OkejOch jag är en lesbisk man, jag gillar bara tjejer ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OkejOch jag är en lesbisk man, jag gillar bara tjejer ...
Du frågade om testosteron och transpersoner. Jag svarade.Det går inte att veta genom att bara veta om en person är binär, ickebinär, transperson eller något annat. Kvinnligt vs manligt har ingen betydelse, det är ju det som sitter mellan benen som avgör, oftast då.
Som sagt, det här med att någon annan bestämmer redan när man ligger i magen om det är en flicka eller pojke, det är helt sinnessjukt.
Att det ligger en transvestit i magen har jag oerhört svårt att tro. Och jag tycker fortfarande inte att det är okej att mamman ska bestämma vad barnet ska vara för något. Men det är väl kanske en framtidsfråga, vi verkar ju trots allt leva kvar på stenåldern där det endast finns män och kvinnor![]()
Frågan är väl om alla killar tål de tuffa tagen? Men de måste, fem år gamla måste de vara hårdhänta och tacklas? För de är pojkar? Sen kommer de till förskolan och visar vad de lärt sig på rasterna? Jag trodde de sparkade boll och sprang. Eller stod och tittade ut i luften och var halvt ointresserade så som femåringar gör. De tuffa tjejerna som hade velat spela hårdare får spela mjukboll basta, och de mjuka pojkarna som hade velat ta det försiktigt får gråta hos mamma och bli tagna ur toppade laget.Jag har tack och lov inte din erfarenhet ;-) Runt om i våra kommuner får lagen träningstider efter ålder (säger sig själv att barn inte kan träna klockan 22 på kvällen till exempel) och efter divisionstillhörighet (det vill säga ett damlag i högre division mot motsvarande herrlag har bättre träningstider) och så har det varit sedan jag höll på. Många lag har blandade lag i de lägre åldrarna, som föredetta ungdomstränare och domare i just fotboll tycker jag själv inte att det fungerar. Det funkar för vissa tjejer, det funkar för vissa killar men personligen tyckte jag inte att det funkade bra överlag. Det VAR skillnad på hur tioåriga pojkar spelade mot dito flickor. Tyvärr. Men så var det. Och jag tvivlar starkt på att min dotter, idag 6 år och spelar i sin förening tillsammans med killarna, men redan nu är det riktigt tuffa tag bland de killarna, som man inte ser hos tjejerna, skulle våga vara med på matcherna som tio-tolv åring om hon skulle spela mot killar. Därmed inte sagt att hon är en mes, men dock är killarna överlag lite tuffare när det kommer till tacklingar och att ta emot bollar etc. Visst kan det vara miljön som fostrar dem, men som sagt, jag tycker det är en jäkla skillnad på knattefotboll överlag, även om det finns undantag som bekräftar den regeln också såklart.
Fast näh, orden man eller kvinna verkar ju jätteviktigt för vännerna låter det som här. Om det inte fanns ett man eller kvinna hur skulle de då kunna byta till och känna sig som någonting annat? De skulle ju vara fast vid kukbärare och aldrig kunna byta till fittbärare utan att byta ut könsorganen. Nu kan man vara en kukbärande kvinna. Om kvinna inte fanns kunde de inte vara det, de skulle bara vara kukbärare rätt och slätt.Åh, alltså du hade inte behövt leta reda på all info, inte för min skull. Det är jättegulligt av dig att ta reda på vad som är vad. Hoppas någon annan kan lära sig!
Däremot håller jag som jag sagt många gånger fast vid att orden kvinna och man är otroligt onödigt!
Antingen föds man med kuk eller med fitta. Det är ju någon som har hittat på att det just ska heta kvinna eller man. Hade den människan istället döpt det till typ "kukbärare" eller "fittbärare" istället så tror jag att samhället iallafall hade varit lite bättre. Att det är kroppen som antingen är en kukbärare eller en fittbärare. Inte att det är personen som har blivit påtvingad att vara en kvinna eller en man.
Nah, jag håller med Pegasus, det är många uttolkare av Islam som säger så snarare. Man kan tolka Bibeln ganska trist också. Men många i Islamska länder tycker också det är helt märkligt att de inte lyckas bättre med fred och tolerans och att skilja på stat och religion, i alla fall om jag får tro vissa debatter på Al Jazeera som dyker upp som klipp ibland.Ser du många västerlänningar klädda så då? Och icke praktiserande muslimska kvinnor som hon som skrev ser det ju såhär :
. Det ironiska här är att det är just detta islam gör åt kvinnan. Islam säger till kvinnan hur hon måste klä sig, vilka hon får hälsa på och vem som får ta på hennes kropp. Det är inget kvinnan i islam får bestämma själv. Hon måste vara oskuld tills hon gifter sig, bära anständiga kläder för att inte få dåligt rykte och dra skam över sin familj. Gud förbjude om hon skulle bli sedd hälsandes eller pratandes med en kille utanför familjen.
Du frågade om testosteron och transpersoner. Jag svarade.
Dessutom måste man fortfarande acceptera att många anser sig vara kvinnor och har snippa eller män och har snopp. Det är dessutom inte få, träffsäkerheten är hyggligt hög. Så många tycker inte att deras personliga kön är flytande. Dessutom är det kroppsliga skillnader förutom just könsorganen som gör att kvinnor som genomgått puberteten och män som genomgått puberteten inte kan jämföras i alla sporter.
Så man måste vara accepterande för alla, för ickebinära, transpersoner och för heterosexuella binära personer. Allt annat blir orimligt. Läste en artikel om personer som är bi som får kommentarer om de råkar bli kära i en partner av motsatt kön, det är för heterosexuellt, då hör de inte hemma i gruppen längre. Acceptans måste stanna vid att alla är lika värda inte vid -det här är ett bättre sätt att leva.
Tycker det är lite tråkigt att använda stenåldern som ett slaskbegrepp för dåligt. Det kanske inte alls bara fanns män och kvinnor på stenåldern. Många äldre kulturer har fler kön.
Nej jag tror faktiskt ingen i tråden har problem med det. Alla tycker sannolikt att icke binära personer och binära personer ska finnas med samma rättigheter och använda vilka toaletter de vill. Men det är inte jätteupprörande att få använda begrepp som man och kvinna även i fortsättningen eftersom det är praktiskt. Folk i allmänhet tycker ju att det känns relevant att använda begrepp som hund och tik eller sto, hingst, valack också. (Det finns säkert tikar som känner sig som hundar också men eftersom de inte bär en begränsande kulturell könsroll på samma sätt så behöver det nog inte påverka dem så mycket, så feminism... rules. Och nej det är inte ett skämt eller dylikt, det finns homosexuella djur.)Jag har verkligen inte sagt något om att INTE acceptera alla. Det är ju snarare tvärtom, att det är det jag menar. Alla måste accepteras. Men många här inne håller ju tydligen inte med om det, och det är därför jag även säger att trans/ickebinära också finns och måste lyftas.![]()
Fast om man är feminist och har läst historia så känns det jättetrist att allting som är dåligt med könsroller och könsidentiteter projiceras på stenåldern eller historien som om det alltid varit så, hugget i sten och någonting för mansgrisar och kyrkan att drömma om, den gamla hederliga tiden då kvinnor var kvinnor och män män.Jag har dock inte använt stenåldern som ett slaskbegrepp för dåligt. Bara ett sätt för mig att uttrycka mig att något är väldigt väldigt gammalt och uråldrigt. Om någon annan tolkar det som dåligt så är det upp till den personen. Men det är inget jag har sagt.
Det är bra att att skolinspektionen nu godkänt att man nu får dela upp barnen i grupper pga kön under lektionstid i skolan. Pojkar går där och flickor går där. Precis som det var förut i skolan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23414743.ab
Är du ett troll, eller är du på riktigt?Och jag hoppas att folk kan inse att det är onödigt med man och kvinna![]()
Nä. Fotboll är betydligt mycket mer än att sparka och springa. Som jag skrev, våra fem-sexåringar spelar ihop fortfarande, man ser dock redan nu skillnad i styrka och snabbhet. Det finns definitivt undantag, men allt för många är de inte och jag är oerhört GLAD att min dotter slipper spela med killar när hon kommer upp i åtta-nio års ålder. För min del skiter jag fullständigt i om det inte är politiskt korrekt att tycka så idag. Jag ser faktiskt inte problemet alls att dela upp tjejer eller killar, män eller kvinnor så länge man i övrigt ger dem samma förutsättningar (till exempel träningstider) vilket även görs och har gjorts sedan jag spelade fotboll för herrans massa år sedan i de kommuner jag håller till.Frågan är väl om alla killar tål de tuffa tagen? Men de måste, fem år gamla måste de vara hårdhänta och tacklas? För de är pojkar? Sen kommer de till förskolan och visar vad de lärt sig på rasterna? Jag trodde de sparkade boll och sprang. Eller stod och tittade ut i luften och var halvt ointresserade så som femåringar gör. De tuffa tjejerna som hade velat spela hårdare får spela mjukboll basta, och de mjuka pojkarna som hade velat ta det försiktigt får gråta hos mamma och bli tagna ur toppade laget.Värre än mina fördomar
![]()
Det går inte att veta genom att bara veta om en person är binär, ickebinär, transperson eller något annat. Kvinnligt vs manligt har ingen betydelse, det är ju det som sitter mellan benen som avgör, oftast då.
Som sagt, det här med att någon annan bestämmer redan när man ligger i magen om det är en flicka eller pojke, det är helt sinnessjukt.
Varför är det just flicka och pojke? Det finns ju så många fler kön än det.
Men varför ska någon annan bestämma?
. Jag vet att det heter "kvinnliga och manliga" hormoner. Men det är just det där med kvinnligt och manligt som jag hakar upp mig på. Det spelar liksom ingen roll. Det är isåfall bättre att säga att det är en person med snopp eller en person med snippa.
Jag håller ändå inte med. Men jag kan förstå att om du inte själv har någon erfarenhet så är det kanske svårt att förstå. Men nej, jag håller inte med dig alls!
Åh, alltså du hade inte behövt leta reda på all info, inte för min skull. Det är jättegulligt av dig att ta reda på vad som är vad. Hoppas någon annan kan lära sig!
Däremot håller jag som jag sagt många gånger fast vid att orden kvinna och man är otroligt onödigt!
Antingen föds man med kuk eller med fitta. Det är ju någon som har hittat på att det just ska heta kvinna eller man. Hade den människan istället döpt det till typ "kukbärare" eller "fittbärare" istället så tror jag att samhället iallafall hade varit lite bättre. Att det är kroppen som antingen är en kukbärare eller en fittbärare. Inte att det är personen som har blivit påtvingad att vara en kvinna eller en man.