Kontraktsfråga -sälja till delägare

wrangler

Trådstartare
Sitter i en lite ny sits här....

Om man ska sälja en häst som ska delägas av två personer, måste båda dessa personer skriva på köpekontraktet då?

Eller kan den ena personen ge den andra en fullmakt att skriva på kontraktet å bådas vägnar?

Hästen ska dessutom tas upp i en näringsverksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Kontraktsfråga -sälja till delägare

Beror lite på dels ras och dels hur man utformar kontraktet. Vissa raser har speciella krav på blanketten för ägarbyte.
Fast i ditt fall så ska väl hästen som jag förstår det skrivas på ett organisationsnummer. Då kommer de regler som gäller för företaget att gälla även för köpeavtalet på hästen. Så om firmatecknarna kan teckna firma var för sig räcket det med att en av dem skriver under. Om de inte kan göra det så får var och en skriva under. Det brukar sedan stå på blanketten för ägarbyte hur många procent var och en ska äga och vem ska ha huvudansvaret.
 
Sv: Kontraktsfråga -sälja till delägare

Ja, själva ägarbytet görs i USA så det får jag kolla upp, det var mer kontraktet jag tänkte på...

Jag skriver på kontraktet att de äger 50% var och så får båda skriva under helt enkelt! Trodde det skulle bli problem då den ena bor långt ifrån den andra men det verkar inte vara några problem!

Tack för svaret! :bow:
 
Sv: Kontraktsfråga -sälja till delägare

Om hästen ska gå in i rörelse så bör kontraktet skrivas på den och inte på enskilda personer. Så kolla upp om det finns något organisationsnummer på rörelsen.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 232
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 434
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp