Sv: Köpa häst...
Jag skulle inte ens ha någon häst eftersom jag sålt min häst ett halvår tidigare eftersom min rygg inte var helt OK efter diskbråcket.
En arbetskompis ringde till mig en dag och sa att hennes ena sto inte var sig självt jag erbjöd mig att åka och titta på henne och arbetskompisen varnade mig för deras nya häst, en travarvalack som kunde göra utfall mot människor. Jag tittade på hennes sto men hade hela tiden travarvalacken som en skugga en bit bakom mig. När jag tittade på honom såg han ut som "Du! Du ska döden dö! Kom INTE hit". När jag pysslade om den andra hästen följde han dock nyfiket varje steg jag tog. Sambon hade skjutsat dit mig och jag sa direkt att jag blev överförtjust i den sura valacken...
Åkte dit en dag senare och pratade med arbetskompisen, hon var tveksam över om det var rätt häst för hennes dotter och hon erbjöd mig att jag skulle få honom om hon fick min westernsadel som de hade lånat ett tag. Det gick några dagar och sen ringde jag och frågade om jag fick bli medryttare på Zorro och det fick jag gärna.
Veterinären togs ut eftersom hon inte besiktat Zorro före köp. Jag var med vid besiktningen och som jag trott så hade han dålig rygg samt problem med benen och han skulle inte hålla för hoppning (vilket arbetskompisens dotter skulle ha honom till).
Pratade mer med arbetskompisen, som åter ville att jag skulle köpa honom och jag sa att jag inte var beredd att betala någon stor summa för honom eftersom han trots allt hade de problem han hade och dessutom skulle ha gått till slakt egentligen. Hade i bakhuvudet att han kanske inte skulle hålla för ridning öht...
Det har varit mycket träning, mycket promenader, mycket skritt, mycket oro..Ny sadel, Easy boots (rejält hovöm men hovis ville ha honom barfota pga röta och div andra problem), många benskydd, mycket massage och mycket tålamod.. Men *peppar peppar* nu har han varit ridbar i snart 5 månader i sträck (har kunnat rida periodvis tidigare) och jag har aldrig ångrat mitt köp. (köpte honom våren -06)