Könsuppdelade lektioner

Om vi går tillbaka till stenåldern så kanske jag kan hålla med dig. Men som jag skrev tidigare så har det öppnats en helt ny värld för mig och jag står fast vid att kön egentligen är så otroligt onödigt och något som ingen annan än en själv borde få bestämma.
Kön är inte oviktigt eftersom vi har olika funktioner och olika kroppar utefter vilket kön vi föds med. Visst finns det väldigt maskulina kvinnor och tvärtom men faktum är att vi är olika. Förstår inte vad som är så fel med det.

Det kommer inte ändras, könet kommer alltid vara där det är om man inte opererar sig eller tillför hormoner osv. Identiteten däremot kan man ha vilket som, men det ändrar som sagt inte på könet.

Kön är inte oviktigt eftersom vi har olika funktioner och olika kroppar utefter vilket kön vi föds med. Visst finns det väldigt maskulina kvinnor och tvärtom men faktum är att vi är olika. Förstår inte vad som är så fel med det.

Det kommer inte ändras, könet kommer alltid vara där det är om man inte opererar sig eller tillför hormoner osv. Identiteten däremot kan man ha vilket som, men det ändrar som sagt inte på könet.
...Och en del sjukdomar och behandlingar av sjukdomar varierar beroende på det medfödda könet...

Könsidentitet är något annat än fysiskt medfött kön.

Jag håller ändå inte med. Men jag kan förstå att om du inte själv har någon erfarenhet så är det kanske svårt att förstå. Men nej, jag håller inte med dig alls!

Skit i om det är en kvinna, man eller något annat. Vem bryr sig? Det viktiga när det gäller typ sjukvård och liknande är ju vad människan har för organ. För det finns som sagt folk som varken är tjej eller kille, då spelar det ju ingen roll vad hen säger om hen behöver sjukvård. Det är ju vad hen har för organ som är det viktiga.

Fast det tycker jag är jättekonstigt och det blir ju himla konstigt. Det är alltid ngt tjafs om -våårt tjejlag är såå bra så de spelar inte mot de andra värdelösa tjejerna utan mot killarna. Tjejerna ska få sämre tider för de är tjejer. Den där tjejen är nog en kille som de har med för att toppa laget för hon spelar ju bra -till skillnad från de andra orponen. Dra ned byxorna så vi får se! (sant). Jag fick klä ut mig till kille och spela med killarna så att jag fick spela med dem som var lika bra/jag fick dispens och vara med i killaget.

Om barnen är 5-12 år är det väl bara att samla dem i en bunt och låta dem träna när det passar i lagom uppdelade lag efter ambitionsnivå. Föräldrar som är galna och vill vinna vinna vinna borde få skämmas.

(Saker jag läst i pressen om fotboll. Själv har jag aldrig spelat det alls och tänker inte börja.)
Jag har tack och lov inte din erfarenhet ;-) Runt om i våra kommuner får lagen träningstider efter ålder (säger sig själv att barn inte kan träna klockan 22 på kvällen till exempel) och efter divisionstillhörighet (det vill säga ett damlag i högre division mot motsvarande herrlag har bättre träningstider) och så har det varit sedan jag höll på. Många lag har blandade lag i de lägre åldrarna, som föredetta ungdomstränare och domare i just fotboll tycker jag själv inte att det fungerar. Det funkar för vissa tjejer, det funkar för vissa killar men personligen tyckte jag inte att det funkade bra överlag. Det VAR skillnad på hur tioåriga pojkar spelade mot dito flickor. Tyvärr. Men så var det. Och jag tvivlar starkt på att min dotter, idag 6 år och spelar i sin förening tillsammans med killarna, men redan nu är det riktigt tuffa tag bland de killarna, som man inte ser hos tjejerna, skulle våga vara med på matcherna som tio-tolv åring om hon skulle spela mot killar. Därmed inte sagt att hon är en mes, men dock är killarna överlag lite tuffare när det kommer till tacklingar och att ta emot bollar etc. Visst kan det vara miljön som fostrar dem, men som sagt, jag tycker det är en jäkla skillnad på knattefotboll överlag, även om det finns undantag som bekräftar den regeln också såklart.

Det viktiga när det gäller typ sjukvård och liknande är ju vad människan har för organ. För det finns som sagt folk som varken är tjej eller kille, då spelar det ju ingen roll vad hen säger om hen behöver sjukvård. Det är ju vad hen har för organ som är det viktiga.
Precis, vad människan har för kön, det är det viktiga i vissa situationer. Sjukvården struntar nog däremot i könsidentiteten och det ska den göra för den har ingen med att göra. Däremot könet som du skriver om är en hyfsad viktig detalj i vissa lägen.

Att det ligger en transvestit i magen har jag oerhört svårt att tro. Och jag tycker fortfarande inte att det är okej att mamman ska bestämma vad barnet ska vara för något. Men det är väl kanske en framtidsfråga, vi verkar ju trots allt leva kvar på stenåldern där det endast finns män och kvinnor ;)
Du pratar hela tiden om stenåldern. Du har väl läst biologi i skolan så du borde veta att kön har funnits dom senaste 1 miljarder år dvs långt mycket långt före stenåldern

Precis, vad människan har för kön, det är det viktiga i vissa situationer. Sjukvården struntar nog däremot i könsidentiteten och det ska den göra för den har ingen med att göra. Däremot könet som du skriver om är en hyfsad viktig detalj i vissa lägen.

Nej, vad människan har för organ är det viktiga. Vad könet är spelar som helst ingen roll. För som sagt, det finns män med fitta och det finns kvinnor med kuk och sen finns det ickebinära osv osv osv.

Jag har tack och lov inte din erfarenhet ;-) Runt om i våra kommuner får lagen träningstider efter ålder (säger sig själv att barn inte kan träna klockan 22 på kvällen till exempel) och efter divisionstillhörighet (det vill säga ett damlag i högre division mot motsvarande herrlag har bättre träningstider) och så har det varit sedan jag höll på. Många lag har blandade lag i de lägre åldrarna, som föredetta ungdomstränare och domare i just fotboll tycker jag själv inte att det fungerar. Det funkar för vissa tjejer, det funkar för vissa killar men personligen tyckte jag inte att det funkade bra överlag. Det VAR skillnad på hur tioåriga pojkar spelade mot dito flickor. Tyvärr. Men så var det. Och jag tvivlar starkt på att min dotter, idag 6 år och spelar i sin förening tillsammans med killarna, men redan nu är det riktigt tuffa tag bland de killarna, som man inte ser hos tjejerna, skulle våga vara med på matcherna som tio-tolv åring om hon skulle spela mot killar. Därmed inte sagt att hon är en mes, men dock är killarna överlag lite tuffare när det kommer till tacklingar och att ta emot bollar etc. Visst kan det vara miljön som fostrar dem, men som sagt, jag tycker det är en jäkla skillnad på knattefotboll överlag, även om det finns undantag som bekräftar den regeln också såklart.
Nä precis. Tänk om damkronorna skulle spela mot Kanadas herrlag i hockey VM så skulle ju damkronorna skada sig betydligt i tacklingarna :crazy:

Nej, vad människan har för organ är det viktiga. Vad könet är spelar som helst ingen roll. För som sagt, det finns män med fitta och det finns kvinnor med kuk och sen finns det ickebinära osv osv osv.
Precis, könet är det viktiga. Precis som du skriver där. Och det finns dom som identifierar sig som män som har det fysiska könet kvinna och tvärtom.

Du kan inte bara ändra på ett ord, vad är det för fel på könsidentitet? Det gör att det inte blir några missförstånd. Då vet man att det handlar om identiteten och inte om fysiken. För trots allt så föds vi olika med olika funktioner som inte går att förneka.

Du pratar hela tiden om stenåldern. Du har väl läst biologi i skolan så du borde veta att kön har funnits dom senaste 1 miljarder år dvs långt mycket långt före stenåldern

Nu var det mest bara ett sätt för mig att uttrycka mig, (stenåldern är väldigt långt tillbaka i tiden för mig och något jag säger när något är old school). Det finns dock dom som fortfarande lever kvar på den tiden då folk tyckte att "kvinnor ska stå i köket och männen ska jobba och tjäna pengar".

Precis, könet är det viktiga. Precis som du skriver där. Och det finns dom som identifierar sig som män som har det fysiska könet kvinna och tvärtom.

Du kan inte bara ändra på ett ord, vad är det för fel på könsidentitet? Det gör att det inte blir några missförstånd. Då vet man att det handlar om identiteten och inte fysiken.

Jag tror det handlar mycket om att folk inte har öppnat ögonen :) samhället utvecklas hela tiden. För något/några år sen hade jag hållit med dig till 110%.

Skit i om det är en kvinna, man eller något annat. Vem bryr sig? Det viktiga när det gäller typ sjukvård och liknande är ju vad människan har för organ. För det finns som sagt folk som varken är tjej eller kille, då spelar det ju ingen roll vad hen säger om hen behöver sjukvård. Det är ju vad hen har för organ som är det viktiga.
Läs på lite mer, så att du förstår mera om människokroppen så klarnar det nog.

För att ta ett välkänt exempel Hjärtinfarkt:

Symtomen för hjärtinfarkt är inte likadana för fysiska män respektive kvinnor. Kvinnors symtom är bl.a. diffusare och kan förväxlas med magont eller tandvärk...
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartinfarkt/Symptom-vid-hjartinfarkt/
http://hjärtinfarkt.se/hjartinfarkt-hos-kvinnor/

Det är väl onödigt att dö, bara för att man vägrar erkänna att det existerar olika fysiska kön?

Det är ingen (ja nästan då, men inte jag) som ifrågasätter att man kan anse att det finns flera möjliga sätt att förhålla sig till sin eller andras könsidentitet.

Men att påstå att fysiskt kön inte existerar blir lite larvig, ungefär som att säga att det inte finns vänster- respektive högerhänta (och några stycken som är både och).

Nu var det mest bara ett sätt för mig att uttrycka mig, (stenåldern är väldigt långt tillbaka i tiden för mig och något jag säger när något är old school). Det finns dock dom som fortfarande lever kvar på den tiden då folk tyckte att "kvinnor ska stå i köket och männen ska jobba och tjäna pengar".
Men det fanns ju inga pengar på stenåldern så det stämmer inte att männen skulle jobba o tjäna pengar på stenåldern

Läs på lite mer, så att du förstår mera om människokroppen så klarnar det nog.

För att ta ett välkänt exempel Hjärtinfarkt:

Symtomen för hjärtinfarkt är inte likadana för fysiska män respektive kvinnor. Kvinnors symtom är bl.a. diffusare och kan förväxlas med magont eller tandvärk...
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartinfarkt/Symptom-vid-hjartinfarkt/
http://hjärtinfarkt.se/hjartinfarkt-hos-kvinnor/

Det är väl onödigt att dö, bara för att man vägrar erkänna att det existerar olika fysiska kön?

Det är ingen (ja nästan då, men inte jag) som ifrågasätter att man kan anse att det finns flera möjliga sätt att förhålla sig till sin eller andras könsidentitet.

Men att påstå att fysiskt kön inte existerar blir lite larvig, ungefär som att säga att det inte finns vänster- respektive högerhänta (och några stycken som är både och).

Håller inte med! :) jag står fortfarande fast vid att kön är något som är onödigt. Det viktiga är organen och det är ju rätt lätt att se om en person har fitta eller kuk.

Håller inte med! :) jag står fortfarande fast vid att kön är något som är onödigt. Det viktiga är organen och det är ju rätt lätt att se om en person har fitta eller kuk.
Så du menar att man måste klä av sig o visa organet för att visa vad man är.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 076
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 505
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 825
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka