Köp av ridsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare WULP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 794
W

WULP

Jag har några frågor till Er som köper sadlar av personer som vi brukar beteckna som sadelinpassare.

Kontrollerar Ni vad för regelverk som gäller för en inpassare som säger sig tillhöra en viss organisation?

Kontrollerar Ni att en person som säger sig vara utbildad inom sadelmakeri respektive sadelinpassning verkligen är det?

Kräver Ni att få er häst avritad och dokumenterad av sadelinpassaren när Ni köpt en ridsadel?

Sv: Köp av ridsadel

1. Nej, jag hör mig för vad andra människor anlitar för folk, pratar med dom och så känner jag av om dom känns vettiga eller inte. Känner jag inte till dom eller butiken frågar jag vad de har för utbildning bara.

2. Ja, hos sadelmakare kollar jag att de har gesällbrev iaf, och hos utprovare frågar jag vad de har fäör erfarenhet och utbildning om jag inte har fått reda på det av någon annan.

3. Nej, men däremot att de skriver upp märken, modell, bomvidd ev förändringar för stoppningen osv.
Ingdams var den första som faktiskt gjorde det. Han ritade även av vid två märken hur han skulle ändra stoppningen för att det skulle passa min häst, men det funkade ju inte i alla fall.....

Kontrollerar Ni vad för regelverk som gäller för en inpassare som säger sig tillhöra en viss organisation?
nej, det gör jag faktiskt inte. Har inte ens tänkt tanken.:crazy:

Kontrollerar Ni att en person som säger sig vara utbildad inom sadelmakeri respektive sadelinpassning verkligen är det?
Ja, det gör jag. Sedan har jag lärt mig ganska mycket på skolan om sadelinpassning så jag har ju ett hum själv så jag inte blir lurad. Fördelen med sadelinpassare tycker jag är att det finns så många sadlar på samma ställe.:D

Kräver Ni att få er häst avritad och dokumenterad av sadelinpassaren när Ni köpt en ridsadel?
Nej, inte det heller.

Men det var länge sedan jag anlitade en sadelinpasssare nu.

Hur argumenterar Ni mot en sadelinpassare som sålt sadeln om Ni anser att sadeln vid köpetillfället var felaktig för hästen. Om Ni hade ett dokument kunde Ni i varje fall bevisa att sadeln vid tidpunkten av köpet varit för smal respektive allt för vid sadel för hästen. Tas hästens vikt med ett viktmåttband kan även hästens form vid köpetillfället konstateras. För Kunden kan detta vara bra om sadeln visar sig vilja åka sig fram an mot hästens bog.
I England lägger man bevisbördan på den sakkunnige. Där ålägger man inpassaren att, inom sex månader, bevisa hur hästen såg ut vid köpetillfället. Tills man gör det i landet är det bra om Ni kräver ett sådant dokumet av inpassaren.

Anser Ni det acceptabelt att ett antal sadelmakare sätter sig ner vid ett bord och hävdar att de kan inpassning av sadel till häst och ryttare och sedan auktoriserar sig själva?

Som tur är så har jag inte köpt en sadel som inte känts bra, (eller tja, jag har ju köpt på öppet köp för att kunna prova, men har alltid skickat tillbaka), men min häst har också varit i bra kondition när vi har provat ut sadlar.

Jag tycker inte det är acceptabelt. Det ska finnas vissa kurser som är obiligatoriska om man ska kunna kalla sig utprovare.

Eftersom sverige inte har ett standardiserat system och där det växer fram nya små sadelmakarorganisationer/tillpassningsorganisationer så är det ju lite svårt att ha en gemensam standard vilket det engelska systemet är baserat på.

Det engelska systemet är baserat på att alla ska ha gått samma utbildning, alla ska säga samma sak och alla ska använda samma standardiserade dokumentation.

Jag ser det lite svårt i Sverige eftersom det inte finns en organisation som samlar alla, ingen säger samma sak och i princip ingen använder någon form av dokumentation.

Jag har dock i mitt i eget företag infört dokumentation iform av formulär som jag fyller i ihop med ryttare/hästägare samt digitala foton.

Apo

Det var kul att höra att Du förde en sådan dokumentation men överlämnar Du också en kopia på dokumentet till kunden. Meningen med dokumentet är att kunden ska få en garanti samtidigt som Du senare kan påvisa hur hästen såg ut vid köpetillfället.

Hur ser Du på det att en organisation inte har klara riktlinjer för sadellinpassning. När en kund anlitar en sadelinpassare från en organisation måste väl kunden kunna lita på att alla inpassare passar in sadlarna till hästen på ett likartat sätt. I dag kan en inpassare sälja en sadel som ligger an långt upp på hästens länd och en annan säljer inte under några omständigheter en sadel som ligger an och trycker på hästens länd. Detta informerar man inte kunderna om. Anser Du inte att det organisationen då gör ett fel när man inte intormerar kunderna härom?

Jag vill ställa en hypotetisk fråga. Anser Du om fallet är för handen att det är rätt att ge ett diplom, om att man är diplomerad sadelinpassare, i handen på en person som aldrig på en kurs fått göra en riktig sadelinpassning till häst och ryttara, än mindre avlägga ett sådant prov?

WULP skrev:
Ja

WULP skrev:
Ja

WULP skrev:
Det har jag aldrig behövt tänka på då det har gjorts utan att jag har behövt säga till, hästen bir mätt och fotad. Det tycker jag är rimligt eftersom det är en försäkring för både köpare och säljare!

Jag avslutar härmed denna tråd. Det finns ett skäl till att jag ställt dessa frågor.
Slutligen var det en som frågade om det gick att gå som vandringslärling i sadelmakeri i England. Svaret är Nej. Det finns inget sådant lärlingssystem i sadelmakeri i England. Enligt min mening kan detta bero på den hårda konkurrensen och att en tillverkarna möjligen är rädda for att deras kunskap ska komma till en annan tillverkare.

PS; tack för svaren och var noga med att kontrollera vem Ni anlitar.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag har inte kontrollerat det innan. Jag har mest gått på personlig rekommendation och min egen bedömning av säljaren.

Den sämsta som skulle hjälpa mig med sadelutprovning var tyvärr den som hade mest meriter på pappret...:( Olycksfall i arbetet kanske men det drabbade min häst.

Jag litade förstås på att sadeln passade eftersom en välkänd och meriterad sadelmakare sa att sadeln satt bra. Men hästen sa ifrån.

Det är rätt att alla kan göra en felaktig bedömning. Det är mänskligt att fela. Det jag försöker göra är att upplysa Er så att Ni inte blir lurade och så att Ni skaffar Er så långtgående garantier man kan när det gäller sadlar.

Nee, men hon vi använder har massa diplom och är känd och duktig. Jag gillar henne.

Som lekman är det väldigt svårt att veta vad som passar. Jag har nu efter många år ute i sadeldjungeln lärt mig en del. Men ju mer jag lär mig desto mer kräver jag också av sadeln. När man har känt skillnaden på hur hästen rör sig med en sadel som tycks ligga ok och en som ligger så bra som det är möjligt.

WULP skrev:
Det var kul att höra att Du förde en sådan dokumentation men överlämnar Du också en kopia på dokumentet till kunden. Meningen med dokumentet är att kunden ska få en garanti samtidigt som Du senare kan påvisa hur hästen såg ut vid köpetillfället.

Hur ser Du på det att en organisation inte har klara riktlinjer för sadellinpassning. När en kund anlitar en sadelinpassare från en organisation måste väl kunden kunna lita på att alla inpassare passar in sadlarna till hästen på ett likartat sätt. I dag kan en inpassare sälja en sadel som ligger an långt upp på hästens länd och en annan säljer inte under några omständigheter en sadel som ligger an och trycker på hästens länd. Detta informerar man inte kunderna om. Anser Du inte att det organisationen då gör ett fel när man inte intormerar kunderna härom?

Jag vill ställa en hypotetisk fråga. Anser Du om fallet är för handen att det är rätt att ge ett diplom, om att man är diplomerad sadelinpassare, i handen på en person som aldrig på en kurs fått göra en riktig sadelinpassning till häst och ryttara, än mindre avlägga ett sådant prov?

Angående kopia, ja, det är meningen att kunden ska ha en kopia efter som det är en form av avtal och kunden har rätt till en kopia i mina ögon. De enda som inte begriper det är mitt trryckeri, så när jag kom för att hämta papprena så var de tryckta på enkla A¤ istället för ubbla med karbon:mad: Nu får tryckeriet göra om med resultatet att jag måste fylla i dubbelt:mad:

Jag tycker att det är tråkigt att det inte har kunnat tas fram en gemensam riktlikje och hur och varför tänker jag inte disskutera på ett offentligt forum. Det tycker jag är lämpligare att ta med dem det berör.
Jag vet inte vilken av de olika organisationerna du syftar åt. Jag tycker dock att meningen med en organisation är att man ska ha en gemensam riklinje som ska följas och där alla arbetar efter framtagen standard.
Om inte organisationen arbetar efter samma standard och säger samma sak, så är det ganska svårt att ge en undrande en information som organisationen sätter sitt namn bakom.

Jag anser att en utbildning i detta ämmne kräver både teoretisk och praktisk utbildning. Jag har inte satt mig in i de svenska kurserna något djupare och kan inte uttala mig om dem.
Jag har valt att följa det jag lärde mig på min utbildning utomlands och hitentills har jag inte hört att jag skulle ha gjort några katastroffel.
De få gånger det har uppstått fel har jag åtgärdat dessa utan pardon och stått för de fel jag gjort.

Apo som är lite nyfiken på alla dessa frågor och välkomnar ett PM;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 721
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 781
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 756
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
16 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka