Kontradiktoriska negationer

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare honung
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 6 966
Sv: Kontradiktoriska negationer

+1

Jag är språkliberal och tror att språket berikas snarare än utarmas av förändring.

(Det går för övrigt inte att säga att ett ord "betyder" en specifik sak i alla situationer. Det betyder det som kontexten säger att det betyder.)

Huvudsaken är att man är medveten om när man ska använda sitt språk. En korrekt grund är en språngbräda ut i möjligheten. Att motsatsförhålla en innebörd är i regel inte utveckling av språket, däremot är det språklig utveckling att hitta nya ord med gamla innebörder.

Ja tack, snälla!

Som när något är "gay", som i dåligt...
Min bästa kompis kan tom slänga sig med det i telefon, fast hon vet att jag är just - gay... :meh:

Eller "man får aids i ögonen", vet knappt vad det betyder, att det är hemskt att se??
Min kusin använder det uttrycket och jag hörde det tom på radio (NRJ) här om veckan :banghead: :yuck:
(han svänger sig med fler såna uttryck men jag kommer inte på dom nu)

Eh, eller, det kanske inte är sånahär uttryck vi diskuterar här? :o

Absolut att detta måste tas upp också. Det är precis det jag menar, man använder ord som har en helt annan mening och innebörd, sätter in det i sammanhang och kontexter där dessa små ord kan bli rent av kränkande för andra människor. De där tre små bokstäverna 'gay' står för ett liv för väldigt många människor, sen används det som något nedsättande, fel, konstigt. Det är vid såna tillfällen när man hör eller ser såna formuleringar som min mentala AK47:a kommer till bruk. :banghead:

Jättelitet....Jätte = stort. Saker kan inte vara stort och litet samtidigt.

Har en kompis som bott i USA en lång tid. Denne säger ofta chans även om det är negativt, det är ju så man säger på engelska/amerikanska.

Njä...även i engelska språket finns 'chance/risk' så det är definitivt ingen isolerad svensk företeelse att använda just den typen av syftningsfel.

Vad har litet för förstärkningsord förutom pytte?

Väldigt litet blir ju också fel enl TS, något jag aldrig tänkt på men jag är nog lite lik Araminta där.

Men då. Såklart man kan använda motsatsord, men det finns bra kombinationer, och det finns mindre bra kombinationer och så finns det dum-i-huvudet-kombinationer.

Ordet jätte anger inte bara storlek, utan även mängd/volym så det är väl alldeles korrekt att säga jätteliten. Även om det mest korrekta är att istället säga mycket liten. Så vad är problemet? :D

KL

Har egentligen inte direkt med ämnet att göra, men jag stör mig så mkt på det att jag måste ta upp det.

Folk som använder "han" där det ska vara "honom"! Jag blir tokig! Hur svårt ska det vara? Det verkar inte vara lika vanligt att använda "hon" istället för "henne" dock...

Och jag vill så gärna rätta folk, det verkligen kliar i mina fingrar. Men än har jag inte gjort det :D

Sedan avskyr jag folk som varken kan använda stor bokstav, punkt eller kommatecken :cautious:
Jag förstår oftast inte ens vad personen menar då.

Jag är med dig, hela vägen. :bow:

Men, som jag sa i min första post - jag syndar jag också. Men det gör det inte RÄTT att jag gör det, och jag tänker på unga människor, barn som lär sig denna typ av språk, eller rättare sagt som INTE får lära sig.

När det gäller förstärkningsordens användning (dit jag inte räknar "cancer i ögonen" (vi har alla våra språkliga gränser)) och slang så har jag samma uppfattning som Språkrådet. Jag tycker inte att det är särskilt upprörande. På sikt bidrar det till förnyelse snarare än utarmning. Däremot är det olämpligt att använda i klarspråkssammanhang, men dit räknar jag inte Bukefalos.

Det är just att vara medveten om vad som är vad som är ett problem. Idag vet inte 'folk' hur man använder språket på ett korrekt sätt, det är mer och mer vanligt att slang letar sig in i situationer det är högst olämpligt att använda slang, syftningsfel, svengelska osv osv. Utveckling är en sak, ren dumhet är en annan.

KL

MAGISKT! allt är magiskt, hur då magiskt? I tidningarna RASAR folk mot div. bagateller sedan 10-talet år tillbaka.

Fasteee...magiskt är väl inte så konstigt? En upplevelse kan kännas utomjordisk, magisk?

Och rasar, i den kontexten tänker inte jag på att något ramlar omkull, utan på arga människor med nävarna i luften och väldigt arga ansiktssuttryck.

Jag vet inte om det bara är jag, men ofta ger vissa ord mig en mental tolkningsbild. Alltså, man kan inte alltid sätta ett beskrivande ord för en betydelse, men man får en känsla, en bild i sitt huvud.
Språket är så mycket mer än bara bokstäver liksom.

Fast fett är ju slang? :confused: Så då var problemet inte att fett smal låter motsägelsefullt utan att man inte ska använda fett alls som förstärkningsord? I sådana fall missförstod jag.

Jag säger för övrigt fett ovärt mest hela och anses nog ha ett rätt bra språkbruk.

Jag kontrar med att det du räknat upp är underbara oxymoron, likaså öronbedövande dån ;)

Dock sista exemplet där det är bara rent av fel. Man säger inte att chansen är liten att man krockar, det är "risk" som är det rätta ordet i det här sammanhanget! Sen har ju vi det där med "han" istället för "honom", "dom" och sånt där som irriterar en aning.

I övrigt tycker jag att det är mest utvecklande för oss att leka med språket, men det skall lekas på rätt sätt.

EDIT: På tal om "fett smal" är ju en oxymoron också men jag tänker på det som smal som pommes frites (dvs smal utanpå men fet inuti) även om jag vet att det har betydelse som i att vara extremt/riktigt smal.

Fast fett är ju slang? :confused: Så då var problemet inte att fett smal låter motsägelsefullt utan att man inte ska använda fett alls som förstärkningsord? I sådana fall missförstod jag.

Jag säger för övrigt fett ovärt mest hela och anses nog ha ett rätt bra språkbruk.

Att använda fett i den kontexten är slang. Och naturligtvis kan jag se skillnad på ett bra språkbruk och på tangentbordshalka, men visst var det oavsiktligt av dig att missa ordet 'tiden' i ovanstående formulering? Annars kan jag nog tycka att det inte är ett bra sätt att bruka språket om man utesluter vissa ord för att tja...man helt enkelt är för lat för att skriva ut det? Typ användandet av sms-språk och att använda det i fel situationer?

Dock sista exemplet där det är bara rent av fel. Man säger inte att chansen är liten att man krockar, det är "risk" som är det rätta ordet i det här sammanhanget!

Nja...nu vet jag inte om jag håller med dig. Chansen/risken är liten för en krock om du kör på ett säkert sätt, kör du osäkert finns en risk att du krockar. Det är just detta jag menar, kontext är ett villor för hur man använder språket och det är just här det blir så fel för så många.

Givetvis var det oavsiktligt, jag skriver på telefonen. Om du läst inlägg av mig tidigare borde du veta att jag vanligtvis inte använder SMS-språk när jag skriver.

Känner att du fortfarande inte förtydligat vad exakta problemet med "fett smal" var men det är helt okej med mig om du vill sitta och tramsa över typos istället.

Nu är du känslig i överkant, jag tramsar inte, jag blev faktiskt undrande eftersom vi pratar just språk och jag tycker du uttrycker dig bra i vad jag har läst av dig - just därför blev jag osäker på om det var medvetet val.

Och som tillägg då - är man ursäktad för allt för att man skriver på en telefon? Det är vår tids största ursäkt för alla skriftliga hoppsansa-steg numer. Jag klantar ofta till det just när jag skriver mha telefon, just därför är jag mer kortfattad när jag använder telefonen och väntar ofta med tex debatten tills jag kommit till ett riktigt tangentbord.

Senast ändrad:

Jag tycker definitivt att det var tramsigt. Dels svarade du inte ens på frågan, dels är det tämligen uppenbart att jag missat ett ord. Är ens "mest hela" ett uttryck som vanligtvis används?

Men strunt samma - jag kan inte påstå att jag har lust att lägga nån mer tid på detta.

Det är just att vara medveten om vad som är vad som är ett problem. Idag vet inte 'folk' hur man använder språket på ett korrekt sätt, det är mer och mer vanligt att slang letar sig in i situationer det är högst olämpligt att använda slang, syftningsfel, svengelska osv osv. Utveckling är en sak, ren dumhet är en annan.

Men är det inte så att vårat nutida skriftspråk byggt på dåtidens slang/talspråk/dialekt? Att svenskan idag är relativt enkel i sin grammatik etc bygger ju på att vi har format vårat skriftspråk efter hur vi talar. Det borttappade f'et i "hufvud" och verbformerna voro och äro för att nämna några exempel.

Sen har du helt rätt i att man som ung (och äldre för den delen) idag bör lära sig vad som anses korrekt just nu. Men jag tror man är fel ute om man helt vill förbjuda att slang och talspråk letar sig in i skriftspråket.

(Och med det sagt, så ska jag kanske tillägga att även jag kan bli ruskigt irriterad på vissa språkliga egenheter folk har för sig.)

Senast ändrad:

Läste du alls svaret?

Och jag är ingen språkprofessor, jag kan inte allt. Jag gör fel hela tiden. Men vi kan väl ha en diskussion? Ja du tycker att jag är tramsig, jag känner mig mest förvirrad, men jag antar att du vill ha en ursäkt. Förlåt, jag hade ingen avsikt att vara tramsig, jag förstod helt enkelt inte bättre. Känns det bättre då? :(

Men är det inte så att vårat nutida skriftspråk byggt på dåtidens slang/talspråk/dialekt? Att svenskan idag är relativt enkel i sin grammatik etc bygger ju på att vi har format vårat skriftspråk efter hur vi talar. Det borttappade f'et i "hufvud" och verbformerna voro och äro för att nämna några exempel.

Sen har du helt rätt i att man som ung idag bör lära sig vad som anses korrekt just nu. Men jag tror man är fel ute om man helt vill förbjuda att slang och talspråk letar sig in i skriftspråket.

NEJJE! Jag vill inte förbjuda något, mer än dåliga lärare och accepterandet av feltolkningar! Jag är en stor förespråkare av innovativ utveckling av språk men jag tycker som sagt att grunden är viktig, att man ska veta vad som är vad annars blir det ju fel. Som att säga att det är gay att acceptera alla avvikelser från norm. Det uttrycket är så mycket mer än bara de sammansatta bokstäverna, uttrycker man sig så har man inte förstått vidden av ordet gay.

Och grunden - den är inte huggen i sten heller. Den förändras hela tiden, och jag älskart'!

Men då. Såklart man kan använda motsatsord, men det finns bra kombinationer, och det finns mindre bra kombinationer och så finns det dum-i-huvudet-kombinationer.

Ordet jätte anger inte bara storlek, utan även mängd/volym så det är väl alldeles korrekt att säga jätteliten. Även om det mest korrekta är att istället säga mycket liten. Så vad är problemet? :D

Fast att använda "jätte-" om mängd/volym är ju följd av att man har kommit att använda prefixet "jätte-" som förstärkningsord. Att använda "jätte-" framför "liten" syftar ju till att förstärka hur litet något är. Samma sak med prefixet "skit-" ("skitliten", "skitsnygg", "skitviktig", "skitsvår" och andra vardagliga ord som återfinns och accepteras i SAOL).

Vissa förstärkningsord (och som en konsekvens vissa oxymoroner) blir accepterade i språket medan andra inte blir det. Det som avgör är om de blir en del av det vardagliga språkbruket eller inte. Vissa kombinationer är kanske inte så vackra, det kan jag hålla med dig om. Vem ska egentligen avgöra vad som är en "dum-huvudet-kombination"?

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 297
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 194
Senast: VLMF
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 143
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
4 035
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka