Köpa egen hästtransport, tips?

Bukefalos 30 år!

Största utmaningen ser jag är att om man inte är van att köra släp så gör man bäst i att öva tekniken. Det går bra att bara öva med en vanlig släpvagn först så man lär sig hur det fungerar i olika situationer innan man går över till ett hästsläp. Viktigt att även tänka på att inte köra som om du hade en häst i släpet när du ska köra upp, utan som om det vore tomt eller lastat med döda föremål. Många kuggas för att de är för försiktiga i sin körning.

Jag har aldrig ägt en hästtransport tidigare (mina föräldrar körde mina ponnyer i en Värmlandsvagn från stenåldern under 90-talet och tidigt 00-tal, det är typ den referens jag har), men nu har det blivit dags. Hade aldrig trott att jag skulle äga häst igen som vuxen, men nu gör jag ju det och börjar så smått längta efter att kunna åka på tävling och träning på egen hand. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag är ute efter pga totalt ointresserad av fordon, materialval etc och kan ingenting om bilar eller släp. De fakta jag har att förhålla mig till är dock följande:

Stor häst (nästan 180 cm SWB). Lättlastad och totalt okomplicerad att köra med vad jag vet. Jag kör en dieseldriven VW Tiguan. Jag har bara B-körkort. Kommer bara köra en häst i släpet. Budget typ 200'. Vad skulle ni titta närmare på med de förutsättningarna?
Har du möjlighet rekommenderar jag att åka till Falsterbo i sommar. Där brukar de flesta märken vara representerade och det går att få en bra bild av de olika släpen.

Jag har alltid kört boj/Forzab, men har precis bytt till Umesläp då jag inte är så förtjust i Forzabs nya modeller. För mig är det även viktigt att ha sadelkammaren på släpet. Dels kan jag då alltid ha vissa saker liggandes i släpet (kniv, extra grimma, longerlina, osv) och jag slipper ha utrustning i bilen.

Tack för mkt bra input! Jag kommer att satsa på BE. Jag är van vid att köra släp, men inte hästtransport (har gjort det typ två gånger för 10 år sedan), så kommer behöva träna en del, men har god hjälp av min partner. Låter inte alls som en dum idé att åka ner till Falsterbo, jag vet ju som sagt inte egentligen vad jag är ute efter, så vore nog bra att kunna titta på ett större utbud.

Tack för mkt bra input! Jag kommer att satsa på BE. Jag är van vid att köra släp, men inte hästtransport (har gjort det typ två gånger för 10 år sedan), så kommer behöva träna en del, men har god hjälp av min partner. Låter inte alls som en dum idé att åka ner till Falsterbo, jag vet ju som sagt inte egentligen vad jag är ute efter, så vore nog bra att kunna titta på ett större utbud.
Det som är absolut viktigast när man väl sedan kör häst är att ta det jätte lugnt i kurvorna både vid korsningar och kurvig väg. I korsningar och rondeller så håller jag max 15 km/h, om hästen trampar så ännu långsammare. Det är hög tyngdpunkt på hästarna så det blir väldigt jobbigt för dom att stå om det går fort i kurvorna. Även att ha rejält med avstånd till fordon framför så man inte behöver bromsa så hårt är oerhört viktigt.
Tror många underskattar just kurvor hur viktigt det är att köra långsamt för att få en häst som är trygg att åka transport.
För länge sedan så skulle en vän köra min dåvarande häst och han körde i kurvorna ungefär som man gör utan häst, jag bad han köra långsammare men han menade att det inte är värre för hästen än för oss i bilen.. Kan säga att min häst inte var så sugen på att åka igen efter det. Tog några gånger innan han blev sitt vanliga lugna jag vid lastning.🥺

Liknande trådar

• Brenderup 33 K
  • Köpa begagnad hästtransport
  • S
    Vilket stall ska man välja?
  • Hästtransport på egen hand

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur