Köpa islandshäst som allroundryttare?

Tack för alla svar.
Behöver dock inga tips på andra raser, eftersom jag redan vet vilka jag är intresserad av. Denna tråd handlar enbart om islänningar!
Eftersom det är just dem jag undrar över och har liten erfarenhet av.
Jag känner flera som har islandshästar, däribland en av mina släktingar. Som kommer kunna hjälpa till.
Men frågan är ju om de passar.
Och nu verkar det som jag är för tung för islandshäst? :confused:
Med 75 kg skulle jag säga att du utan problem kan rida de flesta islandshästar.

De allra flesta islandshästar kan också göra betydligt "mer" än att bara ridas i sina gångarter, förstås. Mina två tävlas på "islandsvis" i tölt, femgång och pass, tränas regelbundet för tränare (och den träningen är som vilken grundridning som helst i fyra gångarter, plus passen då som är lite speciell). Utöver det så har min dotter tävlat den ena på ungdoms-lag-SM, där det förutom gångartsgrenarna ingår grenar som trail, terräng, flagglopp och dressyr, vilket alla deltagande islandshästar klarar alldeles utmärkt! Vi rider förstås ut regelbundet också, och dottern hoppar när andan faller på.

Våra två hästar är båda femgångare, och jag skulle säga att den äldre av dem (19-årig valack på 145 cm) skulle kunna ridas alldeles utmärkt som "tregångare" av vilken ryttare som helst (även nybörjare), medan den yngre (tioårigt sto på 135 cm) är lite mer "krävande". Dels har hon mycket mer motor och mycket påskjut i steget och dels måste man aktivt hjälpa henne till samling och bärighet för annars blir det "pannkaka" av samtliga gångarter (samtidigt som hon gångartsmässigt är den bättre av de två när man får allt att falla på plats).

Skall jag vara ärlig så kan jag tycka att det är lite av att "kasta pärlor för svin" att skaffa en islandshäst utan att ta vara på dess gångarter, men kan samtidigt inte säga annat än att de flesta islandshästar är utmärka allroundhästar - också! ;)
 
Tack för alla svar.
Behöver dock inga tips på andra raser, eftersom jag redan vet vilka jag är intresserad av. Denna tråd handlar enbart om islänningar!
Eftersom det är just dem jag undrar över och har liten erfarenhet av.
Jag känner flera som har islandshästar, däribland en av mina släktingar. Som kommer kunna hjälpa till.
Men frågan är ju om de passar.
Och nu verkar det som jag är för tung för islandshäst? :confused:
Nejdå, det är många islandsägare som väger omkring det.
Det du ska sikta på är en välriden och välmusklad häst med starka och väl separerade gångarter.
Personligen väljer jag alltid den grövre sortens islänning då jag inbillar mig att det är mer hälsosamt med en rejäl benstomme, det behöver såklart inte betyda att de är mer viktbärande som nämnts innan.
Jag skulle tippa på att den sortens islänning antagligen kostar betydligt mer än tex liknande irish cob, så det kan man ju fundera på om det känns värt. Antagligen får du sikta på en häst i 60 000 kr-klassen.
Vidare så lär du räkna med att det blir lite mer att jobba med, gångartsmässigt. Det kan ju vara kul och stimulerande, men bara så man tänker på det.
Personligen så tänker jag att även om islandshästar ofta klarar mycket vikt så väger vi jämförelsevis mycket på dem. Då tycker jag att det blir ännu viktigare att man är beredd att träna hästen utan ryttare också regelbundet. Tömkörning, promenader i skogen, följa med som handhäst eller liknande.

Många islandshästar är uppväxta i flock som du nämner, och trivs ofta bäst så. Många föredrar också att gå i flock med andra islänningar, så det kan man ju också tänka på när man funderar på att köpa islandshäst. Jag ser ibland köpesannonser där man tänkt ha sin isis hemma på gården med en shettis som sällskap. Det tror jag sällan blir bra för en islänning.
 
Tack för alla svar.
Behöver dock inga tips på andra raser, eftersom jag redan vet vilka jag är intresserad av. Denna tråd handlar enbart om islänningar!
Eftersom det är just dem jag undrar över och har liten erfarenhet av.
Jag känner flera som har islandshästar, däribland en av mina släktingar. Som kommer kunna hjälpa till.
Men frågan är ju om de passar.
Och nu verkar det som jag är för tung för islandshäst? :confused:

Nejdå, du är inte för tung för de flesta islandshästar för ridning på marken.
Däremot får man ju tänka på att det är skillnad på traditionell islandshästridning, och allroundridning som även innehåller hoppning. Hoppning belastar på ett annat sätt och det bör du ha i åtanke, om du vill köpa islandshäst.
Sedan vet jag inte hur lång du är, men även där kan ju en längd som är okej för "islandshästridning" ställa till problem om du vill träna hoppning, och/eller tävla dressyr eller hoppning där ekipaget ska se proportionerligt ut (det ses lite annorlunda på islandshästtävlingar, vad som är proportionerligt, jämfört med hoppning och dressyr).
 
Nu är ni bra präktiga du och @Boj

@Lobelia Vad säger att ditt inlägg om byggd häst är mer rätt än mitt inlägg om individ? Du får nog förklara det före vi kan diskutera vidare.

Om man anser det ena eller det andra är ju knappast relevant egentligen. Det relevanta är att ni antar att jag inte vet och att ni vet. Speciellt du Lobelia som har lika fast "sanning" i ditt inlägg som jag i mitt. Vi får väl ändå tro att vi båda pratar efter erfarenhet och kunskap. Därav skriver jag inget om islandshästars viktbärande då jag varken kan rasen eller hur den ska vara byggd för att klara större vikt.

Sedan förutsätter du att jag pratar om övervikt, vilket jag inte gör.
Ja du kan såklart kalla mig för vad du vill, men när jag ser duktiga ryttare i andra discipliner tappa gångarter på hästen. De är högst normalt byggda, MEN har man inte erfarenhet så är det lätt gjort.
För TS lär det inte vara ett problem att rida de flesta islänningar oavsett höjd, jag satsar personligen inte på stora grova hästar per automatik för att jag är en lång ryttare. Jag vill nog titta mer på exteriör där hästen har en lagom kompakt kropp som kan delas in i tre lika stora delar, det är bra förutsättningar för en hållbar häst.
 
Jag rider i vanliga fall "vanlig" häst, och har så alltid gjort. Relativt klassisk ridning, mer eller mindre skolat, men ändå.

Hur som helst så red jag mycket islandshäst för några år sedan, och jag skulle säga att det är mycket svårare faktiskt. Just på grund av de extra gångarterna. Om du ramlar över en fin islänning som du tycker om så ska du absolut inte avskriva den på grund av dess ras. Men för mig som "klassiskt" skolad ryttare tyckte jag det kunde vara lite "stökigt". Är medveten om att det ligger hos mig dock och inte hästen i sig. Men det var liksom mer att hålla reda på, och det iddes jag nog inte riktigt om jag ska vara ärlig ;)

Sen är det nog bra att minnas Islandshästens predisponering för spatt och exsem när man köper den. Men det torde ju komma fram på eventuell besiktning. :)

Annars slår jag ett slag för arabhästen, en exteriört bra arab kan lätt bära välbalanserade 75 kilon. Dessutom är dom inte alls så sköra som som fördomarna säger. Jag hade min på lösdrift utan problem :)
 
Jag rider i vanliga fall "vanlig" häst, och har så alltid gjort. Relativt klassisk ridning, mer eller mindre skolat, men ändå.

Hur som helst så red jag mycket islandshäst för några år sedan, och jag skulle säga att det är mycket svårare faktiskt. Just på grund av de extra gångarterna. Om du ramlar över en fin islänning som du tycker om så ska du absolut inte avskriva den på grund av dess ras. Men för mig som "klassiskt" skolad ryttare tyckte jag det kunde vara lite "stökigt". Är medveten om att det ligger hos mig dock och inte hästen i sig. Men det var liksom mer att hålla reda på, och det iddes jag nog inte riktigt om jag ska vara ärlig ;)

Sen är det nog bra att minnas Islandshästens predisponering för spatt och exsem när man köper den. Men det torde ju komma fram på eventuell besiktning. :)

Annars slår jag ett slag för arabhästen, en exteriört bra arab kan lätt bära välbalanserade 75 kilon. Dessutom är dom inte alls så sköra som som fördomarna säger. Jag hade min på lösdrift utan problem :)
Jag skulle nog tro att det många gånger också är hästen det är "fel" på, det finns många islänningar som har "stökiga" gångarter. Även för mer vana ryttare. Så, man ska nog ha lite vilja att jobba med just de sakerna, eller köpa en väldigt fin och "lättväxlad".

Just angående spatt så har det gått ner väldigt mycket bland islänningar, både islandstränare, veterinärer och hästfysioterapeuter har berättat att nuförtiden ser man mer problem med (bak)knän på islandshästar och inte alls lika mycket spatt.
Eksem finns det absolut, och det bör man tänka på. Å andra sidan tycker jag att fler och fler "vanliga" hästar utvecklar eksem numera, så det är inte längre något som bara är på islandshästar.
Man kan med fördel tänka på sånt oavsett när man köper häst, bor man i ett väldigt insektsbelastat område så kan det vara smart att inte köpa en häst från öland tex, det kan definitivt orsaka att en allergi visar sig som förra ägaren inte alls upplevt.
 
Jag skulle nog tro att det många gånger också är hästen det är "fel" på, det finns många islänningar som har "stökiga" gångarter. Även för mer vana ryttare. Så, man ska nog ha lite vilja att jobba med just de sakerna, eller köpa en väldigt fin och "lättväxlad".

Just angående spatt så har det gått ner väldigt mycket bland islänningar, både islandstränare, veterinärer och hästfysioterapeuter har berättat att nuförtiden ser man mer problem med (bak)knän på islandshästar och inte alls lika mycket spatt.
Eksem finns det absolut, och det bör man tänka på. Å andra sidan tycker jag att fler och fler "vanliga" hästar utvecklar eksem numera, så det är inte längre något som bara är på islandshästar.
Man kan med fördel tänka på sånt oavsett när man köper häst, bor man i ett väldigt insektsbelastat område så kan det vara smart att inte köpa en häst från öland tex, det kan definitivt orsaka att en allergi visar sig som förra ägaren inte alls upplevt.

Aha! Där ser man, det visste jag inte. Men det var ju positivt. Inte det med bakknäna, men med spatten :)

Sen är det som du säger med exsemet också, bra att tänka på vart man bor och vad för häst det är.

Angående "stökigheten" så funderar jag på om det är så att det är en träninggrej, eller om det är så att vissa kanske är resultat av sämre avel, och att det är det som gör att gångarterna blir lidande..? Jag antar att det första är överhängande, men jag har absolut ingen aning. Bara funderar ;)
 
Aha! Där ser man, det visste jag inte. Men det var ju positivt. Inte det med bakknäna, men med spatten :)

Sen är det som du säger med exsemet också, bra att tänka på vart man bor och vad för häst det är.

Angående "stökigheten" så funderar jag på om det är så att det är en träninggrej, eller om det är så att vissa kanske är resultat av sämre avel, och att det är det som gör att gångarterna blir lidande..? Jag antar att det första är överhängande, men jag har absolut ingen aning. Bara funderar ;)
Det är ju definitivt skillnad på hur de är avlade och till vilket syfte, sen blir de ju olika "begåvade" beroende på vad de fick för gener och vinklar i kroppen.
Vissa har man kanske avlat för att de ska ha riktigt bra lynne och bekväma gångarter, de kanske inte är rena, men bekväma. Det är ju huvudsaken för typ turridning eller om man ska ha hästen i arbete långa dagar. Den jag har är avlad för riktigt bra och rena gångarter, och det har han verkligen fått också.
Sen är det viktigt med en riktigt bra inridning+utbildning såklart.
Men även om allt är perfekt, så om någon slarvrider en massa år, låter hästen tappa muskler och/eller bli för fet så tappar den ju gångarterna ändå.
 
Ja så kan det vara och är ibland men inte alltid . Som vanligt är det utifrån individ . Men kommentaren är väl lite även utifrån att hästen ska användas till annat än "bara" mark framåt vilket oftast är islandshästarnas grundanvändning och det som de avsetts för att bära större vikt utifrån .
Hoppning, samling osv blir lite mer och då kanske man inte ska vara hur "tung som helst" och generellt passar en 135 häst en ryttare på 75 kg tex .
Därav reflektionen i sammanhanget . Känns som TS även har lite koll på det tycker jag och det känns rimligt .

Givetvis är det ändå bortsett från just situationen givet att mankhöjd öht inte har att göra i sak med viktbärande i sig .

Nä, islandshästarna grundanvändning numera är inte "bara" mark framåt.

Det är inte bara att behålla gångarterna och ha en hållbar häst, vi rider nog lika mycket dressyr som en dressyr ryttare gör.

Sedan kan man inte generalisera det så som att en häst på 135 cm ska kunna bära en ryttare på 75 kg. Allt beror på hur hästen ser ut rent anatomiskt och vad den utifrån det klarar av att bära.
 
.

Det är inte bara att behålla gångarterna och ha en hållbar häst, vi rider nog lika mycket dressyr som en dressyr ryttare gör.

Håller med! Jag anser att samling är centralt för (bra) töltridning. Egentligen kräver vi rätt mycket av våra hästar - de skall kunna gå i en god samlad form (likt dressyrhästen) för att tölta bra, men också kunna springa riktigt fort med ordentligt påskjut (likt travhästen) för att få till en riktig flygande pass.
 
Suck, kan vi inte höja nivån över personangrepp? Jag lägger ner, inte värt besväret att diskutera på den nivån. Kom igen om du vill diskutera sakfrågan.

Det var inte meningen att det skulle vara ett fult personangrepp. Det var inte min mening.

Jag menar att jag tycker är inläggen/andemeningen som är präktiga, inte ni personligen, för det upplever jag inte att ni är men inser när jag läser mitt inlägg att det är så jag skrivit det.
 
Senast ändrad:
Det var inte meningen att det skulle vara ett fult personangrepp. Om du upplever det så är jag uppriktigt ledsen. Det var inte min mening.

Jag menar att jag tycker är inläggen/andemeningen som är präktiga, inte ni personligen, för det upplever jag inte att ni är men inser när jag läser mitt inlägg att det är så jag skrivit det.
Ingen fara :)

Jag kan bara inte se hur det är möjligt att se på en häst att det är just vikten som är problem. Jo om man testar flera ryttare i samma viktklass så kan man dra den slutsatsen, men i min värld så är vikten en av en massa variabler när det gäller vad en häst kan bära och inget man kan se bara sådär. Med en del test och experiment så kan man dra den slutsatsen förstås. Och klart att om man sätter en 150 kg ryttare på en tanig liten häst så den bokstavligen knäcker ryggen så givetvis, men jag tror inte det är det du talar om.

När det gäller viktbärande så är det många gånger ren fysik i grunden, men bara som indikatorer.

Mycket muskler är starkare än lite
Kort rygg kan bära mer än lång, testa med två plankor med samma tjocklek och olika längd och lasta på vikt. Den kortare håller bättre. Hästen påverkas av fysikens lagar den med. Det samma gäller benstomme och benlängd, kort och kraftig tål mer belastning än lång och spenslig i alla lägen. Det är grundförutsättningen sedan finns det massor av andra variabler som gör att det knappast är något absolut. Bara för att en häst fysiskt sett har är optimal för att bära vikt så innebär det inte att den är viktbärande, men chansen är betydligt större än på en som är åt andra hållet.
 
Ingen fara :)

Jag kan bara inte se hur det är möjligt att se på en häst att det är just vikten som är problem. Jo om man testar flera ryttare i samma viktklass så kan man dra den slutsatsen, men i min värld så är vikten en av en massa variabler när det gäller vad en häst kan bära och inget man kan se bara sådär. Med en del test och experiment så kan man dra den slutsatsen förstås. Och klart att om man sätter en 150 kg ryttare på en tanig liten häst så den bokstavligen knäcker ryggen så givetvis, men jag tror inte det är det du talar om.

När det gäller viktbärande så är det många gånger ren fysik i grunden, men bara som indikatorer.

Mycket muskler är starkare än lite
Kort rygg kan bära mer än lång, testa med två plankor med samma tjocklek och olika längd och lasta på vikt. Den kortare håller bättre. Hästen påverkas av fysikens lagar den med. Det samma gäller benstomme och benlängd, kort och kraftig tål mer belastning än lång och spenslig i alla lägen. Det är grundförutsättningen sedan finns det massor av andra variabler som gör att det knappast är något absolut. Bara för att en häst fysiskt sett har är optimal för att bära vikt så innebär det inte att den är viktbärande, men chansen är betydligt större än på en som är åt andra hållet.

Tack!

Man kan ju bara ha erfarenhet och känsla när man ser hur hästen blir. Mäta går ju liksom inte.

Den erfarenheten jag själv har när det gäller "min" ras är att visning ingår och vi är duktiga på att visa fjordhästen, jämfört med alla raser kopplade till Svenska Hästavelsförbundet.
Men, vi har ju inga ridna bedömningar när det gäller gång t.ex.

Min erfarenhet är att det sällan har med exteriör eller gångartspoäng att göra. Hästar som är lika (väldigt väldigt lika) har olika sätt att bära vikt. Den ena bär vad som helst, hur som helst utan att tappa speceillt mycket medan den andra "bara" kan bära en normalviktig kort person men kan ändå tappa en del bara av att bli riden. Ibland räcker ju det ändå utan att hästen tar skada på något sätt.

Det har dessutom varit både i högre poängskalan och i lägre poängskalan, både exteriört och gångartsmässigt, jag sett detta. Det verkar inte heller ha med mankhöjd att göra heller.

Däremot känner jag, precis som du att träning givetvis också ger bättre förutsättningar.

Det betyder ju egentligen det jag vill belysa. Det syns inte på hästen utanpå om den är viktbärande eller inte.
Sedan tror jag att det är samma på islandshästsidan och fjordhästsidan där de flesta kan bära rätt mycket ändå. Man behöver ju inte heller ha extremt goda gångarter som hobbyryttare.
 
Det betyder ju egentligen det jag vill belysa. Det syns inte på hästen utanpå om den är viktbärande eller inte.
Sedan tror jag att det är samma på islandshästsidan och fjordhästsidan där de flesta kan bära rätt mycket ändå. Man behöver ju inte heller ha extremt goda gångarter som hobbyryttare.
Nja, det syns om hästen har förutsättningar för att vara viktbärande eller inte och det stämmer till stor del, men ingen garanti.
 
Jag tror man ska vara lite intresserad av gångarterna om man ska satsa på en islänning. Och när det gäller vikt och ryttare är jag superkonservativ och skulle ALDRIG rida en hast regelbundet om min vikt översteg 17% av hastens kroppsvikt. Oavsett 'viktbärande'. Och att jag är kort och balanserad I min ridning. Det här är inget jag vill diskutera, det är en princip jag har.

Jag har lite (inhyrda) isisar hemma på garden och rider lite dressyr på dem ibland. Men jag måste saga att det är en superskön känsla att klättra upp på min egen kallblodskorsning på 155 cm efter det och känna hela hennes 600+ kilos kropp jobba under mig. Visst finns det maffiga islänningar, men jag tror de kan vara ganska dyra och eftertraktade så frågan är om det är värt besväret om du inte är ute efter tölten.
 
Jag rider i vanliga fall "vanlig" häst, och har så alltid gjort. Relativt klassisk ridning, mer eller mindre skolat, men ändå.

Hur som helst så red jag mycket islandshäst för några år sedan, och jag skulle säga att det är mycket svårare faktiskt. Just på grund av de extra gångarterna. Om du ramlar över en fin islänning som du tycker om så ska du absolut inte avskriva den på grund av dess ras. Men för mig som "klassiskt" skolad ryttare tyckte jag det kunde vara lite "stökigt". Är medveten om att det ligger hos mig dock och inte hästen i sig. Men det var liksom mer att hålla reda på, och det iddes jag nog inte riktigt om jag ska vara ärlig ;)

Sen är det nog bra att minnas Islandshästens predisponering för spatt och exsem när man köper den. Men det torde ju komma fram på eventuell besiktning. :)

Annars slår jag ett slag för arabhästen, en exteriört bra arab kan lätt bära välbalanserade 75 kilon. Dessutom är dom inte alls så sköra som som fördomarna säger. Jag hade min på lösdrift utan problem :)

Som sagt behöver inte tips på raser!
Ridit arab i över ett år nu (kolla avataren) men araber är inget för mig generellt. Lyckades bara klicka med min vita satmara :cool:

I övrigt så lägger jag tankarna om islandshäst åt sidan och så får vi se vad det blir istället, eller om jag råkar komma över rätt islänning.
 
Jag förstår inte riktigt varför man vill ha isis när man är helt ointresserad av de extra växlarna. Det gör det i regel svårare för båda ryttare och häst att rida vanlig dressyr och hoppning för de kan blanda gångartar hejvilt som ett halvblod inte ens skulle få till (tex olik gångart fram och bak) och det krävs en duktig ryttare för att rida dressyr på en isis. Många av dagens hästar är dessutom små spinkisar under all päls och hår och skulle se ut som smäckra sportponnys om de blev friserade och den typen är givetvis inte viktbärande. Visst kan du ha väldig tur och hitta en stor rejäl islänning som är 3 g och hoppar bra men det är nog inte så lätt. Beror ju på hur mycket pengar du har också, en välriden islänning är inte billig. Sen har du exemproblemen... Att hästen är exemfri hos nuvarande ägare betyder inte att den kommer fortsätta vara det och det finns massa svenskfödda hästar med exem. Det går aldrig att garantera att den förblir exemfri. Vet flera som fått exem efter flytt tex. Räkna med att den kanske behöver exemtäcke från april till oktober.

Finns många andra raser som i mina ögon är betydligt mer lämpade för det du vill ha, tex haflinger, fjording, welsh cob, andra cobar, connemara, små halvblod och olika korsningsponnys.

Men är du helt frälst på islandshäst ska du såkart köpa en sån, du får väl ta lektioner för en islandstränare så du kan få hjälp med gångarterna. Du kanske blir mer sugen på att träna gång när du väl har en isis? :)
 
Som sagt behöver inte tips på raser!
Ridit arab i över ett år nu (kolla avataren) men araber är inget för mig generellt. Lyckades bara klicka med min vita satmara :cool:

I övrigt så lägger jag tankarna om islandshäst åt sidan och så får vi se vad det blir istället, eller om jag råkar komma över rätt islänning.

Det var inte meningen att trampa på tårna med rasförslag ;) Har själv en korsningsponny som är helt okänd men som jag ändå är väldigt nöjd med. Så för mig spelade ras ingen roll heller. Jag menade bara att det finns många mindre raser att rida som vuxen. Inte bara islandshästar. Men det visste du ju :)
I övrigt måste jag nog hålla med @Centaur senaste inlägg.

Oavsett, lycka till med hästletandet! Hoppas du hittar den häst du söker :)
 
Jag förstår inte riktigt varför man vill ha isis när man är helt ointresserad av de extra växlarna. Det gör det i regel svårare för båda ryttare och häst att rida vanlig dressyr och hoppning för de kan blanda gångartar hejvilt som ett halvblod inte ens skulle få till (tex olik gångart fram och bak) och det krävs en duktig ryttare för att rida dressyr på en isis. Många av dagens hästar är dessutom små spinkisar under all päls och hår och skulle se ut som smäckra sportponnys om de blev friserade och den typen är givetvis inte viktbärande. Visst kan du ha väldig tur och hitta en stor rejäl islänning som är 3 g och hoppar bra men det är nog inte så lätt. Beror ju på hur mycket pengar du har också, en välriden islänning är inte billig. Sen har du exemproblemen... Att hästen är exemfri hos nuvarande ägare betyder inte att den kommer fortsätta vara det och det finns massa svenskfödda hästar med exem. Det går aldrig att garantera att den förblir exemfri. Vet flera som fått exem efter flytt tex. Räkna med att den kanske behöver exemtäcke från april till oktober.

Finns många andra raser som i mina ögon är betydligt mer lämpade för det du vill ha, tex haflinger, fjording, welsh cob, andra cobar, connemara, små halvblod och olika korsningsponnys.

Men är du helt frälst på islandshäst ska du såkart köpa en sån, du får väl ta lektioner för en islandstränare så du kan få hjälp med gångarterna. Du kanske blir mer sugen på att träna gång när du väl har en isis? :)

Nu kanske det är femte gången jag upprepar mig ;)
Jag behöver INGA tips på andra raser, denna tråd handlade om islänningar. Jag vet vad det finns för hästraser då jag hållit på med ridsporten i hela mitt liv & jag vet exakt vad jag är intresserad av, förutom med just islänning då jag velar.
Det var just lite erfarenhet vad gäller islänning som saknades eftersom jag enbart ridit engelsk dressyr på hästar skolade åt det hållet och islänning i ett par veckor.

Och som jag skrev ovan så har jag lagt tankarna om islandshäst åt sidan nu.
 
Det var inte meningen att trampa på tårna med rasförslag ;) Har själv en korsningsponny som är helt okänd men som jag ändå är väldigt nöjd med. Så för mig spelade ras ingen roll heller. Jag menade bara att det finns många mindre raser att rida som vuxen. Inte bara islandshästar. Men det visste du ju :)
I övrigt måste jag nog hålla med @Centaur senaste inlägg.

Oavsett, lycka till med hästletandet! Hoppas du hittar den häst du söker :)
Ingen fara, bara tråkigt när man behöver upprepa sig och tråden helt plötsligt svävar in på ett nytt ämne, vill gärna att man håller sig till ämnet.

Och tack! Jag har faktiskt börjat kolla på storhäst ändå fast det är ett big NO för mig. Men ponnyutbudet är så jäkla knapert och det verkar inte finnas några ponnys som kan bära mer än 60 kg i dagsläget :s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp