Könsuppdelade lektioner

Det ar val bara idrotten som ska vara uppdelad, just for att tjejerna vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts pa sig. Dom kan ju inte det om det ar manliga larare och jamnariga pojkar.
Stackare

När jag gick i skolan hade vi könsuppdelat ändå upp till gymnasiet med kvinnlig respektive manlig lärare. Vet att högstadiet och gymnasieskolorna här fortfarande har det så. Visserligen en del utländska deltagare, men ser egentligen inte det konstiga i det hela, tycker inte det är märkligare än att de flesta inte blandar tjejer och killar i de sporter de tränar/tävlar i på idrotten.

Ehh, vaddå? Läste du inte länken? Det är ju redan beslutat godkänt och klart.
Nej, jag läste inte länken, däremot läste jag om det i DN tidigare idag. Jag vet mycket väl att den här skolan har fått godkänt att ha könsuppdelad idrott. Så det är inte aftonbladet, eller var länken i det här inlägget nu går till, som det är trollvarning på för mig. Däremot känns det som att formuleringen

"Det är bra att att skolinspektionen nu godkänt att man nu får dela upp barnen i grupper pga kön under lektionstid i skolan. Pojkar går där och flickor går där. Precis som det var förut i skolan."

enbart är till för att provocera och reta upp folk.
Men vad vet jag. Jag kanske helt har missförstått; TS kanske själv har gått på en muslimsk skola och tyckte att det var kanon. Ur det perspektivet är det kanske helt förståeligt att TS tycker att könsuppdelning i skolan är bra.

När jag gick i skolan hade vi könsuppdelat ändå upp till gymnasiet med kvinnlig respektive manlig lärare. Vet att högstadiet och gymnasieskolorna här fortfarande har det så. Visserligen en del utländska deltagare, men ser egentligen inte det konstiga i det hela, tycker inte det är märkligare än att de flesta inte blandar tjejer och killar i de sporter de tränar/tävlar i på idrotten.

Du kanske inte ser något konstigt i det för du definierar dig som antingen kvinna eller man? Tänk dom som inte gör det, eller om någon är trans. Det måste ju vara fruktansvärt för dom att bli påtvingade något dom inte känner sig hemma i.

Vidrigt, fullkomligen vidrigt! Att någon annan tar sig makten att bestämma vilket kön någon har och tvinga folk in i olika grupper. Inte konstigt att transpersoner/ickebinära har så svårt att få vara sig själva.
Kom ihåg att det är staten som bestämmer och ingen enskild individ

Det där förslaget låter helt vrickat. Hur ska då barnen förbereda sig inför arbetslivet, där man inte jobbar på olika avdelningar för att man är ett visst kön.
Nä, det hoppas jag inte går igenom. Vi har väl kommit lite längre än så.
Det är inget förslag. Det är lag :up:

Du kanske inte ser något konstigt i det för du definierar dig som antingen kvinna eller man? Tänk dom som inte gör det, eller om någon är trans. Det måste ju vara fruktansvärt för dom att bli påtvingade något dom inte känner sig hemma i.
Ja, kanske. Dock som gammal elitidrottare ser jag det inte på det sättet. För min del är det inget negativt att dela in sig i kön när det kommer till idrott, för min del hade det blivit negativt om jag skulle behöva - som kvinna - till exempel springa 100 meter blandat. Få kvinnor hade nog kvalat in till en OS final då. Till exempel. Jag inser ju att det är komplext i skolan men kan nog inte se det som ett problem i alla fall. Jag skulle tippa på att vill man väldigt gärna vara med det andra gänget så är det ingen som utesluter en på de grunderna du säger. Det gäller ju då de skolor i den här kommunen där de faktiskt delar upp klasserna på idrotten, antar att det inte är samma med skolan i exemplet.

Dock tror jag inte uppdelningar i idrotten av det slaget är särskilt ovanliga idag från högstadiet upp till gymnasiet.

Fast en tjej är en tjej tills den fysiskt bytt kön. Sen vad den identifierar sig som är en annan sak. Och vad man identifierar sig som har ingen annan än en själv med att göra.

Det håller jag inte med om. Och jag förstår faktiskt inte varför folk måste sätta en stämpel i pannan på den nyfödda och bestämma vad den ska vara för kön. Enligt mig är kön något otroligt onödigt som inte tillför något positivt. Man är den man är helt enkelt. Vissa har kuk, vissa har fitta. Och det är väl egentligen helt ointressant vad som finns mellan benen.

Ja, kanske. Dock som gammal elitidrottare ser jag det inte på det sättet. För min del är det inget negativt att dela in sig i kön när det kommer till idrott, för min del hade det blivit negativt om jag skulle behöva - som kvinna - till exempel springa 100 meter blandat. Få kvinnor hade nog kvalat in till en OS final då. Till exempel. Jag inser ju att det är komplext i skolan men kan nog inte se det som ett problem i alla fall. Jag skulle tippa på att vill man väldigt gärna vara med det andra gänget så är det ingen som utesluter en på de grunderna du säger. Det gäller ju då de skolor i den här kommunen där de faktiskt delar upp klasserna på idrotten, antar att det inte är samma med skolan i exemplet.

Dock tror jag inte uppdelningar i idrotten av det slaget är särskilt ovanliga idag från högstadiet upp till gymnasiet.
Jag tror att det kommer att delas upp ännu mer i samhället framöver och det behövs om det ska bli ordning o reda.

Fast en tjej är en tjej tills den fysiskt bytt kön. Sen vad den identifierar sig som är en annan sak. Och vad man identifierar sig som har ingen annan än en själv med att göra.
Nej, en tjej är inte en tjej tills "den fysiskt bytt kön". Vad skulle det ens innebära? Identifierar man sig som en tjej så är man det och vad DU tycker att personen ser ut att tillhöra för kön är helt irrelevant.

Nej, en tjej är inte en tjej tills "den fysiskt bytt kön". Vad skulle det ens innebära? Identifierar man sig som en tjej så är man det och vad DU tycker att personen ser ut att tillhöra för kön är helt irrelevant.
Ja sant. Förutom när det kommer till idrott. Har du en kuk mellan benen får du inte vara med kvinnorna oavsett vad du identifierar dig som ;-)
Jag tror att det kommer att delas upp ännu mer i samhället framöver och det behövs om det ska bli ordning o reda.
Håller nog inte med där men som sagt, uppdelning tjejer/killar på idrotten tror jag skolan är LÅÅÅNGT från ensam om, bara det att andra skolor inte får någon uppmärksamhet för det :angel:

Men det är ju just det där med "kvinnor och män" som är så otroligt dumt. Det finns inte bara kvinnor och män. Jag förstår absolut hur du tänker, och kan hålla med till viss del. Men det är ändå så onödigt att dela upp i "kvinnor och män".

Det är just för att slippa sånna diskusioner som du nu för som man delar upp människor i kön, man, pojke, kvinna, flicka. Då är allt klasklart och det är ordning o reda i statens register

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 081
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 581
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 847
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka