Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utgår från att det här inlägget bara är ett trolligt provokationsinlägg..
Nej, jag läste inte länken, däremot läste jag om det i DN tidigare idag. Jag vet mycket väl att den här skolan har fått godkänt att ha könsuppdelad idrott. Så det är inte aftonbladet, eller var länken i det här inlägget nu går till, som det är trollvarning på för mig. Däremot känns det som att formuleringenEhh, vaddå? Läste du inte länken? Det är ju redan beslutat godkänt och klart.
När jag gick i skolan hade vi könsuppdelat ändå upp till gymnasiet med kvinnlig respektive manlig lärare. Vet att högstadiet och gymnasieskolorna här fortfarande har det så. Visserligen en del utländska deltagare, men ser egentligen inte det konstiga i det hela, tycker inte det är märkligare än att de flesta inte blandar tjejer och killar i de sporter de tränar/tävlar i på idrotten.
Kom ihåg att det är staten som bestämmer och ingen enskild individVidrigt, fullkomligen vidrigt! Att någon annan tar sig makten att bestämma vilket kön någon har och tvinga folk in i olika grupper. Inte konstigt att transpersoner/ickebinära har så svårt att få vara sig själva.
Kom ihåg att det är staten som bestämmer och ingen enskild individ
Det är inget förslag. Det är lagDet där förslaget låter helt vrickat. Hur ska då barnen förbereda sig inför arbetslivet, där man inte jobbar på olika avdelningar för att man är ett visst kön.
Nä, det hoppas jag inte går igenom. Vi har väl kommit lite längre än så.
Men så säger inte lagenIngen annan än en själv borde ha rätt att bestämma vad ens kön är!
Oavsett vilket det är ändå vrickat och bådar inte gott inför arbetslivet.Det är inget förslag. Det är lag![]()
Fast en tjej är en tjej tills den fysiskt bytt kön. Sen vad den identifierar sig som är en annan sak. Och vad man identifierar sig som har ingen annan än en själv med att göra.Ingen annan än en själv borde ha rätt att bestämma vad ens kön är!
Men så säger inte lagen
Ja, kanske. Dock som gammal elitidrottare ser jag det inte på det sättet. För min del är det inget negativt att dela in sig i kön när det kommer till idrott, för min del hade det blivit negativt om jag skulle behöva - som kvinna - till exempel springa 100 meter blandat. Få kvinnor hade nog kvalat in till en OS final då. Till exempel. Jag inser ju att det är komplext i skolan men kan nog inte se det som ett problem i alla fall. Jag skulle tippa på att vill man väldigt gärna vara med det andra gänget så är det ingen som utesluter en på de grunderna du säger. Det gäller ju då de skolor i den här kommunen där de faktiskt delar upp klasserna på idrotten, antar att det inte är samma med skolan i exemplet.Du kanske inte ser något konstigt i det för du definierar dig som antingen kvinna eller man? Tänk dom som inte gör det, eller om någon är trans. Det måste ju vara fruktansvärt för dom att bli påtvingade något dom inte känner sig hemma i.
Fast en tjej är en tjej tills den fysiskt bytt kön. Sen vad den identifierar sig som är en annan sak. Och vad man identifierar sig som har ingen annan än en själv med att göra.
Jag tror att det kommer att delas upp ännu mer i samhället framöver och det behövs om det ska bli ordning o reda.Ja, kanske. Dock som gammal elitidrottare ser jag det inte på det sättet. För min del är det inget negativt att dela in sig i kön när det kommer till idrott, för min del hade det blivit negativt om jag skulle behöva - som kvinna - till exempel springa 100 meter blandat. Få kvinnor hade nog kvalat in till en OS final då. Till exempel. Jag inser ju att det är komplext i skolan men kan nog inte se det som ett problem i alla fall. Jag skulle tippa på att vill man väldigt gärna vara med det andra gänget så är det ingen som utesluter en på de grunderna du säger. Det gäller ju då de skolor i den här kommunen där de faktiskt delar upp klasserna på idrotten, antar att det inte är samma med skolan i exemplet.
Dock tror jag inte uppdelningar i idrotten av det slaget är särskilt ovanliga idag från högstadiet upp till gymnasiet.
Nej, en tjej är inte en tjej tills "den fysiskt bytt kön". Vad skulle det ens innebära? Identifierar man sig som en tjej så är man det och vad DU tycker att personen ser ut att tillhöra för kön är helt irrelevant.Fast en tjej är en tjej tills den fysiskt bytt kön. Sen vad den identifierar sig som är en annan sak. Och vad man identifierar sig som har ingen annan än en själv med att göra.
Fysiskt är man ändå en tjej då man har ett könsorgan som en tjej. Det går aldrig att komma ifrån.Nej, en tjej är inte en tjej tills "den fysiskt bytt kön". Vad skulle det ens innebära? Identifierar man sig som en tjej så är man det och vad DU tycker att personen ser ut att tillhöra för kön är helt irrelevant.
Ja sant. Förutom när det kommer till idrott. Har du en kuk mellan benen får du inte vara med kvinnorna oavsett vad du identifierar dig som ;-)Nej, en tjej är inte en tjej tills "den fysiskt bytt kön". Vad skulle det ens innebära? Identifierar man sig som en tjej så är man det och vad DU tycker att personen ser ut att tillhöra för kön är helt irrelevant.
Håller nog inte med där men som sagt, uppdelning tjejer/killar på idrotten tror jag skolan är LÅÅÅNGT från ensam om, bara det att andra skolor inte får någon uppmärksamhet för detJag tror att det kommer att delas upp ännu mer i samhället framöver och det behövs om det ska bli ordning o reda.
Ja, kanske. Dock som gammal elitidrottare ser jag det inte på det sättet. För min del är det inget negativt att dela in sig i kön när det kommer till idrott, för min del hade det blivit negativt om jag skulle behöva - som kvinna - till exempel springa 100 meter blandat. Få kvinnor hade nog kvalat in till en OS final då. Till exempel. Jag inser ju att det är komplext i skolan men kan nog inte se det som ett problem i alla fall. Jag skulle tippa på att vill man väldigt gärna vara med det andra gänget så är det ingen som utesluter en på de grunderna du säger. Det gäller ju då de skolor i den här kommunen där de faktiskt delar upp klasserna på idrotten, antar att det inte är samma med skolan i exemplet.
Dock tror jag inte uppdelningar i idrotten av det slaget är särskilt ovanliga idag från högstadiet upp till gymnasiet.
Det är just för att slippa sånna diskusioner som du nu för som man delar upp människor i kön, man, pojke, kvinna, flicka. Då är allt klasklart och det är ordning o reda i statens registerNej, en tjej är inte en tjej tills "den fysiskt bytt kön". Vad skulle det ens innebära? Identifierar man sig som en tjej så är man det och vad DU tycker att personen ser ut att tillhöra för kön är helt irrelevant.