Kontorsjobb

Bukefalos 30 år!

Jag tycker att ditt inlägg är ganska förolämpande faktiskt. Varför skulle det vara konstigt att vi på kontoret har att göra hela dagarna? Hur kan den tanken ens väckas? Är det verkligen så svårt att förstå?

Tillägg: Vi lever i en väldigt digitaliserad värld. Så många kommer naturligtvis jobba vid en dator.
Jag säger/ skriver samma till dig som till tidigare, jag ber tusen gånger om ursäkt för ett klumpigt formulerat inlägg, jag har aldrig tvivlar på att de/ ni som jobbar på kontor GÖR något hela dagarna, det jag funderade på vad VAD ni gör.

Och som tidigare, som heltidssjukriven och tidigare lokalvårdare har jag rätt bra koll på hur det är att bli "tittad ner på", skulle aldrig göra det medvetet och ser det ut som det ber jag återigen så hemskt mycket om ursäkt! ❤️

Och för en som aldrig jobbat på kontor är det väl inte konstigt att jag funderar? Har du full koll på vad andra yrkesroller gör hela dagarna?

Till tillägget, ja givetvis kommer många att jobba med/ vid datorer, men när de kom så ersatte de ju människor och skulle ju vara mer effektiva än de människor de ersatte och ju mer de utvecklas desto fler människor borde den ju ersätta? Inte så att jag tror att alla på ett kontor kan ersättas av en dator i slutändan, men du fattar?

Jag håller med, det var min första tanke också…

Jag är medicinsk sekreterare, jag är på mitt kontor hela dagen vid en dator. Jag är spindeln i nätet som sköter remisser, brev, bokar patienter, skriver diktat etc. Utan oss fungerar inte vården. Och vi jobbar i ett team med sköterskor och läkare där alla behövs lika mycket och vi ser alla varandras värde.
Visst försöker AI ta över en viss del av vårt arbete men det kommer aldrig gå fullt ut (hoppas jag).

Jag tänker inte gå in i varje detalj men det det är ganska lätt att söka upp vad en medicinsk sekreterare gör.
Jag får be även dig om ursäkt för mitt klumpigt formulerade originalinlägg. ❤️

Vad just en medicinsk sekreterare gör vet jag rätt bra då mig lokalvårdarjobb var på en hc, Och iaf vår sekreterares roll är precis som du skriver "spindeln i nätet" som håller ihop . ❤️En imponerande bedrift!

Och jag var självklart inte ute efter detaljerat vad alla kontorsyken innebär, utan som övriga inlägg här i tråden visar, en överblick av många.

Jag var aldrig ute efter en detaljerad beskrivning av alla kontorsyrken, utan som här, en överblick av många, annars hade jag satt mig och googlat. 😁

Jag säger/ skriver samma till dig som till tidigare, jag ber tusen gånger om ursäkt för ett klumpigt formulerat inlägg, jag har aldrig tvivlar på att de/ ni som jobbar på kontor GÖR något hela dagarna, det jag funderade på vad VAD ni gör.

Och som tidigare, som heltidssjukriven och tidigare lokalvårdare har jag rätt bra koll på hur det är att bli "tittad ner på", skulle aldrig göra det medvetet och ser det ut som det ber jag återigen så hemskt mycket om ursäkt! ❤️

Och för en som aldrig jobbat på kontor är det väl inte konstigt att jag funderar? Har du full koll på vad andra yrkesroller gör hela dagarna?

Till tillägget, ja givetvis kommer många att jobba med/ vid datorer, men när de kom så ersatte de ju människor och skulle ju vara mer effektiva än de människor de ersatte och ju mer de utvecklas desto fler människor borde den ju ersätta? Inte så att jag tror att alla på ett kontor kan ersättas av en dator i slutändan, men du fattar?

Administration och koordering gjordes på papper tidigare. För hand/på skrivmaskin. Nu görs alltid sånt digitalt. Alla verksamheter behöver mer eller mindre administration och koordinering. Jag är övertygad att inom lokalvården så finns det koordinatorer och administratörer som ser till att alla avtal hålls och att alla lokaler som ska städas har någon som städar dem i rätt tid. Tar emot nya "beställningar", skriver avtal, avslutar avtal, beställer utrustning, ser till så att det som behövs alltid finns på lager osv osv. Förr var kontoren fulla av pärmar. Vi har kvar en massa dokumentation på papper i ett fysiskt arkiv. Nu finns allt digitalt och arkivet är digitala backuper på servrar.

"For something to exist, it has to be observed. For something to exist, it has to have a position in time and space. And this explains why nine-tenths of the mass of the universe is unaccounted for. Nine-tenths of the universe is the knowledge of the position and direction of everything in the other tenth. Every atom has its biography, every star its file, every chemical exchange its equivalent of the inspector with a clipboard. It is unaccounted for because it is doing the accounting for the rest of it, and you cannot see the back of your own head. Nine-tenths of the universe, in fact, is paperwork.''

Thief of Time, Terry Pratchett

Bara ett lite passande citat :)

Sådana här trådar är lite kul men kan lätt urarta till ren pajkastning och här kommer en jag hörde på en fest, "ja det är ju tack vare oss ute i myllan ni kan sitta på erat kontor och dricka kaffe och skvallra hela dagarna och dessutom få betalt för det", behöver jag nämna att det blev rätt livat efter den kommentaren? :laugh:
Den som kastade den pajen var bitter över att han blev påkommen när han grävde ner ännu mera avfall från gården i skogen och fick ett saneringsföreläggande.:D

Jag får be även dig om ursäkt för mitt klumpigt formulerade originalinlägg. ❤️

Vad just en medicinsk sekreterare gör vet jag rätt bra då mig lokalvårdarjobb var på en hc, Och iaf vår sekreterares roll är precis som du skriver "spindeln i nätet" som håller ihop . ❤️En imponerande bedrift!

Och jag var självklart inte ute efter detaljerat vad alla kontorsyken innebär, utan som övriga inlägg här i tråden visar, en överblick av många.

Jag var aldrig ute efter en detaljerad beskrivning av alla kontorsyrken, utan som här, en överblick av många, annars hade jag satt mig och googlat. 😁
Mitt kontorsjobb går ut på att skriva programvara som körs i fordonskomponenter, och hantera systemen som används för att testa koden samt tala om hur koden borde funka (kravhantering). Jag kommunicerar med kunder runt om i världen som vill veta hur de ska använda programmen, och felsöker eventuella problem de råkat på. Jag har också en stöttande/granskande roll både gentemot hur andra kollegor jobbar och hur projekten drivs. Men på ytan ser det inte så spännande ut det jag gör direkt, jag sitter i en hörna och knappar på min dator eller har åsikter i ett konferensrum.

Det talas en hel del i min bransch om hur AI kommer att påverka jobben, yngre kollegor har inte en rolig situation direkt. Unga orutinerade datamänniskor måste få en chans att jobba upp sig till senior kompetens istället för att inte släppas in i arbetslivet.

Sådana här trådar är lite kul men kan lätt urarta till ren pajkastning och här kommer en jag hörde på en fest, "ja det är ju tack vare oss ute i myllan ni kan sitta på erat kontor och dricka kaffe och skvallra hela dagarna och dessutom få betalt för det", behöver jag nämna att det blev rätt livat efter den kommentaren? :laugh:
Den som kastade den pajen var bitter över att han blev påkommen när han grävde ner ännu mera avfall från gården i skogen och fick ett saneringsföreläggande.:D
Utan dem på kontoret skulle utefolket inte få någon lön.
Utan utefolket skulle kontorsfolket inte heller få någon lön.

Utan den ena biten skulle den andra inte fungera. Det är som bäst när båda delar samarbetar.

(Alltså jag vet inte om det här blir vettigt, det är ju ändå rätt sent för en vardag. )

Jag fastnade häromdagen i en fundering, om vi tittar på hur stora städers centrum ser ut så är det många kontor där? Om jag läser i romaner i storstadsmiljö så är det klassiskt att kvinnan i historien jobbar som sekreterare eller assistent till den snygga chefen.

Och jag började fundera på vad i hela friden alla dessa människor som jobbar på kontot gör hela dagarna?! För de/ ni tycks ju vara många! Och har inte de klassiska kontorsarbetena förändrats med ingår av datorer och nu ai så mycket sådant jobb blivit överflödigt?
Kontorsjobb har ju förändrats mycket över tid. Så att tänka sig att kontorsjobbare typ tar diktat och assisterar chefer är nog ungefär lika korrekt som att tänka sig att modernt skogsbruk sker med yxa och kolmila.

Det finns hur mycket som helst att göra. Jag jobbar på ett universitet. Det jag gör på kontoret är t ex läser forskning, bearbetar data jag samlat in, skriver forskning, diskuterar forskning med kollegor. Förbereder undervisning, rättar tentor och uppsatser, svarar på mailfrågor från studenter, konstruerar prov och uppgifter, har lärarmöten. Bedömer tillgodoräknanden (alltså om man läst en kurs på ett lärosäte och vill tillgodoräkna sig den kursen på en utbildning man går hos oss), gör kursplaner, planerar för kommande terminer, hur många studenter vi ska ta in på olika kurser, osv osv.

Det behövs väldigt mycket fix för att en organisation ska funka.

Vi gör mer nu. Produktiviteten har ökar enormt i takt med tekniska framsteg. När vissa moment går snabbare finns det mer tid till andra, så man får mer gjort helt enkelt.

Därför har vi också mer, om man jämför med för hundra år sen. Att du får sjukpenning på ett ordnat sätt är ju för att det nu finns tid och resurser för att skapa regelverk och system så att sjukpenning betalas ut. Och pengar att betala ut i första läget.

Man brukar ju säga att Sverige är ett relativt rikt land. En av anledningarna till det är att vi har relativt hög produktivitet. Dvs, om man jobbar en timme så får man mycket gjort, mycket pga tekniska framsteg som gör att vi har bra hjälpmedel.

Jag jobbar "på kontor", även om den fysiska platsen för detta kontor i mitt fall befinner sig i min lägenhet. Företaget (drygt 90 000 anställda globalt) sysslar med hälsoinformation, klinisk forskning och teknologilösningar för "life science" och hälsoindustrin. Mitt team på 30-40 personer jobbar med intern systemsupport, jag är den enda i teamet som sitter i Sverige.

Så vad gör jag?
  • Arbetsledning | Jag rådgiver och stöttar andra kollegor i deras arbete, jag har även personalansvar (är chef) för en del av teamet.

• Processledning | Jag skapar, uppdaterar och dokumenterar våra arbetsprocesser. I detta arbete ingår även utveckling av automatiseringar för processer som inte kräver mänsklig utvärdering/analys.

• Utbildning | Jag ansvarar för användarinstruktioner och kurser för både interna och externa användare.

• Samordning | Jag kommunicerar med andra team och samordnar våra processer och åtaganden för effektivisering.
Väldigt förenklat: Jag läser och skickar email, deltar i och håller möten, skapar och uppdaterar dokument, chattar och pratar med kollegor, sammanställer data för rapportering samt tänker en hel väldig massa... och så dricker jag kaffe.

Men just nu har jag semester! :D

Jag jobbar "på kontor", även om den fysiska platsen för detta kontor i mitt fall befinner sig i min lägenhet. Företaget (drygt 90 000 anställda globalt) sysslar med hälsoinformation, klinisk forskning och teknologilösningar för "life science" och hälsoindustrin. Mitt team på 30-40 personer jobbar med intern systemsupport, jag är den enda i teamet som sitter i Sverige.

Så vad gör jag?
  • Arbetsledning | Jag rådgiver och stöttar andra kollegor i deras arbete, jag har även personalansvar (är chef) för en del av teamet.

• Processledning | Jag skapar, uppdaterar och dokumenterar våra arbetsprocesser. I detta arbete ingår även utveckling av automatiseringar för processer som inte kräver mänsklig utvärdering/analys.

• Utbildning | Jag ansvarar för användarinstruktioner och kurser för både interna och externa användare.

• Samordning | Jag kommunicerar med andra team och samordnar våra processer och åtaganden för effektivisering.
Väldigt förenklat: Jag läser och skickar email, deltar i och håller möten, skapar och uppdaterar dokument, chattar och pratar med kollegor, sammanställer data för rapportering samt tänker en hel väldig massa... och så dricker jag kaffe.

Det där "å så dricker jag kaffe" är ju det enda som smörjer maskineriet, blir det kafferansonering går allt på sparlåga och skulle kaffet helt utebli brakar hela samhällsapparaten ihop.:crazy:

Så vad gör jag?

Och använder AI, kanske? Jag kanske har fel, men det ser ut som att det här inlägget är ett exempel på hur man använder AI som hjälpmedel i ett kontorsjobb.

Hos oss jobbar majoriteten med intern utbildning från sina kontor - skapar kurser i LMS, tar fram utbildningsmaterial, bokar föreläsare, håller föreläsningar/spelar in. Det är möten, planering, inläsning, kompetensutveckling från kontoret. En del gör IT-support, andra bokar lokaler och fika eller följer upp sin budget. Så vad man gör på kontorsjobb är nog i stil med "hur långt är ett snöre"? 😁

I princip alla jobb, tex byggarbetare är beroende av kontorsarbetare, arkitekter, ekonomer som räknar ut kostnader, administration som beställer och förmedlar material och ser till att byggarbetarna åker till rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Lokalvårdare är helt beroende av administration som ser till att de skickas till rätt plats med rätt utrustning som behöver inköpas och uppdateras/lagas. Ekonomer som räknar ut kostnader. Chefer som bjuder på kontrakt så att de ska ha jobb. Revisorer som är ansvariga för att bokföringen sköts korrekt så företaget inte gör fel när det är dags för deklaration så det inte får näringsförbud.

Sjukskrivna är helt beroende av FK:s handläggare och administrationen som tar emot och diarieför intyg och liknande som är det underlag sjukskrivna skickar in för att beviljas sjukpenning/ersättning. Samt då de läkare som bedömer om det finns grund för sjukskrivningen. Alla jobbar primärt på kontor och med datorer. Läkare tex träffar ju inte patienter utan de bedömer enbart sjukintyg.

Försäkringskassan använder inte egna läkare för att undersöka patienter. Myndigheten anställer egna rådgivande läkare, så kallade försäkringsmedicinska rådgivare (FMR) (tidigare kallade förtroendeläkare eller försäkringsläkare), som hjälper handläggarna att tolka medicinska underlag. De gör inga egna patientundersökningar.

Vad gör vi på vårt kontor, ritar, räknar, skriver ned saker i dokument på någonform av någorlunda begripligtsätt för att en person som inte kan något om det vi gör ska kunna fatta beslut om huruvida vi ska göra på sättet som föreslås eller ej. Ganska mycket kunskap/informationsinsamling, värdering av denna info och sedan hur man ska använda informationen i verksamheten på lämpligt sätt. Träffar människor som jobbar med andra saker inom verksamheten för att se till att vi inte dubbelarbetar i onödan. Skriver ihop saker för att förklara varför man ska lägga pengar på något och vad konsekvenserna blir om man inte lägger pengar på detta. Förklara varför man ska göra saker och varför man inte ska göra saker och försöker hitta metoder för att göra detta på ett begripligt sätt för de som ska fatta besluten. En del är också att hitta på lösningar och se till att andra utför dom. I praktiken blir det mycket kommunicerande med andra människor, via mail, möten eller telefon. Sen blir det mycket skriva dokument, rita, mäta, räkna, leta information, läsa igenom andras dokument där de har sammanfattat sina kunskaper om något, värdera det mot en eget ansvarsområde.

Hur menar du?

Jag använde inte AI för att skriva mitt inlägg, om det är det du antyder.
Jag tänkte att punktlistan kanske var AI-hjälpt. Men alltid svårt att veta säkert. I vilket fall, poängen var att i de flesta kontorsjobb så är AI kanske ett hjälpmedel, inte en ersättare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar