Köpa hus privat

Bukefalos 30 år!

Informationen hittar du hos en mäklare 😅 Sorry men det är liksom det dom är till för dvs att precis allt som ska kontrolleras kontrolleras rätt och riktigt och att allt som ska vara med finns med. En revisor har ju inte den kunskapen.
Som sagt. Det är inte jag som har valt.
Därför söker jag efter information om vad som ska ingå i avtalet, för att kunna avgöra om det är rimligt utformat eller om jag behöver se till att fler saker finns med.

Sen är det inte omöjligt - jag vet inte - att det är Ludvig & Co som är inblandade (eftersom det är avstyckning från jordbruksfastighet) och där finns ju både revisorer och mäklare under samma paraply. Så det kanske är alldeles felfritt.

Kolla också upp om det finns några servitut och liknade som belastar fastigheten. Är så att sker avstyckning i samband med köpet så se till att det kommer nya servitut om det behövs. Det kan gälla saker som väg till fastigheten, avlopp, vatten, dikesföretag m m.

Senast ändrad:
Kolla också upp om det finns några servitut och liknade som belastar fastigheten. Är så att sker avstyckning i samband med köpet så se till att det kommer nya servitut om det behövs. Det kan gälla saker som väg till fastigheten, avlopp, vatten, dikesföretag m m.
Tack för tips! Jag vet att det finns ett servitut för infartsvägen till fastigheten. Jag har svårt att tänka mig att det kan finnas något annat, mtp läget. Men ska självklart ta upp frågan.

Som sagt. Det är inte jag som har valt.
Därför söker jag efter information om vad som ska ingå i avtalet, för att kunna avgöra om det är rimligt utformat eller om jag behöver se till att fler saker finns med.

Sen är det inte omöjligt - jag vet inte - att det är Ludvig & Co som är inblandade (eftersom det är avstyckning från jordbruksfastighet) och där finns ju både revisorer och mäklare under samma paraply. Så det kanske är alldeles felfritt.
Ja men dåså. Dom har ju en fastighetsavdelning oxå. Då hade inte jag oroat mig

Nu såldes förvisso vårt hus vi köpte via mäklare. Men det var Banken som fixade lagfart mm. Vi köpte också kontant så inga lån inblandade men som sagt banken var ju inblandad iom överföring av pengarna. Så de fixade med lagfartsregistrering.

Samma process när vi köpte vår stuga, även om vi hade kunnat fixa lagfart själva.

Vår bank var dessutom extremt strulig eftersom vi inte lånade, så vi var tvungna att redovisa varifrån varje krona som lämnade vårt konto kom ifrån.

Samma process när vi köpte vår stuga, även om vi hade kunnat fixa lagfart själva.

Vår bank var dessutom extremt strulig eftersom vi inte lånade, så vi var tvungna att redovisa varifrån varje krona som lämnade vårt konto kom ifrån.

I vårt fall så var det arv, så vi hade inte alls några problem med banken. Det var dessutom min mans bank han haft sen barnsben ifrån liten bruksort. De frågade inte ens om de skulle fixa lagfarten utan den kom utan att vi visste att de fixat den. MIN bank LF ville inte hjälpa till för 5 öre.

Min bank är bara noggrann med att jag identifierar mig med både BankID och fysisk legitimation när jag ska föra över större summor. Även om jag bara flyttar dem mellan mina egna konton! :eek: Men jag lägger på minnet att jag ska ha mitt bodelningsavtal åtkomligt. Tack!

Jätteviktigt! Så man inte står med skägget i brevlådan när det visar sig att grannen har rätt att driva sina 180 strutsar över tomten dagligdags eller liknade saker.

Jag skulle också fundera över ex friskrivningsklausuler. Ska det finnas eller ej.

Min bank är bara noggrann med att jag identifierar mig med både BankID och fysisk legitimation när jag ska föra över större summor. Även om jag bara flyttar dem mellan mina egna konton! :eek: Men jag lägger på minnet att jag ska ha mitt bodelningsavtal åtkomligt. Tack!
Jag köpte hus för 4 år sedan, då var det något om att banken ville ha betalt för överförning av pengar om man inte tog bolån hos dom. Det gällde alla banker. Så kolla upp det alltså att banken går med på att överföra pengarna. Det är något med den här nya penningtvättslagen.
Ber om ursäkt för luddig och konstig info, men det jag minns är att det hade blivit jättekrångligt om jag inte lånat en del av summan och skulle kostat mig pengar att få göra överföringen.

Jag köpte hus för 4 år sedan, då var det något om att banken ville ha betalt för överförning av pengar om man inte tog bolån hos dom. Det gällde alla banker. Så kolla upp det alltså att banken går med på att överföra pengarna. Det är något med den här nya penningtvättslagen.
Ber om ursäkt för luddig och konstig info, men det jag minns är att det hade blivit jättekrångligt om jag inte lånat en del av summan och skulle kostat mig pengar att få göra överföringen.
Tja, med tanke på att min bank inte ens lånar ut pengar till den här typen av fastighet, så vore det korkat av dem att kräva att jag lånar pengar av dem - vilket jag gärna skulle göra, för det skulle underlätta renoveringen jag ska roa mig med de närmaste åren....

Jag betalade 5000 kr för överföringen i november 2024, ståndet stämmer bra. Det sjuka var att jag, säljaren och mäklaren hade kommit överenskom ett tillträdesdatum och så kom banken - som krävde att vara involverade i överföringen - och bestämde att vårt tillträdesdatum skulle vara 14 dagar senare. Jag tror att veckorna runt det husköpet var de argaste i mitt liv hittills. Så mycket strul!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?