Köpa häst i ex spanien?

M

mira

Jag har alltid drömt om att köpa en PRE, och nu så ska jag köpa en ny häst och ska försöka hitta nån ev från spanien. Ni som gjort det hur har ni gått tillväga, hur mycket kostar det på ett ungefär etc.. berätta allt ni vet.
Kanske lagt denna tråd fel isåfall får ni flytta den.

Sv: Köpa häst i ex spanien?

En bekant till mig köpte häst från Mallis. Hon åkte ner och tittade på den innan. Allt har gått jättebra och hon sa att det var billigare än att köpa PRE i Sverige.

vet du hur gammal hästen var? hur mycket pengar det slutade på i slutändan?

Jag har köpt flera PRE från spanien och jag tycker att det är en vanlig missppfattning om att det är billigare att köpa en bra PRE i spanien än i sverige.

Det som skiljer är utbudet, i spanien finns det mååååånga fler hästar att välja på än i sverige och därför är det också lättare att hitta bra kvalitet MEN bra kvalitet är inte billigt i spanien utan kostar.
En bra PRE är förhållandevis dyr och ska vara, spanjorerna är inte intresserade av att sälja en bre PRE till sverige billigt, de kan då istället sälja den till ett bra pris inom landet eller exportera till andra länder. ( dock är de som många andra påverkade av finanskrisen och nu är fyndläge att köpa häst, även i sverige)

Jag blev själv förvånad över att de bra hästarna ändå var så dyra i spanien , visst fanns det många billiga hästar till salu men de var inte av den kvaliteten jag ville ha.
Nu letade jag iochförsig avelskvalitet, vill man bara ha en ridhäst är det ju lättare att hitta något vettigt för mindre pengar, men det är det i sverige också.
Vill man köpa riktigt bra kvalitet i spanien men inte har råd med ett antal 100 000 lappar kan det vara vettigt att köpa unghäst, då dessa är billigare ( det är dyrare i spanien att föda hästarna under flera år) men då är det också mer av en chansning, på gott och ont.

I många fall tror jag faktiskt att man kan betala mindre för samma kvalitet på PRE i sverige nu men eftersom utbudet är mindre kanske man får ha tålamod och vänta på rätt häst eller ha lite tur.

Ska du köpa i spanien vänd dig till en seriös förmedlare som du har rekommendationer på.

tackar för svar.. Jag är ute efter en ridhäst. har tänkt att köpa typ en fyra -åring. vet inte om jag får fråga men har du nått tips om bra förmedling i spanien, eller har du nått bra tips här i sverige. har ingen brådska, har bestämt att det ska få ta tid.

Hej!

Är det nån som vet om det är skillnad prismässigt att köpa häst i Spanien eller i Portugal? Jag har ridit Lusitanos i Portugal och känner mig lite sugen på att köpa (nån gång i framtiden, inte aktuellt just nu).

/Ewa

Jag har importerat ett dräktigt sto med föl vid sidan. Jag gick via en förmedlare som skickade foton samt video på hästarna. Denne ordnade även med veterinärbesiktning inför hemresan.

Lite viktiga saker att tänka på:
1. Veterinärbesiktiga.
2. Försäkra INNAN hemresan. Min fölunge skadade sig illa medan hon stod i Spanien i väntan på transport. Tack vare att jag försäkrat henne kunde jag triangelmärka då hon kom hem och få ut en del av det jag gett för henne. (samt naturligtvis fortsätta behandla).
3.Hitta en förmedlare med goda referenser som du litar på.
4. Hitta en bra transportör. Transporten kan kosta mellan 15-25t.

Kostnaden på din häst beror såklart helt på vad du skall ha hästen till, meriter, ålder, stam osv.

Nästa gång jag köper från Spanien kommer jag själv åka ned och titta på hästarna. Jag blev nöjd ed mitt köp trots skadan då de andra två hästarna mer än väl mötte mina förväntningar. MEN det är såklart alltid säkrare att se hästen med egna ögon.

Har tänkt mig en unghäst, helst vill jag köpa en här i sverige, men ska ner till mina svärföräldrar nu snart och tänkte ta två flugor i en smäll och kolla lite när jag är därnere.
Har köpt en häst osedd en gång, aldrig mer...... så ska jag köpa så åker jag ner och kollar.
tråkigt med fölet...
Men i slutändan blir det inte billigare???? eller...

P.r.e.

Svårt att säga om det verkligen blir billigare. Kvalitet kostar i Spanien precis som i Sverige. Bara transporten hem dessutom går på närmare 15 000 beroende på var i landet du bor. Sen tillkommer besiktningar, friskhetsintyg och evt röntgen - minst 5000 kr. Sen tar vissa förmedlare dessutom provision på de hästar de säljer 5-10% ungefär. Sen din resa ner, hotell, hyrbil etc. Sen säljs ju de flesta spanska hästarna som hingstar så du får räkna med kostnader för kastrering (om du inte vill ha en hingst förstås).

Däremot är ju utbudet betydligt mycket större, så om du letar efter speciella blodslinjer eller utbildning etc så rekomenderar jag helt klart en resa till Spanien.

Jag har precis köpt en liten P.R.E.-valack från Spanien. Jag känner stuteriägarna och fick ett mycket förmånligt pris. Däremot är det ju mycket runt omkring som ska ordnas innan killen ens får kliva på lastbilen hem.

Det finns några mycket seriösa förmedlare/salustall i Sverige som jag verkligen skulle rekomendera dig att ta kontakt med. Kontakta mig om du vill ha telefonnumret.

Lycka till!

Jag kan pma dig några tips på förmedlare om du vill men om jag vore du skulle jag titta runt lite i sverige först, det är både enklare och tryggare att köpa i sverige.

Jag såg en PRE unghingst på blocket häromdagen, en klapphingst så det är ju inget för aveln. Den såg trevlig ut och var efter en väldigt bra hingst här i sverige som jag känner till, särskilt om man är ute efter något för dressyrbanorna.
Mamman eller säljaren känner jag inte till men jag reagerade över att priset var skamligt lågt:o

Har PM:at dig. Lycka till med din eventuella PRE, du kan inte få en bättre ras!
/Mari (partisk PRE-ägare)

tack alla för svar... ska kolla in blocket...

Jag kan pma dig några tips på förmedlare om du vill men om jag vore du skulle jag titta runt lite i sverige först, det är både enklare och tryggare att köpa i sverige.

Jag såg en PRE unghingst på blocket häromdagen, en klapphingst så det är ju inget för aveln. Den såg trevlig ut och var efter en väldigt bra hingst här i sverige som jag känner till, särskilt om man är ute efter något för dressyrbanorna.
Mamman eller säljaren känner jag inte till men jag reagerade över att priset var skamligt lågt:o

Den hästen ligger med olika pris i olika annonser! Så det är nog beroende på dag! Kostar ju även lite mer att kastrera en klapphingst.

Hej hur mycket kostar det att kastrera en hingst? hur mycket mer för en klapphingst??

Jag känner som sagt inte till den enskilda hästen men är den annonserad med olika pris skulle jag utgå från det lägsta! ;) och visst vet jag att en klapphingst kostar att kastrera men även med det tyckte jag priset var väldigt lågt. I den annonsen jag såg framgick dock inte heller hur gammal hästen var tror jag.

Men det jag menade med mitt inlägg var inte så mycket om att tipsa om en enskild häst utan mer att tipsa TS att screena den svenska marknaden först och inte gå på myten om att det alltid är bättre och billigare att köpa från spanien.

Det varierar väldigt från klinik till klinik. Jag tror jag betalade 4000 sist för en vanlig kastrering.
Vad det gäller klapphingstar beror de på var kulan ligger, det är inte alldelles ovanligt att den trillar ner under narkosen och då görs en vanlig kastrering. Så allt från 4-5000 till 15 000!

Jag tror inte jag såg i annonsen hur gammal hästen var, det finns hingstar där den andra testikeln inte ramlat ner förrän i 3-4 års åldern.

Köper du från spanien får du oxå vara beredd att betala för kastrering, finns knappt några vallackar att köpa och är de kastrerade då ska man dra öronen åt sig lite!

När jag skulle skaffa min första P.R.E och hingst tittade jag både i Spanien och i Sverige.
Det slutade med att jag köpte min Jabeque här hemma, vilket jag aldrig ångrat. Jag har fått otrolig hjälp och stöttning av PepinoPRE där jag köpte honom. Jag tyckte även att det var skönt att få en besiktning gjord här.

25771533.jpg

Vilken snygging...Har vart i kontakt med dom idag. så får se vad det blir.....

Nu ska jag ner till frankrike/spanien om en vecka är det nån som vet nått seriöst stall i närheten av barcelona.. ska till sydfrankrike ca 15 mil ifrån barc..

Åh ja skulle också vilja köpa en PRE, håller på å spanar lite smått nu.
Drömmer lite extra också:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 647
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 664
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka