Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du orolig kan du virkonbehandla. Jag har dock aldrig gjort det, men inte felFunderar på att köpa ett begagnat träns, men hur ser på bästa sätt att förhindra ev smitta som utrustning kan ha varit i kontakt med?
Köper begagnat med jämna mellanrum, täcken och schabrak tvättar jag enligt tvättråden men träns som är välskötta brukar jag inte göra något med.Funderar på att köpa ett begagnat träns, men hur ser på bästa sätt att förhindra ev smitta som utrustning kan ha varit i kontakt med?
Metallen hade jag inget problem med men en hel del läder blev som papper. Visst läder klarade sig bra. Men skulle inte vilja ta risken om jag inte behövde. (I mitt fall var det sanering av ringorm som var anledningen och alt hade ju varit kasta det ändå)Jag tvättade hundgrejer i virkon. Lädret klarade sig ganska bra, men metallen blev kaputt
Ringorm här också. Jag minns inte vad för metall det var på mina grejer, men de var gulaktig så jag skulle gissa på mässingMetallen hade jag inget problem med men en hel del läder blev som papper. Visst läder klarade sig bra. Men skulle inte vilja ta risken om jag inte behövde. (I mitt fall var det sanering av ringorm som var anledningen och alt hade ju varit kasta det ändå)
Fast vad är du rädd för? Jag handlar massor begagnat. Ibland kommer det i rent vidrigt lortigt skick. Jag har aldrig fått minsta smitta av något begagnat.Detta får mig att överväga att köpa nytt istället för begagnat.![]()
Ringorm kan smitta väldigt länge, kvarka också har jag för migSå himla länge kan väl inte virus överleva på en yta som läder?
Torka av, låt hänga i rumstemperatur några dygn och tänk att det är smittfritt?
Jag vill inte vara orsaken till att dra in ev smitta i stalletFast vad är du rädd för? Jag handlar massor begagnat. Ibland kommer det i rent vidrigt lortigt skick. Jag har aldrig fått minsta smitta av något begagnat.
Inte för att vara sån, men risken är nog lika liten att dra in smitta via ett begagnat träns som du putsar och låter hänga i förrådet några veckor som via ett nytt täcke du tar direkt till stallet. Folk från smittade stall är inte jättebra på att sanera sig innan de går i butiker tyvärr.Jag vill inte vara orsaken till att dra in ev smitta i stallet
Beror dessvärre mycket på vad du är rädd för.. ringorm t ex överlever långt mer än 21 dagar.Den vanliga rekommendationen för att inte sprida smitta mellan hästar är 21 dagar i karantän. Så om en skulle låta prylarna vara 21 dagar i karantän bör risken för smitta vara obefintlig.
Ringorm är en svamp och kvarka en bakterie så det stämmer. Men båda dessa går att ”tvätta” av med mekaniskt våld.Ringorm kan smitta väldigt länge, kvarka också har jag för mig