Köpa islandshäst som allroundryttare?

@Wellcraft , förstår vad du menar, men är det nåt jag lärt mig med buke så är det att man aldrig vet vart trådarna man startar bär :)

Jag tror att om du är välbalanserad och hittar en d-ponny modell grövre och som har god exteriör så bör den absolut kunna bära dig utan problem :) Så ge inte upp!
 
Och tack! Jag har faktiskt börjat kolla på storhäst ändå fast det är ett big NO för mig. Men ponnyutbudet är så jäkla knapert och det verkar inte finnas några ponnys som kan bära mer än 60 kg i dagsläget :s

Det känns som om detta är något sorts mode eller något; att ponnys inte kan ta mer än 60 kg. Jag kan förstå de lite ädlare varianterna som är avlade för barn men Welsh cob, haflinger, islandshäst, fjording och liknande är ju knappast så begränsade tycker jag.
 
Det känns som om detta är något sorts mode eller något; att ponnys inte kan ta mer än 60 kg. Jag kan förstå de lite ädlare varianterna som är avlade för barn men Welsh cob, haflinger, islandshäst, fjording och liknande är ju knappast så begränsade tycker jag.
Tycker inte det "modet" är begränsat till hästar av ponnystorlek, ser många som tycker att halvblod inte heller kan bära mer än 60-70 kg....
 
Jag har bara ridit islänning på en turridning. En lättöltad islänning enligt ägarna. Och visst fick jag den att tölta men den hade kunnat tölta bättre men min tanke är att även om jag skulle provrida en islänning och gångarterna där och då funkar bra så skulle jag inte, med den lilla kunskap jag har om att träna gångarter, lita på att jag ensam skulle kunna upprätthålla gångarterna på den. Islänning hade jag köpt om jag ville och hade möjlighet att träna för islandstränare osv.

Men visst hade det varit roligt att lära sig rida islänning ordentligt med alla gångarterna!
 
Tråden är gammal, men om jag tänker vidare så skulle jag spontant inte skaffa mig något annat än islandshäst (om jag inte hade råd att många) helt oberoende av tölten. Jag gillar temperamentet, hur de är att hantera, storleken och deras ridbarhet och vilja. Jag skulle aldrig rekommendera islandshäst till någon som inte fastnat för rasen om de inte är ute efter gångarterna men om man fastnat för rasen och ogillar tölten (hur det nu går till) så får man ta rasen trots tölten.

Jag antar att många känner det om raser som är lite speciella, att det är deras ras.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 015
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp