Kontanter hemma? Prepping.

Det sägs att man ska ha så man klarar sig en vecka eller så. Men vi har ju mat hemma för mer än en vecka. Det vi saknar är vatten. Men har inte plats att förvara så mycket vatten. Än så länge har släktingar i närheten egen brunn så det borde lösa sig.

Men jo, lite kontanter har vi hemma. Men inte i småvalörer tyvärr.
 
Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att rekommendationen här i Tyskland är att man ska ha ca 500 € (drygt 5000:- kr) i små valörer tillgängliga.

Jag har försökt att ha en del kontanter i mindre valörer just om det blir någon form av nödläge när elen kanske är utslagen. Eller hackerattack.

Men jag är en person som vill ha både hängslen och livrem så jag är väl kanske onödigt nojig. Om det händer någon större katastrof så hjälper det nog inte att ha lite småpengar att betala med. Misstänker att det krävs helt andra summor i ett nödläge.

Jag har faktiskt struntat i det. Vid strömavbrott eller it-attack kommer ju kontanter ändå inte att kunna användas eftersom kassasystemet antagligen också ligger nere. Det är väl om specifikt bankerna utsätts för en attack som kontanter kan vara bra.
 
Alltså jag har nog tänkt på detta i åratal att jag borde ha en mindre summa pengar i kontanter hemma. Men tar man ut i bankautomaten så blir det ju inga små valörer direkt och de brukar inte vara så glad att man växlar i kassan.

(Fick fö googla för hur jag skulle stava bankautomat, man säger ju bank-o-mat!?)
 
Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att rekommendationen här i Tyskland är att man ska ha ca 500 € (drygt 5000:- kr) i små valörer tillgängliga.

Jag har försökt att ha en del kontanter i mindre valörer just om det blir någon form av nödläge när elen kanske är utslagen. Eller hackerattack.

Men jag är en person som vill ha både hängslen och livrem så jag är väl kanske onödigt nojig. Om det händer någon större katastrof så hjälper det nog inte att ha lite småpengar att betala med. Misstänker att det krävs helt andra summor i ett nödläge.
Har väldigt sällan kontanter, men klarar mig också en hyfsat lång tid utan att göra några inköp eller affärer med någon alls. Eftersom sånt ändå är på flera mils avstånd, så är det inget man kan förlita sig på när man är hemma.

Det är också intressant att man tänker att kontanter är helt användbara i en kris.
 
Jag har inga kontanter hemma, mer än något enstaka mynt. Det händer ibland att jag råkar hitta något litet mynt ute någonstans och då tar jag hem det.

Senast jag hanterade kontanter annars var nog när jag jobbade i en butik som tog emot det. Som tur är så slipper jag det nu.
 
Finns det affärer som kan ta betalt i kontanter idag? Alltså som har manuella system för priser och kassor? Har nästan bara sett elektroniska prisskyltar senaste åren t.ex. På mataffärer, då.
Lite förvirrad över vad du menar men gjorde en tråd för något år sen om vilka affärer som tar kontanter: https://www.bukefalos.se/threads/butiker-som-tar-kontanter.1515557/

där folk gärna får fortsätta fylla på om hur läget ser ut för tycker sånt är intressant:D
 
Lite förvirrad över vad du menar men gjorde en tråd för något år sen om vilka affärer som tar kontanter: https://www.bukefalos.se/threads/butiker-som-tar-kontanter.1515557/

där folk gärna får fortsätta fylla på om hur läget ser ut för tycker sånt är intressant:D

Nej, jag menade om de kan ta kontanter vid strömavbrott. De flesta priserna idag sitter på hyllan, inte på varan. Många av affärerna har digitala skyltar som ju inte funkar vid strömavbrott. Hur ser de priserna på varan?
Har de kassa-apparater som inte kräver ström?
 
Har väldigt sällan kontanter, men klarar mig också en hyfsat lång tid utan att göra några inköp eller affärer med någon alls. Eftersom sånt ändå är på flera mils avstånd, så är det inget man kan förlita sig på när man är hemma.

Det är också intressant att man tänker att kontanter är helt användbara i en kris.
Fakureringsmetoden går att använda i stället för kassaregister. Handlar på en del ställen som just använder sig av kontantfaktura istället för kassaregister även till vardags.
 
Nej, jag menade om de kan ta kontanter vid strömavbrott. De flesta priserna idag sitter på hyllan, inte på varan. Många av affärerna har digitala skyltar som ju inte funkar vid strömavbrott. Hur ser de priserna på varan?
Har de kassa-apparater som inte kräver ström?
Ett stort problem är ju hela lagerhanteringssystemet som håller ordning på vad som finns på lager (och oftast var det finns) samt vad som säljs.
 
Nej, jag menade om de kan ta kontanter vid strömavbrott. De flesta priserna idag sitter på hyllan, inte på varan. Många av affärerna har digitala skyltar som ju inte funkar vid strömavbrott. Hur ser de priserna på varan?
Har de kassa-apparater som inte kräver ström?
Ah. Jag tror en del affärer här fortfarande har vanliga men en bra poäng. Då vissa har e-handel kanske dessa priser går att få fram? Eller att ungefärliga priser kan sättas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp