Bukefalos 28 år!

Kontraktsbrott "fodervärd"

S

sandra861113

Hej!

Har en kompis som är fodervärd enligt kontrakt till den siste april-08. Men i söndes så kom ägren och bara hämta hästen. Utan förvarning sa att hästen var såld. Nu är det så att det står i kontraktet om hästen blir såld under tiden kontagtet gäller. Så har hon rätt att ha hästen till kontrktet går ut. Hästen har blivit väl sköt och väl riden så där är inget att säga till om. Någon som har varit med om detta?
Eller vet hur man ska gå till väga. Skriv gärna.
 
Sv: Kontraktsbrott "fodervärd"

jag har aldrig vart med om det och kan inte ge speciellt mycket råd.
däremot kan jag säga att om man väljer att vista om det, så tar det oftast mycket mer tid och pengar än det i slutändan gör nytta. en tvist tar mer på en än vad den kan ge.
 
Sv: Kontraktsbrott "fodervärd"

yes, tror oxå det.
Kostar för mkt att ta upp det :(
 
Sv: Kontraktsbrott "fodervärd"

Inte alls, det behöver inte kosta mycket i en tvist.

Man skriver en faktura till hästägaren som omfattar de kostnader som man har att betala för hästen fram till slutdatum för kontrakt. Dvs ev uppstallningskostnader och annat. Man skickar denna faktura till hästägaren, som med stor säkerhet går i taket och börjar skälla. I fakturan skall klart framgå förfallodatum för skulden, samt att man har för avsikt att skicka detta till kronofogden om betalning uteblir.

Om hästägaren inte bestrider skulden låter man den således gå till indrivning, då lägger man på kostnader som tillkommer samt tillkommande ränta. (bankens refrensränta, + 8,10 eller 12% till i ränta)

Om hästägaren bestrider, skickar man handlingar till tingsrätten. Man betalar först 350 kr och skickar sen en stämning på hästägaren, den ska omfatta samma sak samt kopior på kontrakt som bl a används för bevisning. Man får då skriftligt redogöra för händelsen, och varför man anser att hästägaren ska betala skulden. Bra även med vittnen som man kan namnge, sen är det bara att vänta. Hästägaren kommer att få papper från tingsrätten om din stämning som denne ska besvara, räkna med en viss skrivelse gång innan detta är över.
 
Sv: Kontraktsbrott "fodervärd"

Kontrakt har man just för att sånt här inte ska hända!

Om det står i kontraktet att fv har rätt att ha kvar hästen även om den är såld tills kontraktet går ut så gäller det OM inte kontraktet är uppsagt, då gäller uppsägningstiden som brukar stå angivet i kontraket.

Så vad jag kunnat läsa mig till här i tråden så har din kompis all rätt att ha kvar hästen alternativt ha rätt till ersättning.

Jag skulle gått vidare med detta för om hon har allt sitt på det torra så kan hon i stort sett förvänta sig att vinna i tingsrätten. Förhoppningsvis så drar ägaren öronen åt sig och betalar innan det går så långt eftersom denne antagligen vet att hon/han handlat fel. Den som förlorar står ofta även för rättegångskostnaderna och det kan bli dyrt för förloraren!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 861
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 827
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp