Bukefalos 28 år!

Kontradiktoriska negationer

Sv: Kontradiktoriska negationer

Slå tillbaka till att gay betyder rolig/glad, används i en del äldre låtar. Kommer dock inte på någon just nu, hjärnan har visst gått och lagt sig, bör nog följa efter :p
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jättelitet....Jätte = stort. Saker kan inte vara stort och litet samtidigt.

Har en kompis som bott i USA en lång tid. Denne säger ofta chans även om det är negativt, det är ju så man säger på engelska/amerikanska.


Nja ... det beror nog narmast pa att det faller sig lattare att "hitta" ordet chance ... pa Engelska sager man att man har en "possibility" att (tex fa cancer) ... chance har dar samma positiva grundbetydelse som i Svenska.

/hastflicka som tafflar till mer an ett sprak och sager att 'jatte trott' visst ar ett bra uttryckssatt:p/
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

KL

Har egentligen inte direkt med ämnet att göra, men jag stör mig så mkt på det att jag måste ta upp det.

Folk som använder "han" där det ska vara "honom"! Jag blir tokig! Hur svårt ska det vara? Det verkar inte vara lika vanligt att använda "hon" istället för "henne" dock...

Och jag vill så gärna rätta folk, det verkligen kliar i mina fingrar. Men än har jag inte gjort det :D

Sedan avskyr jag folk som varken kan använda stor bokstav, punkt eller kommatecken :cautious:
Jag förstår oftast inte ens vad personen menar då.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Folk som använder "han" där det ska vara "honom"! Jag blir tokig! Hur svårt ska det vara? Det verkar inte vara lika vanligt att använda "hon" istället för "henne" dock...

Grammatisk standard i många norrländska dialekter och räknas alltså inte som fel då.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Men i det skrivna språket blir det fel. Man kan inte skriva som sin dialekt.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

KL

Har egentligen inte direkt med ämnet att göra, men jag stör mig så mkt på det att jag måste ta upp det.

Folk som använder "han" där det ska vara "honom"! Jag blir tokig! Hur svårt ska det vara? Det verkar inte vara lika vanligt att använda "hon" istället för "henne" dock...

Och jag vill så gärna rätta folk, det verkligen kliar i mina fingrar. Men än har jag inte gjort det :D

Sedan avskyr jag folk som varken kan använda stor bokstav, punkt eller kommatecken :cautious:
Jag förstår oftast inte ens vad personen menar då.

Jag har stora problem med alla dem som inte kan använda de eller dem på korrekt sätt.
Dem gjorde det och det... eller inte. Det märkliga är att jag inte ser samma personer göra samma miss med jag och mig som med de och dem.

Om man nu inte kan skillnaden mellan subjekts- och objektsform så kan man ju förfalla till det fula men numera tillåtna "dom" för att åtminstone inte skylta med sin okunskap.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

När det gäller förstärkningsordens användning (dit jag inte räknar "cancer i ögonen" (vi har alla våra språkliga gränser)) och slang så har jag samma uppfattning som Språkrådet. Jag tycker inte att det är särskilt upprörande. På sikt bidrar det till förnyelse snarare än utarmning. Däremot är det olämpligt att använda i klarspråkssammanhang, men dit räknar jag inte Bukefalos.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag är personligen väldigt förtjust i oxymoroner och just ordet oxymoron är nog mitt favorit ord, det är ett litet nördigt skämt i sig själv
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

KL

MAGISKT! allt är magiskt, hur då magiskt? I tidningarna RASAR folk mot div. bagateller sedan 10-talet år tillbaka.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag är personligen väldigt förtjust i oxymoroner och just ordet oxymoron är nog mitt favorit ord, det är ett litet nördigt skämt i sig själv

Jag har också ett favoritord, antropomorfism som jag ibland använder, ingen vet vad det betyder, folk går hem o slår upp det om de kommer ihåg det och jag känner att jag bidragit till folkbildningen.

Fler konstiga ord om man får be.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Skitgott och äckligt gott. Galet trevlig. Låter ju helknäppt verkligen.
Jag stör mig mest på att inte hålla isär chans och risk och tack vare och på grund av.
Och detta att ta till dem när man inte kan avgöra om det ska vara de eller dem och tror att det är fel att skriva dom. Det får mig sur på riktigt.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

kl

I första inlägget stör jag mig väl bara på felanvändning av chans och risk.
I övrigt är jag mest glad att vi inte skriver på dialekt (hör ni det, Norge?) :p
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag har stora problem med alla dem som inte kan använda de eller dem på korrekt sätt.
Dem gjorde det och det... eller inte. Det märkliga är att jag inte ser samma personer göra samma miss med jag och mig som med de och dem.

Om man nu inte kan skillnaden mellan subjekts- och objektsform så kan man ju förfalla till det fula men numera tillåtna "dom" för att åtminstone inte skylta med sin okunskap.

-Dem nya språkvanorna är att dem överallt skriver dem för att dem lärt sig att inte skriva dom. Dem har även lärt sig att de alltid ska vara dem.
;)
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag skiljer på korrekt språkbruk, och på slang. Jag tycker inte att man använder vare sig ordet 'fett' (i den betydelsen som förstärkningsord) eller ovärt.
Jag tycker man kan säga preciiiiiis vad man vill, knixa till det och använda språket till universella kullerbyttor för att kommunicera - men att kunna språket i sin grund är en förutsättning för att utveckla språket.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Nej, vi är inte överrens!:D
Den användning av förstärkningsled och -ord du beskriver är inte något nytt och den innebär inte en utarmning av språket. Det är i mina ögon såhär språk utvecklas. Jättevanlig, väldigt kul, dyngsur, urgod - varför då inte karatefull, tokarg, bautagod och skitsur?

Vem sa att det var nytt? Det är skitgammalt? Men det har blivit en grund för många att använda den här typen av språk, det finns de som faktiskt inte KAN uttrycka sig på korrekt svenska utan att använda dessa typer av uttryck. DET är illa. Den dagen du ser i en patientjournalen att någon har 'fett m ont' är det inte lika kul och utvecklat längre.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 935
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: VLMF
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 690
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 516
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp