Könsuppdelade lektioner

Jag har dock inte använt stenåldern som ett slaskbegrepp för dåligt. Bara ett sätt för mig att uttrycka mig att något är väldigt väldigt gammalt och uråldrigt. Om någon annan tolkar det som dåligt så är det upp till den personen. Men det är inget jag har sagt.

OK, jag tjafsar.
Men stenåldern är betydligt äldre än uråldrig.
Begreppet uråldrig torde stamma från den i Biblisk tid befintliga staden Ur. Låg någonstans i nuvarande Irak, tror jag.

Fast om man är feminist och har läst historia så känns det jättetrist att allting som är dåligt med könsroller och könsidentiteter projiceras på stenåldern eller historien som om det alltid varit så, hugget i sten och någonting för mansgrisar och kyrkan att drömma om, den gamla hederliga tiden då kvinnor var kvinnor och män män.

När det verkligen inte är så. Det cementerar känslan av att nu är vi annorlunda mot tidigare och det ger vissa individer möjligheten att sträva tillbaka mot det idealsamhälle de ser framför sig som -förr i tiden var det såhär i alla kulturer. Men så var det inte, olika kulturer i olika tider har hanterat kön och identitet olika. Så vi är inte nu "moderna" tm en sak som lätt kan motsättas av "backlash" tm, för jag vill inte ha "backlash" tm, tack.

Så det är inte så gammalt eller så uråldrigt heller för den delen med vår könsfördelning. Det finns kulturer nu som är gamla som har haft fler än två kön.

Jag har säkerligen inte läst lika mycket om ämnet som du.
Men jag vet ju bland annat att under antiken (Rom) uppmuntrades både homo- och heterosexuella erfarenheter.

Jag har säkerligen inte läst lika mycket om ämnet som du.
Men jag vet ju bland annat att under antiken (Rom) uppmuntrades både homo- och heterosexuella erfarenheter.
Jag har inte läst så mycket om det egentligen, är ju intresserad av feminism främst. Men det verkar ju som att de har haft ett tredje kön i Indien (Hijras) sedan många herrans år tillbaka och att det finns i fler kulturer. Antiken Athen var ju manlig kärlek till ung man den finaste och någon annan stad sägs ha haft ett helt regemente med homosexuella par (kan inte säga om det verkligen var så, hörsägen).

Att byta kön till man hände ju till och från under gångna år, till och med kvinnor som var gifta med kvinnor utan att de (hävdar) att de någonsin märkte av det (nattskjorta i sängen och ngt slags dildo). Men ännu tidigare innan det blev förbjudet för kvinnor att bära manskläder i lag tror jag folk nästan kunde byta kön med kläderna, eftersom könet liksom satt i kläderna. Även om alltihop såklart är så ovanligt att det blev skandal varje gång det upptäckts. Finns en bok om kvinnor i manskläder på svenska (minns inte exakt titel) och där är ju både folk som försökt byta liv och de som försökt byta kön med.

Sedan var det väl Iran? som högg valfri flicka och uppfostrade som pojke om de saknade en. Och gamla vikingatida sagor om flickor som fick "vara man" för att hämnas släkten om resten dött, eller kunna ta arv. Tror det var detsamma i östeuropa "svuren jungfru" https://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_sworn_virgins Som feminist föredrar jag ju kulturer där man kunde ta över land och hämnas utan att låtsas vara man, men jaja.

"My father had died and the door of our house was shut because there were no more men in the family.

"So I cut my hair and from that day on kept the door of the house open," she says grandly.

Dressed in a baggy black suit and waist-coat, with a small fez hat perched on cropped white hair, Qamile has all the trappings of a typical Albanian old man.

But hearing the 88-year-old's high-pitched voice and seeing her smooth but deeply-lined face quickly dispelled any doubts about her true identity.

end_quote_rb.gif
Qamile Stema
"People respect me, and shake my hand, as they would with a man; but when they hear my voice and see my face they know I'm a woman," Qamile says.

"And they still say to me, 'how you've been' - just as they would say to a man!" she adds with a broad smile
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7682240.stm
(intressant men ger en gammal feminist rysningar)

Oj! Vad jag verkar ha upprört folk. Det är typ det som inte har varit min mening. Jag tror att jag har förklarat så pass dåligt att ni alla har missförstått mig. Och jag kan nog inte uttrycka mig bättre. Men det jag ändå vill få sagt är att det såklart är okej att ha vilket kön man än vill! Jag är tvärt emot fördomsfull och jag är verkligen inget troll (som någon skrev). Där sätter jag punkt.

Oj! Vad jag verkar ha upprört folk. Det är typ det som inte har varit min mening. Jag tror att jag har förklarat så pass dåligt att ni alla har missförstått mig. Och jag kan nog inte uttrycka mig bättre. Men det jag ändå vill få sagt är att det såklart är okej att ha vilket kön man än vill! Jag är tvärt emot fördomsfull och jag är verkligen inget troll (som någon skrev). Där sätter jag punkt.

Nej, kön väljer man inte. Det föds man med.
Könsidentitet däremot får man välja.
Förresten.
Om man nu inte ska prata om "man" respektive "kvinna".
Hur kan man då känna sig som det ena eller det andra, oavsett vilket biologiskt kön man har?

Jag har ingen aning om hur det är att vara du, eller hur det är att vara någon av de andra användarna här, lika lite som jag vet hur det är att "vara man".
Kan inte påstå att jag "känner mig som kvinna". Jag känner mig som kryddelydd, och har en kropp som hänger fast i kryddelydd.
Ibland är den opraktisk, för det mesta gör den ungefär det kryddelydd vill.

Nej, kön väljer man inte. Det föds man med.
Könsidentitet däremot får man välja.
Förresten.
Om man nu inte ska prata om "man" respektive "kvinna".
Hur kan man då känna sig som det ena eller det andra, oavsett vilket biologiskt kön man har?

Jag har ingen aning om hur det är att vara du, eller hur det är att vara någon av de andra användarna här, lika lite som jag vet hur det är att "vara man".
Kan inte påstå att jag "känner mig som kvinna". Jag känner mig som kryddelydd, och har en kropp som hänger fast i kryddelydd.
Ibland är den opraktisk, för det mesta gör den ungefär det kryddelydd vill.

Nu satte jag punkt för mig, jag kan tydligen inte formulera mig så pass bra att andra ska förstå hur jag menar. Och med risk att det blir en värre pannkaka av allt så stannar jag här.

Men exakt, det sista håller jag med dig om. Det är ju omöjligt att sätta sig in i hur det är att vara en annan person. Jag vettetusan om jag skulle känna mig som en kvinna om det var något jag själv fick välja vid någon ålder (alltså inte när man ligger i maggen). Men jag ser mig som en kvinna idag och trivs med det. Eller, jag bryr mig liksom inte. Jag är jag bara.

Jag personligen funderar lite kring varför ens identitet ska hängas upp på just kön? Varför är det könet (i alla former och uttryck) som blivit bärare av ens identitet och ens själv/jag? Vad är det med just "kön" som upplevs så viktigt? Jag ser på människor som unika personliga varelser och bortsett från själva fortplantningsbiten känner inte jag att begreppet kön betyder nåt för hur jag betraktar personen ifråga. Nu känns det lite som om man, istället för att frigöra människan från könsrollerna, tillverkat nya, nya namn, nya begrepp och ibland tyvärr ett icke accepterande av t.ex. sk Cis-personer. Kan vi inte bara gilla varandra rakt av utan att hitta nya fack och "labels" ?? Varför behövs femtio nya namn på "kön"? Kan man inte bara vara som man är? Vilket "kön" en person har säger ju ingenting om hens person! Eller?

Jag personligen funderar lite kring varför ens identitet ska hängas upp på just kön? Varför är det könet (i alla former och uttryck) som blivit bärare av ens identitet och ens själv/jag? Vad är det med just "kön" som upplevs så viktigt? Jag ser på människor som unika personliga varelser och bortsett från själva fortplantningsbiten känner inte jag att begreppet kön betyder nåt för hur jag betraktar personen ifråga. Nu känns det lite som om man, istället för att frigöra människan från könsrollerna, tillverkat nya, nya namn, nya begrepp och ibland tyvärr ett icke accepterande av t.ex. sk Cis-personer. Kan vi inte bara gilla varandra rakt av utan att hitta nya fack och "labels" ?? Varför behövs femtio nya namn på "kön"? Kan man inte bara vara som man är? Vilket "kön" en person har säger ju ingenting om hens person! Eller?

Det var precis exakt det här jag har försökt säga, men inte kunnat.
Tack för att du formulerade det så bra! :)

Det var precis exakt det här jag har försökt säga, men inte kunnat.
Tack för att du formulerade det så bra! :)
Jag kanske har missat nåt väsentligt, men för mig är just denna könsfixering så obegriplig. Människor är så ofantligt mycket mer än "kön", och jag förstår inte varför man hänger upp sig så envist på just detta. Istället för att befria oss från könstänkandet och alla dess normer, förstärker man (i mina ögon) könsfixeringen och gör den ännu större. Fler fack, fler benämningar och etiketter och Gud förbjude om jag använder fel ord! Jag längtar efter en frihet där kön är nåt man inte ens behöver nämna eller fundera kring.

... som utgör själva grunden för vår existens och inte bara vår utan i princip för allt levande. Det är ingen slump att könsidentiten spelar så stor roll för de flesta människor.
Ja, men i diskussionen vill man ju bortse (?) från den biten och mena att "kön" handlar om något annat, mer om ens identitet som person. Och i inte minst debatten om kvinnor/män vill man ju ifrågasätta dessa könsbundna skillnader. Här känner jag det nästan som om just dessa könsskillnader istället vidgas och ges ännu större betydelse.

Ja, men i diskussionen vill man ju bortse (?) från den biten och mena att "kön" handlar om något annat, mer om ens identitet som person. Och i inte minst debatten om kvinnor/män vill man ju ifrågasätta dessa könsbundna skillnader. Här känner jag det nästan som om just dessa könsskillnader istället vidgas och ges ännu större betydelse.
Jag tror jag menar samma som dig, fast jag väljer att skilja på könsidentitet och vad som är könsroller som jag tycker av en del uppförstoras in absurdum i politiskt syfte för egen politisk vinning.

Jag kanske har missat nåt väsentligt, men för mig är just denna könsfixering så obegriplig. Människor är så ofantligt mycket mer än "kön", och jag förstår inte varför man hänger upp sig så envist på just detta. Istället för att befria oss från könstänkandet och alla dess normer, förstärker man (i mina ögon) könsfixeringen och gör den ännu större. Fler fack, fler benämningar och etiketter och Gud förbjude om jag använder fel ord! Jag längtar efter en frihet där kön är nåt man inte ens behöver nämna eller fundera kring.
Jag håller med.
Samtidigt finns det områden såsom idrott där kön är väsentligt. Om kvinnor ska kunna tävla på professionell nivå.

Alltså, det här önskar jag också. Men det är inte alltid så för transpersoner. Vi måste "performa" stereotypiska kön för att bli accepterade, och för att slippa höra "men du är ju inte x pga y anledning så jag kommer fortsätta säga att du är det andra könet". Gör vi inte det får vi höra en massa skit alternativt blir utsatta för våld, så vi är inte där än där vi kan strunta i det.
Jag trodde inte det skulle vara en big deal heller när jag "kom ut", men helt plötsligt blir jag bedömd på helt barocka saker som kön aldrig skulle dömas på hos en cis-person. Att sitta med benen i kors i ett par minuter eller att vara i ett samkönat förhållande (nu skriker säkert någon att det inte är så pga transbiten) blir till en anledning för att folk ska säga "jag visste väl det, du är inte trans på riktigt". Då blir det viktigt med kön, för att det pushas på en.

Jag har dock märkt en förskjutning, att det är vi som är vuxna idag som är mer brydda med labels, medan de yngre är "jahaja, whatever" och tycker vi är lite töntiga, för om någon är hbtq på något håll, det är väl ingen deal? Så om vi ger det trettio år har det säkert ändrats sig. Det här är bara övergångsåldern där acceptansen förhoppningsvis blir vardag.

Grejen är att det lätt blir missförstånd när någon menar på att den är ett annat kön när den inte är det rent fysiskt. Ifall någon då som psykiskt och identiskt är motsatta könet skulle göra ett könsbyte och någon blir glad för den personen och råkar säga att oj vad kul har du bytt kön nu, då är det en kränkning i dens ögon tydligen. Det är en anledning till varför jag inte förstår varför man inte bara kan säga könsidentitet istället för att kön. Då slipper man förvirringar. Trots allt så fysiskt har man ju kroppen som en kvinna eller man tills könet är bytt. Könsidentiskt däremot kan man vara vad som helst man opererar om sig.

Alltså, det här önskar jag också. Men det är inte alltid så för transpersoner. Vi måste "performa" stereotypiska kön för att bli accepterade, och för att slippa höra "men du är ju inte x pga y anledning så jag kommer fortsätta säga att du är det andra könet". Gör vi inte det får vi höra en massa skit alternativt blir utsatta för våld, så vi är inte där än där vi kan strunta i det.
Sånt där är ju bara tragiska människor som håller på, envisas med att kalla en person kvinna om den vill vara man och tvärtom. Dock går det ändå inte bortse från att könet fortfarande är en kvinna tex, det är det ju rent fysiskt tills det är bytt. Men klart man ska kalla någon som bytt könsidentitet för det den vill bli kallad, inget konstigt med det.
Jag har dock märkt en förskjutning, att det är vi som är vuxna idag som är mer brydda med labels, medan de yngre är "jahaja, whatever" och tycker vi är lite töntiga, för om någon är hbtq på något håll, det är väl ingen deal? Så om vi ger det trettio år har det säkert ändrats sig. Det här är bara övergångsåldern där acceptansen förhoppningsvis blir vardag.
Har aldrig träffat på någon som är emot eller tycket det är konstigt med könsbyten eller olika könsidentiteter, men det är ordmässigt det kan bli väldiga missförstånd ifall ord används som kan användas på andra sätt. Kön för mig är inte lika med könsidentitet.

Intressant debattartikel
https://www.washingtonpost.com/news...e-hijab-in-the-name-of-interfaith-solidarity/

To us, the “hijab”is a symbol of an interpretation of Islam we reject that believes that women are a sexual distraction to men, who are weak, and thus must not be tempted by the sight of our hair. We don’t buy it. This ideology promotes a social attitude that absolves men of sexually harassing women and puts the onus on the victim to protect herself by covering up.

The new Muslim Reform Movement, a global network of leaders, advocating for human rights, peace and secular governance, supports the right of Muslim women to wear — or not wear — the headscarf.

Unfortunately, the idea of “hijab” as a mandatory headscarf is promulgated by naïve efforts such as “World Hijab Day,” started in 2013 by Nazma Khan, the Bangladeshi American owner of a Brooklyn-based headscarf company, and Ahlul Bayt, a Shiite-proselytizing TV station, that the University of Calgary, in southwest Canada, promotes as a resource for its participation in “World Hijab Day.” The TV station argues that wearing a “hijab” is necessary for women to avoid “unwanted attention.” World Hijab Day, Ahlul Bayt and the University of Calgary didn’t respond to requests for comment.

Verkar som att islamska skolor och en del Moskeer i Sverige ganska hårt propagerar för en typ av Islam som den egentliga majoriteten muslimer förtvivlat försöker kämpa emot. Men det hjälps inte eftersom de skriker högst (eftersom de bryr sig mest) och får representera religionen inför media tex.

Det verkar pågå en strid om kvinnans rättigheter inom Islam och rika Saudiska prinsar försöker vinna den genom att monetärt stödja de som hånar muslimska kvinnor utan slöja och försöker genom att finansiera skolor och moskéer även få väst övertygad om att en rättrogen muslimsk kvinna måste ha slöja. Det är kanske därför vissa föräldrar blir förvånade över sina radikala barn. Den mer liberala tro som föräldrarna hade är inte den som ungdomsledarna i moskeerna lär ut till deras barn.

To us, the “hijab”is a symbol of an interpretation of Islam we reject that believes that women are a sexual distraction to men, who are weak, and thus must not be tempted by the sight of our hair. We don’t buy it. This ideology promotes a social attitude that absolves men of sexually harassing women and puts the onus on the victim to protect herself by covering up.

The new Muslim Reform Movement, a global network of leaders, advocating for human rights, peace and secular governance, supports the right of Muslim women to wear — or not wear — the headscarf.

Unfortunately, the idea of “hijab” as a mandatory headscarf is promulgated by naïve efforts such as “World Hijab Day,” started in 2013 by Nazma Khan, the Bangladeshi American owner of a Brooklyn-based headscarf company, and Ahlul Bayt, a Shiite-proselytizing TV station, that the University of Calgary, in southwest Canada, promotes as a resource for its participation in “World Hijab Day.” The TV station argues that wearing a “hijab” is necessary for women to avoid “unwanted attention.” World Hijab Day, Ahlul Bayt and the University of Calgary didn’t respond to requests for comment.

Sånt där är ju bara tragiska människor som håller på, envisas med att kalla en person kvinna om den vill vara man och tvärtom. Dock går det ändå inte bortse från att könet fortfarande är en kvinna tex, det är det ju rent fysiskt tills det är bytt. Men klart man ska kalla någon som bytt könsidentitet för det den vill bli kallad, inget konstigt med det.

Har aldrig träffat på någon som är emot eller tycket det är konstigt med könsbyten eller olika könsidentiteter, men det är ordmässigt det kan bli väldiga missförstånd ifall ord används som kan användas på andra sätt. Kön för mig är inte lika med könsidentitet.
Men vad är det man identifierar sig med när man identifierar sig med ett visst kön - och det finns 52 tror jag, enligt uppgift. Om jag identifierar mig som kvinna och därmed ser mig på ett visst sätt, då accepterar man ju normen för vad som "är" en kvinna. Är det inte detta man borde komma bort från, att man ska ha en speciell etikett som talar om vem man är? Nu känns det för mig lite som att man bara utökar antalet etiketter istället för att släppa gränserna och bara vara en person med allt vad det innebär och innehåller.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 076
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 507
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 826
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka