köpa christ cortez...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare catta_84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 21 667
Sv: köpa christ cortez...

Ok, jag har full förståelse för det där med inte så stor plånbok! Men att hitta ett större släp än din VV-82 är ju inte så svårt? Alla Star Safir, Diamant, Boj Bravo, Kylinge och nyare Trane måste vara större och framförallt stadigare.

Jag har god erfarenhet från Kylinge, hade en 89:a i 6 år som gick utan problem men fick bytas golv på. Sen har jag haft en Star Safir i 6 år, köpte den ny och bytte inte en pryl på den. Den är fortfarande lika fin hos den nya ägaren. Hade en Böckmann Classic i 8 månader(så du ser, jag kan tänka mig importvagnar jag med men då ska det vara av märken som funnits länge på marknaden!) men trivdes inte med den, tung att dra och dålig ventilation när man stod stilla på tävlingsplats trots 2 öppnade fönster och öppen rullgardin.
Nu har jag en Boj Bravo av nyare modell med sadelkammare och den är toppen!

Alla dessa har haft god takhöjd, tillräckligt breda med assymetrisk bomsats eller mjuk mellanvägg så min 170 häst kan sätta ut bakbenen. Inga konstruktionsfel och inga rostande skruvar eller detaljer!

Jag håller stenhårt på att du ska köpa en vagn som funnits länge på marknaden så alla de första konstruktionsfelen redan är åtgärdade. Alla barn i början och måndags ex finns av alla märken. Men köper man av en aktör som funnits länge på marknaden så kan man vara tämligen säker på vad man får för sina pengar.

Lycka till!

Konstruktionsfel???

Förklara vad du menar.

Jag håller stenhårt på att du ska köpa en vagn som funnits länge på marknaden så alla de första konstruktionsfelen redan är åtgärdade. Alla barn i början och måndags ex finns av alla märken. Men köper man av en aktör som funnits länge på marknaden så kan man vara tämligen säker på vad man får för sina pengar.

Lycka till!

Svarade hon inte på det?

Jo, jag svarade på det men ett litet förtydligande...när man tar fram en ny produkt, vilken det än är, så kommer det alltid några mer eller mindre bakslag/konstruktionsfel fram när man släpper produkten på marknaden.
Om man har en begränsad budget tycker jag man ska satsa på en produkt som varit länge på marknaden, har många användare som kan tala om alla fel och brister och även givetvis alla fördelar.

Många av importvagnarna har bara varit i Sverige några år, är alltså tämligen nyetablerade och eftersom jag är en försiktig general när det kommer till pengar så satsar jag mina på en vagn som är testad i Sverige under många år så slipper jag åtminstone såna överraskningar.

hoppas detta klargör min ståndpunkt bättre!

Ok, jag tror jag förstår.

Jag tycker ändå att man kan vända på det. Varför köpa ett släp som dyrare och inte sällan enklare bara för att det är "svenskt"?

Mul har fått ett måndagsex, ngt som alla märken har. Många som inte har ett Christ gnäller dock vilket är lite konstigt.
Självklart har alla måndagsex, det tror jag de flesta inser. Det intressanta är dock hur försäljaren väljer att hantera den frågan. Är ARN inblandat inser man att köparen upplevt att denn* har problem.

Jag tycker ändå att man kan vända på det. Varför köpa ett släp som dyrare och inte sällan enklare bara för att det är "svenskt"?
Kanske för att även andra saker är enklare; som hjälp vid problem, en etablerad aktör på marknaden som troligen kommer att finnas kvar?

För min del valde jag till slut svenskt för jag inte ansåg att någon import riktigt matchade kvalitén jag var beredd att betala för. Det är jag glad över i dag.

Ok, jag tror jag förstår.

Därför att det förmodligen är lättare att få tag på säljare, tillverkare osv. Jag tycker att man ska ställa sig den frågan "om det händer nåt hur gör jag då? Får jag någon hjälp? Är det lätt att få tag på delar?"

Om transporten är tillverkad i sverige av ett svenskt företag så bör det både gå snabbare och vara lättare att få hjälp, delar osv..

Jag har en vän som köpt en Henra i november-06 (eftersom jag tydligen inte prata om min transport eftersom åf gärna hugger!)

Det är problem med den, det ska bytas ut en list och lite muttar, dom har väntat hela vintern och ännu har dom inte kommit fram..

Är inte lika bra på de svenska märkena som du, men har inte flera svenskar konkat och köpts upp av Thule?

Thule är väl i så fall en ganska ny aktör på hästsläpsmarknaden?

Kollade på Thules sida och inte många av de gamla märkena verkar finnas kvar dessutom?

Om du kollar runt bland Christtrådarna så ser du att i princip alla ägare är nöjda. Mul har fått ett måndagsex, ngt som alla märken har.

Många som inte har ett Christ gnäller dock vilket är lite konstigt.

ALLA företag ska sträva efter att kunderna är nöjda. Inte princip alla. Ett företag som inte sköter sina kunder finns inte på marknaden så länge.

mul/ som har flertalet egna företagare i släkten och har jobbat inom handel många år och vet vad kundvård betyder.

När det gäller Thule så har dom väl ingen tillverkning i Sverige längre. Det var ett jäkla liv i lokalpressen när dom la ner fabriken i Bromölla för att flytta den utomlands.

Missade tydligen det. Till vilket land flyttade man tillverkningen?

Har du hunnit lämna in ditt släp för besiktning och reparation än?

Något land i österuropa, Polen? Kan inte minnas vilket, även om jag hört det.

Jag har egentligen inga problem med om de tillverkas i t.ex. Tjeckien eller Polen. Problemet är att jag hört skitsnack från bl.a. Starsäljare om att Christ har fabrik i Polen. Ironiskt.

Jag har också hört en del skitsnack, så lite ironiskt är det.

Förresten så är väl Polen värlsledande på just glasfiber, så dom flesta lägger väl numer sin glasfibertillverkning där.

Alla får någon gång ett måndagsexemplar, det finns för alla tillverkare.

Frågan är ju vad som händer med mig som kund, när jag shoppat ett svindyrt måndagsex. Blir jag väl omhändertagen eller får jag stå där med min oanvändbara bil/stövel/transport/kudde?

Leverantörer med dåligt rykte får klara sig utan mina pengar, jag vet att det inte kommer någon rök utan eld och särskilt när det gäller mycket pengar går jag gärna efter renomé och referenser.

Såvitt jag känner till har de inte "konkat" utan gått samman under Thulegruppens namn för att bättre kunna samordna sin marknadsföring och få ut sina märken. De som är samlade där under är Star, Kylinge, Trane och Brenderup. Att man går samman i en större grupp är väl ett smart drag? Då blir man ju starkare på marknaden även om man inte har de största budgeten för marknadsföring.

Ang. transporter som byggs i utlandet så är det väl bara Trane som till viss del byggs i Polen? De andra har ju fortfarande sina fabriker kvar.

Och som jag skrivit i en annan tråd...OM vi håller oss till svenska produkter i största möjliga mån så SLIPPER vi utflyttning av den svenska industrin och kan då få behålla våra jobb....fundera på det innan ni köper billiga import produkter.

Jag har egentligen inga problem med om de tillverkas i t.ex. Tjeckien eller Polen. Problemet är att jag hört skitsnack från bl.a. Starsäljare om att Christ har fabrik i Polen. Ironiskt.

Det "skitsnack" jag har hört från flera transportfirmor är att dom importerade släpen inte gärna byts in, precis som med dom importerade bilarna. Det är nog det som är urinnelsen till allt. Och att de första årena så gick inte många företag ut att dom hade fabriker i andra land än "ursprungslandet". De säljare som jag pratade med innan jag bestämde släp sa att de var tillverkade i Ex Tyskland.

De importerade bilarna tas inte gärna in på bilfirmor och om dom gör det så är det ett lägre andrahandsvärde på bilen, just eftersom det är svårt att veta vad det är för bil och vad den varit med om, det kanske kan bli svårt att få tag på delar.

Det har jag ett typexempel stående utanför laggårn.. Min Misubishi Pajero Sport -99, intagen hit från Stuttgart i juli 2005. Under en månad i slutet av -99 tillverkades några exemplar som var en speciell modell, en jubileumsmodell. Innan den nya modellen kom 2000.

Den var utrustad med bla annorlunda spoilerljus. Under resan från Stuttgart kommer det en sten flygande, rakt in i det vänstra spoilerljuset. Skitsamma, då byter vi den när vi kommer hem.

Detta spoilerljuset går alltså inte att få tag på här i sverige, eftersom dessa bilar bara släpptes i Tyskland.. Alltså måste vi ta ett nytt spoilerljus därifrån.. Det kostar.. 4300kr.. Hade vi haft den "vanliga" modellen eller den senare nya modellen hade detta ljus inte kostat hälften. Nu väntar vi på att en sådan här bil ska komma in på skroten så vi kan få tag på ett spoilerljus..

Det tar alltså mycket lång tid och bli svårt att få fram grejer till importerna om det är minsta speciellt. Det kan bli dyrt och därmed så är det en mindre marknad och ett sämre "värde" på dessa.

Senast ändrad:

Men hallå, nu är du väl ändå ute och cyklar!
Detta gäller beg. PRIVAT importerade bilar, inte fabriksnya som tillverkas utomlands.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka