Kontraktfråga

Sv: Kontraktfråga

Så kan man också se det.. Som sagt, bara en tanke från min sida. Ställer mig fortfarande på tvären när det gäller förköpsrätt eftersom man tex knappast kan få ställa samma krav i andra avtal... Men det är ingen diskussion jag orkar lägga mig i mer, just nu.
 
Sv: Kontraktfråga

Förköpsrätt är ju på många sätt enkel att komma runt tycker jag, när man väl står där. Men grunden är ju att jag i alla fall kontaktar f d ägaren. I många (de flesta?) fall är inte f d ägaren ett dugg intresserad av att håva upp slantar och köpa tillbaka en häst de tidigare gjort sig av med, och om det är så att de vill köpa, kan det nog hittas kryphål då också.

Men om man inte ens kontaktar f d ägaren trots kontraktet tycker jag man uppför sig som ett rövhål rent ut sagt, för det var ju vad man var överens om när man tecknade kontakt med förköpsrätt.
 
Sv: Kontraktfråga

Okej, jag har, efter att ha läst tråden, inte alls uppfattat det som enkelt att komma runt, är det så kanske jag ställer mig lite rakare. Min uppfattning har i stort sätt varit att om förra ägaren har förköpsrätt så har du ingenting att säga till om innan denne har sagt sitt. Självklart kontaktar man personen innan man säljer oavsätt vad som står i avtalet, det gjorde jag med min förra hund också.

Och för att förtydliga lite extra för att undvika missförstånd - jag planerar inte ngn kupp där jag köper in en massa hästar på avtal med förköpsrätt för att sedan bryta avtalen för att jag har lust. Jag pratar om "specialfall"... Sånna där "tänk om" som finns överallt...
 
Sv: Kontraktfråga

Det är just alla "tänk om" man måste föreställa sig när man går in i något som påverkar en. Vare sig det är lång- eller kortsiktigt.

Det har redan avhandlats att t ex sätta ett högt utgångspris på hästen vid förköpsrätt. Om man sedan tänker sig att f d ägaren känner sig snuvad på hästen när man sålt den billigare till någon annan och verkligen orkar dra det vidare - vad ska f d ägaren påvisa för skada av prissättningen? Vad kan du bli krävd på?

Nä, jag tycker att om man skriver på förköpsrätt så får man baske mig hålla det och kontakta f d ägaren vid en försäljning. Sedan har jag full förståelse att man går ut med ett "högt" pris till att börja med, för att känna av marknaden. Att sälja till bottenpris till f d ägaren enbart p g a förköpsrätt (och inte t ex p g a lämplighet etc) ser jag ingen anledning till.

Det har däremot diskuterats om förköpsrätten ska gälla vid alla stadier, d v s så snart du fått ett bud - måste du ringa och erbjuda f d ägaren att köpa till samma pengar? Det tycker jag är att dra skyldigheten för långt, men det är ju förmodligen inte rättsligt prövat - hur långt skyldigheten sträcker sig.
 
Sv: Kontraktfråga

Men varför är det skillnad på om du får ett bud och säljer än om du säljer utan ett bud (till ngn annan)?

Det är ju att bryta kontraktet på samma sätt. Eller?

Då tycker jag perosnligen det är mycket fulare att sälja på bud (utan att erbjuda fd ägaren) än att inte ha kontakt med förra ägaren och därmed inte erbjuda att köpa.
 
Sv: Kontraktfråga

Det är säkert inte vanligt, men ibland är det ju så att det finns djurägare som är olämpliga! De har påhälsning av inspektörer som har mycket att anmärka på och sådant. Och då är det ju inte godtyckligt.

Men jag förstår vad du menar, det gastas alldeles för mycket om djurplågeri när det i själva verket bara är meningsskiljaktigheter!
 
Sv: Kontraktfråga

När du bestämmer dig för att sälja kontaktar du f d ägaren och hör om hon vill köpa för 65 000 kr. Det vill hon inte, och du annonserar hästen. Här tycker jag att man har iaktagit förköpsrätten.

Men i det sista fallet jag nämde så¨ska du - är spekulanten lagt ett bud som du kan acceptera - ringa f d ägaren och fråga om hon vill köpa till det aktuella priset. Det vill hon inte, och ni går vidare med affären. Spekulanten prutar efter besiktning, och då ska du återigen fråga om f d ägaren vill köpa för det nya priset. D v s ska vid varje köpare erbjuda f d ägaren att köpa först. Helt ohållbart anser jag, så det är menat tycker andra.
 
Sv: Kontraktfråga

Det finns ju andra sätt att gå till väga. Man börjar med att informera Säljaren att man överväger/tänker sälja hästen. Därvid frågar man om S är intresserad av återköp.
Om S vill köpa tillbaka hästen och inga summor är överenskomna, så kan man eventuellt fråga S vilken som är högsta summa S är intresserad av att betala. Då vet man ju senare under processens gång.

Eller så kör man ditt exempel på 65.000:-. Detta funkar under förutsättning att priset är realistiskt och det man går ut med. Om sedan spekulanten underr resans gång vill pruta, så är det ju i första hand du som bestämmer om du vill sänka priset eller inte. Eller hur?
Går du med på en mindre prutning, tycker inte jag att det är skäl nog för att kontakta S igen. Man får helt enkelt se dom 65.000:- som ett c:a-pris. Det kan ju också vara så att spekulanten betalar dom 65' men vill ha med grejer eller annat på köpet, dvs en rabatt.

Om å andra sidan S hittar så pass allvarliga fel att man vill pruta kanske 10-20.000:-, så kommer saken i ett annat läge, och då ska man absolut tala med S igen.

Samma resonemang anser jag att man kan föra om man får ett bud som ligger lägre än dom 65.000:-.

LIA
 
Sv: Kontraktfråga

KL.

Att erbjuda förra ägaren att köpa hästen för ett högre pris tycker jag är ett utmärkt sätt att gå tillväga på om man vill sälja till någon annan, särskilt om det inte finns någon ersättningsklausul. På så sätt blir skadeståndet mycket lättare att beräkna.

Förköpsrätt innebär rent formellt, som jag tolkar det och om inte annat avtalats, att efter det att köpeavtal slutits mellan köpare och säljare har den med förköpsrätt möjlighet att köpa till det pris och med de villkor som köpare och säljare avtalat. Givetvis måste det då finnas en klausul i köpeavtalet som gör köpet beroende av att den med förköpsrätt inte utnyttjar sin rätt.

Men praktiskt kan man ju som säljare lämpligen kontakta förra ägaren innan och höra om det finns intresse av att köpa tillbaka hästen och komma överens om ett pris utan att dra in andra köpare i onödan.
 
Sv: Kontraktfråga

Om S vill köpa tillbaka hästen och inga summor är överenskomna, så kan man eventuellt fråga S vilken som är högsta summa S är intresserad av att betala. Då vet man ju senare under processens gång.
Att fråga om vilket som är högsta pris kan vara svårt eftersom priset är en förhandlingsfråga och det är kanske inte så taktiskt att som köpare, S, redan från början ange sitt verkliga högstapris.

I så fall tror jag mer på att göra som i ditt efterföljande exempel med ett c:a pris.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag har använt mig utav "förköpsrätt" vid en ev försäljning!
Jag köpte ett fint hbl sto för 5 år sedan, utb vid flyinge men med ett jäkla humör.
Ingen kunde praktiskt taget rida henne, jag tog hem henne på prov och fastnade för henne och köp gjordes!
Under 2år så utvecklades hon till att tävla 1.30 hopp och tränades för landslagsryttare.
Jag sålde henne sedan till en vän mkt motvilligt men pga omständigheter som gjorde att jag inte hade råd med henne, men med sk "förköpsrätt" inskrivet i kontraktet!

Om hon skulle sälja henne efter några år så skulle säkerligen min situation vara annorlunda, vilket den absolut är nu!
Jag har hela tiden försökt att hålla kontakten, varit och hälsat på, ringt och messat.
Tyvärr så har denna tjej bytt nr väldigt många ggr och jag har totalt tappat kontakten med henne nu på 1 år!

Jag skulle bli vansinnig om jag fick reda på att hon sålt hästen vidare.
Kontraktsbrott!
Mitt namn har hon och det går att kolla upp på internet, eniro el 118 118!
Annars folkbokföringen.
Är hästen värd det dubbla idag och hon vill sälja den, ja då är det upp till mig om jag vill tacka ja el nej, men rättigheten är min att välja!!!

Jag har ångrat mig många ggr över att jag sålde min fina häst och skulle direkt köpa tillbaka henne om jag får chansen.

Skriver man under ett kontrakt är det bindande tycker jag.
TS hade ju tid att annonsera antar jag?
Hade tagit en mindre tid för denne att även försöka få tag på säljaren via internet el folkbokföring!

Tråkigt när det blir så här!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 207
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp