Kontrakt och skatt vid försäljning

shady

Trådstartare
Om man skriver ett eget kontrakt vid en försäljning. Kan då köparen gå in och skriva dit saker som jag ej skrivit dit? Samtidigt som det är saker som jag inte vill ha med i kontraktet och som är självklara saker.

Vilken summa kan man sälja en häst för utan att behöva skatta för det? Har hört att det är 65 000:-. Men är inte säker.
 
Om du som privatperson säljer din häst, behöver du inte skatta för det ävan om beloppet är högre än 65000 kr.

När det gäller försäljningskontrakt, skall 2 lika exemplar upprättas dels en som köparen får samt ett som du själv behåller. Om köparen sen skriver dit annat, ja då stämmer inte kontraktet med ditt. Bägge parter skall underteckna färdigt kontrakt, vid köpetillfället.
 
Jamen om dom vill skriva dit något innan det är undertäcknat och jag inte vill det då?

Trodde faktiskt att man även som privatperson var tvungen att skatta om beloppet var 65 000:- eller mer.
 
Om ni är oense om hur kontraktet ska utformas så får ni väl diskutera det...Jag har alltid använt mig av de färdigtryckta kontrakten utan att skriva till saker, det har fungerat för mig!

Jag har aldrig hört att man som privatperson måste skatta om man säljer en häst med ett pris över 65000 kr faktiskt!
 
Problemet är att köparens pappa vill skriva in i mitt befintliga kontrakt, att säljaren bedyrar att hästen är psykiskt och fysiskt frisk, men skulle något hända skall konsument lagen användas.

Hästen skall vet besiktas och då kommer det ju att komma fram om det är något.

Annars ser jag hans tillägg som om han tycker att JAG skall stå som ansvarig om det händer hästen något efter försäljningen. Fattar jag fel eller är pappan konstig??
 
Konsumentlagen gäller oavkortat mellan 2 privata personer vid köp av lös egendom, förutsatt att ingen näringsidkande förmedlare medverkar i affären. Så detta är inget som måste skrivas in, det står även i färdigskrivna kontraktet.

Vad du kan gå med på att skriva är, att så vitt du känner till är hästen befriad från fysiska och psykiska åkommor vid försäljningstillfället.
 
BROOOOOOOOOOOOMS!

För det första: Konsumentköplagen (som är tvingande) gäller när säljaren är näringsidkare och köparen privatperson. Den dispositiva Köplagen gäller vid övriga transaktioner.

Alltså (nästan) allt du kommer att skriva in i ert avtal gäller.

För det andra: Du som fysisk person är faktiskt skattskyldig för kapitalvinster för tillgångar du innehaft för personligt bruk till den del de överskrider 50 000 kronor för beskattningsåret. Du får dra av en schablon på 25% av ersättningen som omkostnadsbelopp. Jag har inget rättsfall som stödjer att en häst skulle vara en sådan tillgång, men hittar ingen bra anledning till att det inte skulle vara det heller.

Sen om du väljer att ta upp det är ju en helt annan sak.
 
Jag skulle aldrig skriva på ett kontrakt med ngt sådant tillägg iaf :) Gör man en ordentlig besiktning så har man ju det att gå på...Jag tolkar pappan precis som du gör, dvs att han vill att du ska ta en del av ansvaret fastän du säljer hästen.
 
Tack. Även tack till alfa460. Vill ej ha detta inskrivet i papperen och så lär det inte bli heller.

Hästen skall besiktas i morgon måndag, och finns det då inget som är fel på henne så är allt grönt enligt mig.

Vad gäller köpeskillingen får jag kolla upp det med våran revisor i morgon, men nog har jag för mig att det är 65 och inte 50 000:- som gäller om det är så, eftersom vi båda är privat personer.

Fortsättning följer:
 
Från inkomstskattelagen:

52 kap. Avyttring av andra tillgångar

Innehåll

1 § I detta kapitel finns särskilda bestämmelser om
kapitalvinst vid avyttring av andra tillgångar och
förpliktelser än sådana som avses i 45, 46, 48 och 50 kap. De grundläggande bestämmelserna finns i 44 kap.

Beräkningen

2 § För tillgångar som den skattskyldige innehaft för
personligt bruk (personliga tillgångar) får som omkostnadsbelopp räknas 25 procent av ersättningen minskad med försäljningsprovision och andra utgifter för avyttringen.

Kapitalvinster vid avyttring av personliga tillgångar skall tasupp bara till den del de för beskattningsåret sammanlagt
överstiger 50 000 kronor.
 
Kapitalvinster vid avyttring av personliga tillgångar skall tasupp bara till den del de för beskattningsåret sammanlagt
överstiger 50 000 kronor

Men kapitalvinst är det som överstiger anskaffningsvärdet, köper man en häst för låt säga 40000 kr och säljer den sen för 80000 kr så skattas inte detta belopp på privatpersoner.
 
Men kapitalvinst är det som överstiger anskaffningsvärdet, köper man en häst för låt säga 40000 kr och säljer den sen för 80000 kr så skattas inte detta belopp på privatpersoner.

Nä, jag har väl aldrig påstått något annat heller? Det har du däremot.

"Om du som privatperson säljer din häst, behöver du inte skatta för det ävan om beloppet är högre än 65000 kr."

Vad försäljningspriset är, är fullständigt ointressant, det är vinsten som beskattas precis som vid all annan kaptialvinstbeskattning.
 
Det krävs ganska stora summor innan en privatperson behöver skatta, förutom anskaffningsvärdet kan även annat som har medfört att hästen ökat i värdet räknas av.

Detta kräver ju förståss att det finns ett underlag för avdrag, men det tror jag säkert att de flesta har som säljer hästar för så stora belopp.
 
Icke desto mindre så sa du att man som privatperson inte behöver skatta. Detta är fel.
 
Snälla sluta. Jag har inte köpt denna häst någon gång utan fött upp den.

Med andra ord jag har betalat språngavgift, levande föl uppstallningskostnader, seminavgifter samt foder, hovslagare, vaccinationer m.m. under hennes snart 3 levnads år.

Alltså om jag fattat er rätt, behöver jag alltså INTE skatta oavsett mitt försöljningspris??
 
Ja hon lär under dessa år kostat mer än vad du får ut
och enligt beräkning i tidningen Hästfynd(tror jag det var)...

...så räknade man på att det kostar ca 75 000 kr att få fram en egen häst från betäckning tom 3 års ålder.Detta var ett minimumbelopp som det var räknat på med normala omkostnader.

Jag begriper inte varför en del tror: " WOW... 65 000 rakt i fickan...för så ser ju knappast sanningen ut!"

Jag tror en del inte begriper vilka stora omkostnader det handlar om egentligen....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 060
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 606
Senast: Dentaku
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
466
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp