Köpa häst...

Sv: Köpa häst...

Jag svarade på en annons och fick ett gäng filmer att tittat på.
Kände direkt att det var min typ av häst!
Efter jag varit där och provridit blev jag lite tveksam, mycket jobb och mycket häst. men efter att tittat på filmerna från provridningen flera gånger så bestämde jag mig för att chansa.
Det blev perfekt! Vi passar superbra och jag ångrar mig inte!:banana:

Nr 1; jag gjorde "felet" att åka och kika på föl. :love: :angel:

Nr 2; denna hade vi på foder innan :love:

Nr 3; när Nr 2 inte längre fanns hos oss och vi var jätteledsna så träffade vi Lina när vi var och kollade in en valack. Hon bara stod där och såg söt och busig ut. Då valacken inte var sååå intressant bad vi att få prova Lina och när hon kutade runt som en dåre och min dotter log med hela ansiktet så var det klarrt.:bump: Magnifico, Splendido, henne ska vi ha!

Det var min mamma som åkte ner till skåne och provred henne, i galoppsadel! Jag hade inte ens sett hästen förrän den stod i stallet där vi skulle ha henne, men mamma vägrade att köpa någon annan :P Men så är hon ju helt underbar och supersnäll! (hästen alltså :P)

Vi åkte för att titta på ett Irish cob sto för två år sedan, och det fick mina ögon att tåras, hon var i så magert skick. Jag provred henne och tyckte hon var underbar..
Ville bara få henne därifrån. Nu mår hon bra, lagom rund om magen och trivs som fisken i vattnet. :)

Vår andra pålle är från samma ställe, mamma blev totalt förälskad i honom så en dag kom hon hem med honom! :D

Min senaste häst köpte jag "på fläcken", för det skulle komma andra spekulanter dagen därpå...

Min storhäst var 4 år, dräktig,ej löshoppad, ej gått ngt treårstest och bara riden 2 veckor när hon var tre när jag och mina föräldrar tittade på henne.

Vi fick se henne springa runt i ett ridhus lite grann... Dock såg man att hon var väldigt social och hon verkade snäll.

På vägen hem pratade vi om vad vi tyckte, jag tyckte faktiskt inget speciellt eftersom jag ville ha en äldre rutinerad häst istället.

Två dagar efteråt sitter jag på tåget hem från min pojkvän och får ett sms från mina föräldrar där det står : "Vi lade ett bud på ..... på hästen".

Sen fick vi iofs inte hem henne direkt, men vi köpte henne i alla fall:D Och visst var hon underbar:love: :love:

Själv, så var jag medryttare på min häst i ca ett år innan hon blev till salu och vi köpte henne! Nu är hon utlånad och jag letar efter min andra häst..

Har varit och tittat nu och tycker om honom. Men hur ska man veta? Det kan ju lika gärna bli helt olikt det man tänkt sig. Fast lite måste man ju chansa här i livet :P

Har bara kollat på denna herren och en till häst. Vad tycker ni? Är det dumt att köpa innan man kollat på fler? Eller?? Har ju ridit hästar hemma förut.

Allt är så svårt! Speciellt då man ska byta från ponny till storhäst.

Jag skulle inte ens ha någon häst eftersom jag sålt min häst ett halvår tidigare eftersom min rygg inte var helt OK efter diskbråcket.

En arbetskompis ringde till mig en dag och sa att hennes ena sto inte var sig självt jag erbjöd mig att åka och titta på henne och arbetskompisen varnade mig för deras nya häst, en travarvalack som kunde göra utfall mot människor. Jag tittade på hennes sto men hade hela tiden travarvalacken som en skugga en bit bakom mig. När jag tittade på honom såg han ut som "Du! Du ska döden dö! Kom INTE hit". När jag pysslade om den andra hästen följde han dock nyfiket varje steg jag tog. Sambon hade skjutsat dit mig och jag sa direkt att jag blev överförtjust i den sura valacken...

Åkte dit en dag senare och pratade med arbetskompisen, hon var tveksam över om det var rätt häst för hennes dotter och hon erbjöd mig att jag skulle få honom om hon fick min westernsadel som de hade lånat ett tag. Det gick några dagar och sen ringde jag och frågade om jag fick bli medryttare på Zorro och det fick jag gärna.

Veterinären togs ut eftersom hon inte besiktat Zorro före köp. Jag var med vid besiktningen och som jag trott så hade han dålig rygg samt problem med benen och han skulle inte hålla för hoppning (vilket arbetskompisens dotter skulle ha honom till).

Pratade mer med arbetskompisen, som åter ville att jag skulle köpa honom och jag sa att jag inte var beredd att betala någon stor summa för honom eftersom han trots allt hade de problem han hade och dessutom skulle ha gått till slakt egentligen. Hade i bakhuvudet att han kanske inte skulle hålla för ridning öht...

Det har varit mycket träning, mycket promenader, mycket skritt, mycket oro..Ny sadel, Easy boots (rejält hovöm men hovis ville ha honom barfota pga röta och div andra problem), många benskydd, mycket massage och mycket tålamod.. Men *peppar peppar* nu har han varit ridbar i snart 5 månader i sträck (har kunnat rida periodvis tidigare) och jag har aldrig ångrat mitt köp. (köpte honom våren -06)

Senast ändrad av en moderator:

jag bestämde mej så fort jag i princip hade ridit henne ett varv,, de sa bara klick.. och jag har henne fortfarande i min ägo efter fem och ett halvt år.. :D
det är den bästa häst jag kunde hitta..

Först tog jag hand om ett lite äldre sto som man knapt kundre rida, och hon var som en egen häst.
Gubben som äger stoet hade ett 7årigt vallack i sitt andra stall och han frågade om jag ville komma och rida han. Så jag for och red han å jag var fast direkt! :love: En månad senare sa han att han är till salu så vi köpte honom förra sommaren! :D

För mig sa det faktiskt inte klick vid första ögonkastet. Min ponny var en mager rackare com inte var ordentligt borstad på mycket mycket länge. Stripig pannlugg som hängde ner ända till mulen och ojämt klippt man som liksom bara var kapad med sax. Den nu otroligt tjocka och fina svansen ängde i korvar ohoptrasslade (kan säga att det tog 1 ½ timme att reda ut sen). Pälsen var allt annat än bland. Och han var helt omusklad och hade världens underhals. Att han var sju år då jag såg honom första gången var mycket svårt att förstå, trodde att han var runt 2 år.

jag var nybörjare och det var min första häst som skulle köpas, egentligen skulle vi tittat på en annan häst men dom som ägde hästarna tyckte att vi lika gärna kunde testa Tornado också. Så jag kastades upp på hästen sm var satts upp på för första gången 2 veckor innan jag var där för att testa. Han var super snäll men otroligt pigg och drog iväg med mig hela tiden, och det är ju inte så lätt för en nybörjare att reda upp en unghst som inte förstår vad han ska göra. men efter att jag ridit honom den gången såp var jag fast. Den häst vi skulle tittat på satt jag 10 minuter på, jag visste vad jag ville ha. Så han besiktigades och hämtades hem.

Vad vi inte visste då var att han bara var riden i 3 veckor då jag fick honom, vi trodde att han var riden betydligt längre tid men det avr tur att vi inte visste för då hade vi nog inte köpt honom.

Jag fastnade för att han var så otorligt snäll, hans stora bruna ögon och framför allt ville jag hjälpa honom. Någonstans inom mig visste jag att vi kunde bli ett otroligt bra team. Och det är vi. Vägen hit har varit lång och hård, men när man format sin häst helt själv växwer ett förtroende upp emellan häst och ryttare.

oj kom visst lite ur ämnet men hoppas dte gick bra iaf!

Jag tycker att man ska köpa när det KÄNNS rätt. Det kan det göra efter första hästen, eller med den 50:e. Så håll ut och kika på tills det inte finns något alternativ längre. Den känslan är underbar! :love:

Häst nr 1:
Jag skulle fylla 14 år det året och var fast besluten vid att jag skulle köpa en ponny (alla kompisar hade ju det). Jag var dock ganska lång då så dom äldre stalltjejerna tyckte absolut att jag skulle ha storhäst, men jag vägrade. En dag sa en av tjejerna att hon hade en kompis som var tvungen att låna ut sitt gamla halvblod och ville att vi skulle åka och tittade. Efter mycket tjat så gick jag med på det. Jag behövde inte göra mer än att se honom i stallet, det blev kärlek direkt. Trots att vi redan bestämt oss för att ta hem honom så var vi ute och red honom 6-7 gånger (nära till det stallet och ville att han skulle lära känna mig ordentligt innan hanflyttade till oss) innan vi tog hem honom på foder. Den 17 april 1999 kom han till mig och på julafton blev han min alldeles egna.:love:

Jag föll för honom för att han var så personlig, så snäll och så otrolig pålitlig. Han gjorde allt för mig och följde mig som en hund, sprang jag serpentiner i paddocken så gjorde han det, tvärnitade jag så gjorde han med det..

Tänker fortfarande på honom varje dag, kommer aldrig ha samma relation till någon som jag hade med honom. Fy vad jag saknar dig. R.I.P älskade Chess 13/8-02 :cry:

Häst 2: Hittade på annons och tog mig an henne (fodervärd) som en utmaning, var skeptisk först men jag gillade hennes nyfikenhet och vilja.Visade sig senare ha en tumör i benet. R.I.P Zassa.

Häst 3: Tränarens häst. Från början var det stammen och kapaciteten som lockade. När jag lärde känna henne lärde jag mig att gilla hennes knäppheter (skulle kunna springa mil för en banan, stod i gången och himlar med ögonen och räcker ut hela tungan..) :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Bestämde mig redan när jag hörde om hästen. En kvinna kom till stallet och undra om nån kunde tänka sig köpa hästen (hennes "gamla" dressyrhäst) då de inte hade tid mer. Kände liksom att ska jag ha häst så är det nu. Kändes rätt. Åkte sen och titta på han och då kändes det ännu mer rätt.
Det var ödet kändes det som att vi skulla få varandra.

Och han är inte som andra hästar, denna herren har nåt väldigt speciellt.

Jag har haft många hästar i mitt liv och varje gång jag ska skaffa en ny eller till häst så har jag ambitionen att titta på fler hästar, jag ska verkligen göra det men när jag kommer till första så är det kört. jag bli så förtjust i alla hästar.:love: Jag törs inte ens kolla häst annonser på skoj för då hittar jag någon som skulle passa mig precis.
Jag bruka läsa annonser och ta kontakt med ägeren och prata mycket så jag har väl egentligen inte någon jätte lista när jag tittar för jag har sållat bland annonserna.
Som någon skrev tidigere det är magkänsla, tyvärr har jag lite fel på magen ibland och jag har fått lägga mycket pengar och arbete på somliga av mina hästar. :crazy: Jag har nog inte varit och tittat på en häst som jag inte köpt sedan.
Mina föräldrar var lika när de höll på så som mest hade vi 11 hästar vi hade ponny ridning och vi körde i skogen, nu har jag 5 kvar, hobby hästar som går och njuter av livet.;)

min nuvarande häst såg jag på en annons på hästnet och det blev liksom bara ":love: :love:", men han stod på Island, så det gick bort då. Men så hade jag en annons ute om att jag ville köpa häst, och så maila en svensk tjej som jobbade på gården och berätta om honom (eftersom hon läst min annons), och då klicka det till. Och ja, nu står han här. :) Kanske inte direkt så lugn som dom påstodde, men jag har inte haft honom så länge, inte blivit så mycket ridning, så han testar väl bara förhoppningsvis. :D

Jag fann kärleken i den andra häst jag provred!
Det sa bra TVÄR-KLICK!:love:
Har aldrig ångrat mig och hon kommer ALDRIG bli till salu!

En av de hästar jag har haft var jag tveksam till - annars har det varit kärlek vid första ögonkastet med alla de andra.

Jag kunde först inte välja mellan Underbar och en annan shettis tyckte om dom båda två. Men sen fick jag reda på att Underbar och jag fyllde år på samma dag och såg det som ett tecken att det va honom jag skulle ha;) Tecknet svek mig inte :) ångrar inte en sekund att jag valde honom :love: Han kommer aldrig bli till salu igen :)

Senast ändrad:

Åh, vad det är spännande och mysigt att läsa om alla hästköpar historier! Fler, fler, fler! :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 261
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka