Köpa begagnad elsparkcykel, vilken j**la djungel....

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 813

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har tänkt skaffa mig en elsparkcykel, för att underlätta för mig att åka buss till jobbet efter att jag har flyttat till mitt nya boende. Skälet till att just elsparkcykel är valet, är att jag har 3 km från huset till busshållplatsen och sen drygt 1 km mellan bussen och jobbet. Och jag behöver spara energi för att orka med jobbet, istället för att lägga energi på att cykla till bussen och gå sista biten till jobbet. Elsparkcykeln får jag ta med på bussen om den är ihopfällbar.
Det ligger fortfarande ett par månader framåt i tiden men jag har börjat kolla annonser för att kunna nappa om jag hittar något som är vad jag söker.
Men jag har insett att det inte är särskilt lätt att veta vilka som stämmer med mina önskemål. Bara det där med att de ska vara lagliga att använda på allmänna vägar gör att ganska många faller bort...
Mina krav/önskemål är laglig, klara 120 kg (brukar vara en allmän gräns, om jag fattat rätt), räckvidd minst 25 km (för att ha marginal även när batteriet blir lite sämre) och att det inte ska behövas någon app för att använda den. Min ursprungstanke att undvika kina-tillverkat har jag insett att jag nog måste släppa, men att åtminstone inte behöva installera kinesiska appar är ett minimikrav, som sagt.

Ganska många annonser på marketplace visar bara en bild och i bästa fall info om räckvidd och/eller toppfart. Och jag har alldeles för lite kunskap om elparkcyklar för att veta om det är vad jag söker. Jag har aldrig använt en sån...

FInns kunskapen på bukepedia?
Vad bör jag hålla utkik efter? Är det fler egenskaper än de jag nämnt ovan som jag bör titta efter? Något särskilt märke jag absolut bör undvika? Annat jag bör tänka på?

Jag tittar också efter begagnad elscooter. Har hunnit marknadsundersöka en del och landat i att Xiaomi har stora fördelar genom att de är väldigt populära (jag vet, omvänd bevisföring 😅), och därmed stort och lättillgängligt utbud av reservdelar samt jämförelsevis beprövade konstruktioner.
De mest intressanta modellerna imho är Pro 2, M365 och 1S, i den ordningen. Samtliga är specade 25 km/h i toppfart och Pro 2 har 300 W motor - men det finns lättillgänglig mjukvara som kan användas för att sänka både topphastighet och nominell effekt till lagliga 20 km/h och 250 W (även om det vanligaste är att användare programmerar om för att höja prestanda).
Pro 2 utmärker sig genom större batteri (längre räckvidd, specat upp till 45 km) vilket gör den mer intressant för mig.
Det som skulle kunna ställa till det för dig är att alla dessa är specade 100 kg maxlast.

En Ninebot av någon modell skulle också kunna vara aktuell för mig, men de känns överlag inte riktigt lika smidiga. Jag tror inte att jag nappar på någon Navee, E-wheels, Denver, Andersson eller någon no-name produkt.

Jag räknar med att hitta en fräsch Pro 2 med hyfsat batteri för någonstans runt 2000-2500 kr, eller en M365 för en femhundring mindre.

Senast ändrad:
Synd du inte vill ha app. Min syster har elspark genom ett företag i Finland, betalar en summa varje månad och man kan välja storlek och allt på sin elspark. blir det något fel- batteriet eller punka på hjul osv så skickar man in det och har tillbaka det samma vecka, snabbt och lätt. Värt det, tycker hon, min mamma och min bror. Kanske något ändå att titta på?

Synd du inte vill ha app. Min syster har elspark genom ett företag i Finland, betalar en summa varje månad och man kan välja storlek och allt på sin elspark. blir det något fel- batteriet eller punka på hjul osv så skickar man in det och har tillbaka det samma vecka, snabbt och lätt. Värt det, tycker hon, min mamma och min bror. Kanske något ändå att titta på?
Det är inte "app" i sig som är grejen, utan att jag inte vill ha en Kina-relaterad app. För jag har NOLL förtroende för hur Kina använder mina uppgifter.
Men, å andra sidan vill ha nog egentligen inte leasa/hyra en elsparkcykel heller. Jag vill äga mina grejer så jag kan göra vad jag vill med dem - oavsett om det skulle handla om att måla dem ceriserosa med gröna elefanter på eller klistra på extra reflexer, eller vad som helst annat...

Det som skulle kunna ställa till det för dig är att alla dessa är specade 100 kg maxlast.
Jag har inte stått på en våg på många år, så jag vet inte exakt vad jag väger. (Har inga planer på att göra det heller) Det är inte omöjligt att jag skulle klara den maxvikten, men jag tänker att lite marginal alltid är trevligt...

Här i Stockholm får vi inte ta med dom i kollektivtrafiken på grund av brandrisk. Vi hade en Xiaomi som vi var nöjda med tills den slutade ladda för den var utsliten. Vi bytte till fasta hjul på den efter en punktering det var inte kul att laga punkan

Det finns också (det bättre) alternativet hopfällbar riktig cykel.
Den får dock vara bra liten för att jag ska få ta med den på bussen. Plus att jag faktiskt fiskar efter att inte behöva lägga energi på att ta mig till och från bussen. Inte för att jag är lat, utan helt enkelt för att hushålla med den begränsade energi jag har och kunna lägga den på jobbet istället för på resan dit och hem.

Den får dock vara bra liten för att jag ska få ta med den på bussen. Plus att jag faktiskt fiskar efter att inte behöva lägga energi på att ta mig till och från bussen. Inte för att jag är lat, utan helt enkelt för att hushålla med den begränsade energi jag har och kunna lägga den på jobbet istället för på resan dit och hem.
De är ganska små men ändå relativt bra att cykla på, finns de som cyklar långfärder på sådana, har dock inte provat en sådan själv. Och jag kan ha lite bias för jag tycker det är jobbigare åka bil än cykla, men i valet mellan elspark och cykel hade jag själva alla gånger valt cykel.

De är ganska små men ändå relativt bra att cykla på, finns de som cyklar långfärder på sådana, har dock inte provat en sådan själv. Och jag kan ha lite bias för jag tycker det är jobbigare åka bil än cykla, men i valet mellan elspark och cykel hade jag själva alla gånger valt cykel.
Det finns alltid skäl till de val vi gör. Jag har en skruttig kropp med värk och begränsat med energi. Därför väljer jag helst ett alternativ som tar minimalt med energi från mig, för att ta mig till och från jobbet. Jag har i alla år kört bil, men nu kommer jag bosätta mig på en plats där det faktiskt är möjligt att busspendla, vilket kommer förutsätta eldrivet till och från bussen, för att det ens ska bli av. Att cykla är inte ett alternativ för mig.

Precis! Mitt inlägg vara bara att lyfta alternativet hopfällbar cykel om du inte redan tänkt på det, sen vad som passar bäst är helt individuellt.

Jag köpte till slut en begagnad Xiaomi Pro 2 i fredags, fräsch och i mycket bra skick för 2200:-. Hittills känns den väldigt bra, den var trimmad med annan mjukvara men jag strypte ner den till lagliga prestanda igen - jag behöver inte köra fortare än så, och så räcker batteriet litet längre sträcka också.

Jag har också funderat på en elsparkcykel för att kunna åka kollektivt till jobbet. Men sen tänker jag på att många arbetsplatser inte tillåter cykelbatterier inomhus, hur förvarar ni elsparkcykel dagtid?

Så länge vi inte laddar får vi ha batterier inomhus. Vi har även cykelgarage. ( Jag har inte hört talas om någon cykelstöld vid vårt kontor så jag chansar och parkerar i ett vanligt cykelställ närmare min ingång än cykelgaraget. Eftersom ingen annan tar med batteriet så lämnar jag också batteriet. )

En till fundering.
För att räknas som cykel finns krav på max vikt, effekt och hastighet. Det finns gott om elsparkcyklar som går fortare än så. Det jag funderar på är HUR man gör dem lagliga? De ska väl registreras på nåt sätt och ha trafikförsäkring. Men hur gör man rent praktiskt för att lösa det?
Jag menar, det kanske inte är helt fel om det går att köra fortare än 20 km/h, men jag vill i så fall göra det lagligt.

En till fundering.
För att räknas som cykel finns krav på max vikt, effekt och hastighet. Det finns gott om elsparkcyklar som går fortare än så. Det jag funderar på är HUR man gör dem lagliga? De ska väl registreras på nåt sätt och ha trafikförsäkring. Men hur gör man rent praktiskt för att lösa det?
Jag menar, det kanske inte är helt fel om det går att köra fortare än 20 km/h, men jag vill i så fall göra det lagligt.

Jag har läst olika. En del menar att den räknas som moped om den går fortare..men jag har också läst MC. Och räknas det som MC så lär det krävas körkort för det + att den inte får köras på cykelvägar etc..

Edit: googlade och hittade information på Transportstyrelsen:

"Om elsparkcykeln inte uppfyller kraven på en cykel
Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel får fordonet inte köras i allmän trafik utan endast inom ett inhägnat område."

En till fundering.
Om något som går fortare ska vara lagligt så ska det uppfylla kraven på den typ av fordon det klassas som, vilket väl vore en moped du efterfrågar om det ska vara en "motordriven cykel som går fortare än 20km/h"
Det enkla svaret är att köpa en moped som är godkänd på rätt sätt från början istället för att försöka göra om något som inte är en moped till att bli det.

Liknande trådar

• Vilken väg ska vi köra?
  • Vilken träningsklocka???
  • Köpa elsparkcykel
  • Vilken dammsugare vill jag ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!