Könsuppdelade lektioner

Det är bra att att skolinspektionen nu godkänt att man nu får dela upp barnen i grupper pga kön under lektionstid i skolan. Pojkar går där och flickor går där. Precis som det var förut i skolan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23414743.ab

Vidrigt, fullkomligen vidrigt! Att någon annan tar sig makten att bestämma vilket kön någon har och tvinga folk in i olika grupper. Inte konstigt att transpersoner/ickebinära har så svårt att få vara sig själva.

Jag hade inte könsuppdelade idrottslektioner men hade gärna haft det.
jag hade många sportiga killar i min klass och det innebar att jag inte hade en chans.
Det var betydligt roligare när jag gick i gymnasiet och vi nästan bara var tjejer. Först då tyckte jag det var roligt med bollsport.

Om man inte ska ha könsuppdelat hade jag annars velat ha någon annan uppdelning så man kan få spela med folk på samma nivå.
Det är inte roligt att spela fotboll om man inte får en chans att röra bollen :mad:

Håller med. Har samma erfarenhet. Bollsport var liksom aldrig roligt för man fick ingen chans att vara med. Det spelade ingen roll om det handlade om basket, handboll, fotboll eller innebandy. Grabbarna (och några av tjejerna) som ägnade sig åt bollsport på fritiden ägde fullständigt.

Detta löser man dock inte med könsuppdelade grupper utan det är ju ett lärarproblem. Det är idrottsläraren som är oförmögen att planera lektionerna så att alla eleverna får vara med. Det är inte okej att låta en liten grupp äga idrottshallen (eller skolsalen) på det sättet.

Vidrigt, fullkomligen vidrigt! Att någon annan tar sig makten att bestämma vilket kön någon har och tvinga folk in i olika grupper. Inte konstigt att transpersoner/ickebinära har så svårt att få vara sig själva.
Jag håller med. Vi lever ju ändå i 2016...

Utöver det umgicks och umgås jag mest med killar. Jag avskydde idrottslektionerna när de delades in i tjejer och killar. Jag var väldigt sportig och ville spela med killarna för de vart alltid seriösare spel.

Håller med. Har samma erfarenhet. Bollsport var liksom aldrig roligt för man fick ingen chans att vara med. Det spelade ingen roll om det handlade om basket, handboll, fotboll eller innebandy. Grabbarna (och några av tjejerna) som ägnade sig åt bollsport på fritiden ägde fullständigt.

Detta löser man dock inte med könsuppdelade grupper utan det är ju ett lärarproblem. Det är idrottsläraren som är oförmögen att planera lektionerna så att alla eleverna får vara med. Det är inte okej att låta en liten grupp äga idrottshallen (eller skolsalen) på det sättet.
Ja det kanske inte är ett könsproblem. I mitt fall var det dock så att det blir roligare när killarna försvann
Men -man skulle kanske kunna göra andra uppdelningar så att lektionerna blir givande för alla och inte bara de som sportar mest på fritiden

Jag håller med. Vi lever ju ändå i 2016...

Utöver det umgicks och umgås jag mest med killar. Jag avskydde idrottslektionerna när de delades in i tjejer och killar. Jag var väldigt sportig och ville spela med killarna för de vart alltid seriösare spel.
Seriösare innebar väl att de som inte kunde spela boll inte direkt lärde sig ett skit mer? Skolgympan är inte en tävlingsarena.
Jag hade könsindelad idrott på högstadiet men bara i bollsport. Var helt ok. Och jag var bra på boll. Fast det hade nog varit bättre att blanda. Och jobbat mer med att träna på bollkoll än spel.

Seriösare innebar väl att de som inte kunde spela boll inte direkt lärde sig ett skit mer? Skolgympan är inte en tävlingsarena.
Jag hade könsindelad idrott på högstadiet men bara i bollsport. Var helt ok. Och jag var bra på boll. Fast det hade nog varit bättre att blanda. Och jobbat mer med att träna på bollkoll än spel.
Nej roligare spel. Jag ville spela inte stå och snacka skit.

Nej roligare spel. Jag ville spela inte stå och snacka skit.

Det var ungefär lika stor andel killar som tjejer som sportade på fritiden under min skoltid, så jag minns inte att det var något större problem. På gymnasiet hade vi gemensam idrott igen, och det gick fint att spela volleyboll etc i blandade lag.

Enda problemet var möjligen när vi spelade basket i mellanstadiet, vi hade en tjej i klassen som var helt överlägsen, och det spelade ingen roll hur man delade upp lagen, hennes lag vann alltid. Men det handlade ju mer om individer än kön. Alla killar var absolut inte bättre än alla tjejer.

Utgår från att det här inlägget bara är ett trolligt provokationsinlägg..

Men i alla fall. När jag gick i skolan så delade vi upp det i grupper beroende på nivå. Jag minns inte vad läraren kallade det, men det var i praktiken en grupp med tävlingsinriktade, sportiga elever och en grupp med de som ville köra samma sport men lugnare, lättare. Ingen behövde känna sig utpekad eller dum, alla fick vara med. Det var lika många killar som tjejer i båda grupperna, vad jag minns. Min lärare var transperson.

För mig är det helt sjukt med könsuppdelning. Det är alltid folk som kommer i kläm, inte bara de som inte definierar sig som "han" eller "hon" och transpersoner utan också alla de som faktiskt inte håller sig till normen på andra sätt. Alla killar är inte sportiga, alla tjejer är inte intresserade av lugnare idrott.

Jag kan ändå förstå varför detta förslaget tagits fram. Det finns så många tjejer med religiösa familjer so ser det som helt omöjligt att låta sina flickor vara med pga av att motsatta kön är med. Är det rätt att dessa flickor inte får möjligheten pga religion att delta i skolundervisningen?

Problemet är enligt mig inte att dela upp klasserna utan problemet är all form av religion.

Tyvärr tror jag att i framtiden kommer vi se mer av muslimska skolor där de delar upp hela skolor en för pojkar och en för flickor. Där endast de som är troende muslimer är välkomna.

Jag kan ändå förstå varför detta förslaget tagits fram. Det finns så många tjejer med religiösa familjer so ser det som helt omöjligt att låta sina flickor vara med pga av att motsatta kön är med. Är det rätt att dessa flickor inte får möjligheten pga religion att delta i skolundervisningen?

Problemet är enligt mig inte att dela upp klasserna utan problemet är all form av religion.

Tyvärr tror jag att i framtiden kommer vi se mer av muslimska skolor där de delar upp hela skolor en för pojkar och en för flickor. Där endast de som är troende muslimer är välkomna.

Jag håller med. Jag tycker att det är bättre att flickor som annars skulle uteblivit från idrottslektionerna deltar även fast jag i stort inte gillar att man grupperar efter kön. Man får göra en nytta-risk-bedömning. Det är ju inte heller bara muslimska flickor som uteblir. När jag gick i skolan fanns det gott om tjejer som skolkade från idrotten (i synnerhet simning) för att de inte vill visa sina kroppar. Nu kan ju även tjejer vara hårda mot varandra, men det var ju främst killar som kastade glåpord efter de tjejer i badkläder.

Frågan kvarstår ju ändå vem det är som har rätten att bestämma vad en person har för kön.
Och, är det grupper om "tjejer och killar", vart ska dom som är ickebinära vara någonstans?

Frågan kvarstår ju ändå vem det är som har rätten att bestämma vad en person har för kön.
Och, är det grupper om "tjejer och killar", vart ska dom som är ickebinära vara någonstans?
Jag tänker aTT de kan få välja själva
På samma sätt som en tjej som vill vara med killarna kan få vara det.
Haha.. i och försej kan man ju göra enu indelning efter nivå och inte kön då kanske. .

Utgår från att det här inlägget bara är ett trolligt provokationsinlägg..

Men i alla fall. När jag gick i skolan så delade vi upp det i grupper beroende på nivå. Jag minns inte vad läraren kallade det, men det var i praktiken en grupp med tävlingsinriktade, sportiga elever och en grupp med de som ville köra samma sport men lugnare, lättare. Ingen behövde känna sig utpekad eller dum, alla fick vara med. Det var lika många killar som tjejer i båda grupperna, vad jag minns. Min lärare var transperson.

För mig är det helt sjukt med könsuppdelning. Det är alltid folk som kommer i kläm, inte bara de som inte definierar sig som "han" eller "hon" och transpersoner utan också alla de som faktiskt inte håller sig till normen på andra sätt. Alla killar är inte sportiga, alla tjejer är inte intresserade av lugnare idrott.
Det där är något jag hade gillat. Utifrån nivå

Jag tänker aTT de kan få välja själva
På samma sätt som en tjej som vill vara med killarna kan få vara det.
Varför ska man då ha könsuppdelat, om man ändå ska ha blandade grupper?
Jag tycker att det känns otroligt trubbigt och konstigt att dela upp efter kön.
I det här fallet, som jag inte är så jätteinsatt i, handlar det ju om en muslimsk skola, vad jag kan förstå, så där har jag svårt att tro att det är tänkt att en tjej som vill vara med killarna ska få vara det. Dessutom.

Absolut och man kommer ju inte åt grundproblematiken.

Absolut och man kommer ju inte åt grundproblematiken.

Nej, det lär ju snarare skapa mer problem och ångest hos dom som inte känner sig hemma i det kön den blev tilldelad som nyfödd.

Eller är det så att dom tänkt dela upp folk utefter vad dom har mellan benen?

Varför inte? Och isåfall, vad är det för fel med att vara med tjejerna sålänge man inte "kommit ut" så att säga? Att man identifierar sig med det andra könet är det utåt eller vad man ska säga. Har man det och skolan vet om hur läget är så bör det inte vara något problem för tjejen att vara bland killarna.

Förstår faktiskt inte grejen, hade alltid uppdelat när jag gick i skolan och vi tyckte det var bra, blev jämnare på alla sätt. Friluftsdagar och sånt däremot så var det ju blandat dock.

Nej, det lär ju snarare skapa mer problem och ångest hos dom som inte känner sig hemma i det kön den blev tilldelad som nyfödd.

Ska man gruppera efter kön är det enda rimliga att eleverna själva får definiera sig. Definierar de sig inte som varken det kille eller tjej bör de få välja vilken grupp de vill tillhöra.

Det blir ju alltid problem om man ska gruppera människor. Några kommer alltid falla mellan stolarna. Vi hade uppdelad matematik på högstadiet. Det var en grupp som räknade den "svåra" matteboken och en som läste den "lätta". Problemet var ju lite de som tyckte att den "lätta" var för lätt och den "svåra" för svår. Då fick ju de tillsammans med läraren komma överens om var de passade bäst och hur de skulle se till att det funkade ändå.

Sedan kanske man inte ska gruppera öht. Jag tycker dock inte att det är svart-vitt. Om flickor uteblir från t.ex. simningen och därför inte lär sig simma måste man diskutera hur det ska lösas. Om man kan lösa det med enskild undervisning för några elever så får det kanske bli så? Man behöver inte göra det till en allmän regel på skolan utan man får försöka lösa varje enskild situation så bra som möjligt.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 081
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 583
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 847
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka