålade verk återges i större format än originalet, och inte vektorisering.
 
Jag menar inte att en ska börja ändra i bilden, eller rita den likadant med annan metod. Jag menar endast och enbart att förstora en digital kopia. Här var jag osäker på om vektorisering var en metod som används.

Men då förstår jag mer. Då tolkar jag det som att det snarare är scanning med hög upplösning som används när handmålade verk återges i större format än originalet, och inte vektorisering.
Det beror ju säkert på vad det är som ska göras. Kan tänka mig att man fotat in stora handmålade väggar och en kopia av det om det är så att man gör en väggtapet av någon känd vägmålning. Andra har man tagit originalen som varit skapade som illustrationer till något annat och bara förstorat dom. Men som sagt skanning av bilder är ju ofta ungefär som ett foto. Det du sitter med sedan är pixelgrafik.

Många gör som du säger hälften hälften dvs målar först för hand och lägger sedan in och gör en del digitalt. Vissa ritar helt och hållet digitalt. Men då gäller det ju för det mesta mönster och inte en väggmålning i tapetform.
 
Jag målade också ett landskap i somras med inspiration från omgivningarna. Det var mitt första landskap och jag tyckte att det var oväntat kul!

Visa bifogad fil 131911

Nu är tanken att jag ska testa måla ett vinterlandskap med snö. Är ju lite brist på den varan här men jag har vissa kontakter norrut så det ordnar sig nog med inspo!
Fantastiskt fin! Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men jag älskar hur du har fått till ljuskänslan. Det känns verkligen som att det kommer fram äkta solstrålar från mellan träden (särskilt det lilla hålet mellan träden ovanför vägen). Ljuvligt!
 
En fråga. Jag ramlade över en sida som hade handmålade tapeter som sedan printas digitalt, vilket väckte en fråga som jag tänkt på tidigare. Hur förstorar man handmålade motiv? Tänker att det sker både med tapet och prints. Förstår att bilder scannas och på något vis konverterar man dem till vektorfiler? Någon som vet och kan förklara?

Annars vet jag att många skissar motiv och sedan läser in i exempelvis Illustrator och sedan målar klart motivet där. Men om det är 100% handmålat tänker jag.
Ja det borde gå att göra i bland annat illustrator, det är väl oftast en form av tracing som sker där programmet tecknar linjerna/polygonerna över rastermotivet. Men oklart hur väl färger och textur bevaras av det, kanske finns det andra effektivare sätt med som jag inte känner till.

Jag vet att det också finns de som scannar/tar bilder i väldigt hög upplösning och på så vis kan skala upp något även i rasterformat, men jag vet inte hur väl det fungerar när det ska bli så stort som en tapet.
 
Ja det borde gå att göra i bland annat illustrator, det är väl oftast en form av tracing som sker där programmet tecknar linjerna/polygonerna över rastermotivet. Men oklart hur väl färger och textur bevaras av det, kanske finns det andra effektivare sätt med som jag inte känner till.

Jag vet att det också finns de som scannar/tar bilder i väldigt hög upplösning och på så vis kan skala upp något även i rasterformat, men jag vet inte hur väl det fungerar när det ska bli så stort som en tapet.

Tack för svar! Jag tror att det finns folk som gör vektorisering som tjänst, just på grund av att programmen kan ge lite varierat resultat så jag gissar att företag som sysslar med tapetdesign och dylikt ev. köper in det som tjänst då. Killgissar att det är automatisk konvertering som sedan putsas på för hand.
 
Två fåglar på plats i citronträdet. Har en tredje kvar och sen lite mer grönska innan väggmålningen är klar. Det är bara måleri på min Insta just nu så idag skaffade jag faktiskt ett ändamålsenligt konto bara för det, om ni vill följa det så kan ni skriva!

IMG_2261.jpeg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 804
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 453
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp