köpa gammal häst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare LindaLo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 128
L

LindaLo

Jag undrar vad ni tror om att köpa ett äldre halvblod (kanske runt 20år) som är utbildad i medelsvår dressyr o hoppning. Tror ni att det blir bortkastade pengar? :confused:

Jag vill ha en färdigutbildad häst som har mycket erfarenhet och funkar i ridhus, i skogen, ensam och med andra. Trygg och väluppfostrad ska den vara. Men självklart vill jag fortfarande att den ska ha energi och vilja. Ett måste är att den är frisk. Hur länge "håller" ett halvblod ungefär?

tacksam för svar.. :D

20 år verkar lite mycket. Det finns såklart halvblod som är som unghästar i sinnet även vid 25 års ålder, men de är få och har ändå inte samma fysiska kapacitet längre.
Men du kan vänn köpa en som är runt 15 år? Då har de varit med om det mesta, kan det mesta och klarar av det mesta.

Halvblod som rids "normalt" - dvs. rids på ett sätt som är hälsosamt för dem - håller ganska länge. Man kan rida tills de är iaf. 25 ofta. Men man kan inte rida en 20-åring som man kan rida en 10-åring. När de är mellan 18-20 brukar de bli lite stelare, skörare och man får hålla lite mer koll på dem. Man kanske får lägga ner hoppningen och liknande. Medan en del hästar kan hoppas ända tills de är 25. Men man ska inte ta det för givet.

Så vill du kunna rida hästen ordentligt kanske du ska skaffa en som är lite yngre. Då håller den ett tag också.

Det är svårt att säga, men jag skulle inte RÄKNA med att den håller för ridning mer än MAX 3-4år till. Sedan kanske bara lite lugna skogspromenader...
Om du redan är fäst vid hästen tycker jag du kan ge det ett försök men inte betala för mycket bara!
Annars skulle jag leta efter en lite yngre häst. För mig skulle det iaf kännas ganska meningslöst att köpa en så gammal häst som kanske bara håller 2 år och sedan börjar "falla ur"... eller bli sjuk... När jag istället kan köpa en lika erfaren häst som är runt 15år... Ja, du förstår.

Men gör så att du gör en veterinärbesiktining på hästen och är den FRISK och pigg för att vara så gammal så... Ta chansen om du verkligen känner för den här hästen! :smirk:

Det beror ju självklart på hästen, är den frisk, i kondition, har den varit skada tidigare, vad ska du betala för den o.s.v....

Jag har själv ett hbl sto på 21 år som är hur fräsch som helst. Har haft henne sedan hon var 12 och innan dess var hon nästan inte riden alls. Hon har bättre och renare ben än mitt andra sto som är 13.... Helt beroende på hästen hur länge den håller men som andra skrivt innan...man måste ta med i beräkningen att de blir lite stelare, även om min fortfarande är jättefräsch så vet jga ju inte hur hon är om ett år....eller 2....även om hon har lovat att vara helt å frisk i åtminstone 10 år till.... :D

Tänk efter flera gånger innan och om nu hästen är tävlad mycket så kan den ju vara mer utsliten än en som bara gått som skogshäst...

Tack för alla svar! :D

Har beslutat mig för att vänta med mitt hästköp. Vet inte om jag är mogen för ansvaret för egen häst då jag planerar att ev. börja läsa om nåt år.

Får nöja mej med att rida andras hästar även om jag tycker det är lite trisst att alltid anpassa mig efter deras rutiner.. Kanske en foderhäst vore bättre

:) drömmer mig bort o försöker få någon klarhet i vart jag hamnar..

Hej!
Risken är ju alltid större att hästen ska bli sjuk eller behöva tas bort om den är äldre. De är också ofta stela och du får räkna med en hel del uppvärmning innan dressyren funkar bra.

Jag hade en äldre häst och var tvungen att se honom gå bort, men trots det ångrar jag inte en sekund att jag köpte honom. Han var artig, säker och en riktig läromästare!

Förra året red jag en häst som var 25 bast. Hon var i toppform, knappt stel och hon var väldigt duktig i både dressyr och hoppning. Vi hade jättekul ihop och det var ett nöje att rida henne (även om hon var pigg så att man höll på att flyga ur sadeln titt som tätt :o)

Att köpa häst är ju alltid en chansning, man vet aldrig vad som kan hända... Men jag tycker att en äldre häst ofta kan vara en kanonidé. De kan lära en massor och är ofta säkra!

Vet inte om mina ord direkt är mkt till hjälp, men jag kan tipsa dig om att kolla upp om hästen har varit frisk. I så fall kan det kanske vara den bra idé :) Lycka till!

Hej!
Risken är ju alltid större att hästen ska bli sjuk eller behöva tas bort om den är äldre. De är också ofta stela och du får räkna med en hel del uppvärmning innan dressyren funkar bra.

Jag hade en äldre häst och var tvungen att se honom gå bort, men trots det ångrar jag inte en sekund att jag köpte honom. Han var artig, säker och en riktig läromästare!

Förra året red jag en häst som var 25 bast. Hon var i toppform, knappt stel och hon var väldigt duktig i både dressyr och hoppning. Vi hade jättekul ihop och det var ett nöje att rida henne (även om hon var pigg så att man höll på att flyga ur sadeln titt som tätt :o)

Att köpa häst är ju alltid en chansning, man vet aldrig vad som kan hända... Men jag tycker att en äldre häst ofta kan vara en kanonidé. De kan lära en massor och är ofta säkra!

Vet inte om mina ord direkt är mkt till hjälp, men jag kan tipsa dig om att kolla upp om hästen har varit frisk. I så fall kan det kanske vara den bra idé :) Lycka till!

Anledningen att jag ville ha en äldre häst var just för att den haft sin topp i livet. Jag är inte intresserad av att rida hård träning eller äns tävla. Ville egentligen bara ha en överkvalificerad polare i skogen, men som man kanske kan rida lite dressyr o hoppa lågt med ibland.

:smirk:

OM du ska köpa en äldre häst så rekommenderar jag dig att kolla igenom den NOGA innan du köper den.

Jag fick min gamla sköthäst(21 år då). Han var jättefin på utsidan så att säga, men det visade sig ganska snabbt att han hade pålagringar(rejäla) som snabbt blev värre och jag fick till slut avliva honom och DET var inte kul....

Om du ska köpa en 20-årig häst beror ju helt på vad du ska ha den till, dvs hur mkt du ska träna och tävla, och på vilken nivå.

Jag är en sådan som tycker att en rätt skött häst blir om den inte skadar sig lätt 20 år och fullt brukbar, men det är ju som sagt under förutsättning att hästen har skötts rätt hela livet. Och inte uppvisat några tecken på slitage, tex ledinflammationer.

Bara att kolla på tex For Pleasure som är 18 och fortfarande går svår hoppning.

Jag har en häst som är f: -82, och han är i dagsläget fullt brukbar.
Kollad av utbildad fysioterapeft som anser att han inte har några "begränsningar".
Veterinärbesiktigad ua som 17-åring.

Jag ska låna ut min häst i vinter, och jag vill gärna att han kommer till ngn som vill träna och kanske tom tävla ngn liten tävling.
Min häst har som maxkapacitet 1,20 hoppning på tävling, så jag utgår lite från det hur höga hinder han ska träna på nu för tiden. Tycker att det räcker med 1,00 banor för honom.

Veterinärbesiktning tycker jag ska göras oavsett vilken ålder hästen har när man köper den.
Och att man för veterinären inför besiktningen ärligt säger vad man ska använda hästen till!
Inte då tex säga att man tänker ha hästen till promenadridning då man tänkt sig träna och tävla ngn tävling. För veterinären avgör ju lite om den ska rekommendera köp utifrån vad hästen ska användas till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 105
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka