Köpa islandshäst som allroundryttare?

Däremot håller jag med de som svarat utifrån ryttarens kropp och även egna insikter att det bör vara en större islandshäst och dessa brukar bara svåra att hitta om man letar en vanlig hobbyallroundhäst .
Höjden har väldigt lite att göra med om en islandshäst är viktbärande, det man ska leta efter är en de lite mer kraftigt byggda med bra rygg och kraftiga ben. De spensligare typerna oavsett mankhöjd är mindre viktbärande.
 
Höjden har väldigt lite att göra med om en islandshäst är viktbärande, det man ska leta efter är en de lite mer kraftigt byggda med bra rygg och kraftiga ben. De spensligare typerna oavsett mankhöjd är mindre viktbärande.
Ja så kan det vara och är ibland men inte alltid . Som vanligt är det utifrån individ . Men kommentaren är väl lite även utifrån att hästen ska användas till annat än "bara" mark framåt vilket oftast är islandshästarnas grundanvändning och det som de avsetts för att bära större vikt utifrån .
Hoppning, samling osv blir lite mer och då kanske man inte ska vara hur "tung som helst" och generellt passar en 135 häst en ryttare på 75 kg tex .
Därav reflektionen i sammanhanget . Känns som TS även har lite koll på det tycker jag och det känns rimligt .

Givetvis är det ändå bortsett från just situationen givet att mankhöjd öht inte har att göra i sak med viktbärande i sig .
 
Senast ändrad:
Höjden har väldigt lite att göra med om en islandshäst är viktbärande, det man ska leta efter är en de lite mer kraftigt byggda med bra rygg och kraftiga ben. De spensligare typerna oavsett mankhöjd är mindre viktbärande.

Jag vet ju inte hur det är på islandshästsidan men på fjordhästsidan är det endast på individbasis huruvida de är viktbärande eller inte. Det har väldigt sällan, om inte aldrig, med varken höjd, byggnad eller hur kraftig rygg eller ben den har.

Konstigt nog.
 
Jag vet ju inte hur det är på islandshästsidan men på fjordhästsidan är det endast på individbasis huruvida de är viktbärande eller inte. Det har väldigt sällan, om inte aldrig, med varken höjd, byggnad eller hur kraftig rygg eller ben den har.

Konstigt nog.
Hur mäter du hur viktbärande en häst är?
 
Hur mäter du hur viktbärande en häst är?

Lika som alla andra antar jag. Det syns tydligt om hästens gångarter ändras mycket och om de bär sig eller inte.

Hur gör du?

Mig veterligen finns det ingen vetenskaplig metod. Om du känner till den får du gärna referera till den eftersom det kan vara till stor hjälp.
Frågan är ju annars lika relevant för @Lobelia eller alla andra som säger att en häst är, eller inte är viktbärande, eller hur tänker du?
 
Senast ändrad:
Lika som alla andra antar jag. Det syns tydligt om hästens gångarter ändras mycket och om de bär sig.
Hur gör du?
Jag har aldrig haft det behovet att mäta det. Aldrig sett nån häst som verkar ha haft svårt att bära sin ryttare. Oavsett vikt.
 
Jag har aldrig haft det behovet att mäta det. Aldrig sett nån häst som verkar ha haft svårt att bära sin ryttare. Oavsett vikt.

Menar du det?
Det ser jag väldigt ofta. Eller, jag ska nog mer säga "tappar mycket gångarter".

Jag har ju ofta sett dem som både visade för hand och sedan ridna.
 
Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;)
Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller häst med ponnymått) alt. väldigt liten storhäst.
Rasen spelar ju inte mest roll, rätt individ är ju det som räknas främst. Men jag har ändå varit inne på en del raser.
Vad jag helst vill ha är en någorlunda viktbärande häst (inte jättebärande, men jag är lite av större modell).
En tålig häst, frisk med fint temperament. Så liten som möjligt ;)
Jag har nu funderat lite på islandshäst, då det är en häst som gjort bra intryck på mig.
Jag gillar att de är tåliga, lever ofta länge, växer ofta upp på ett bra sett vilket gör dem vana vid att gå i flock, säkra på foten ute osv. Pigga och framåt men sällan olater.
Nu är det så att jag är dock allroundryttare, min enda erfarenhet av islandshäst (vad gäller ridning, har hanterat många!) är när jag var medryttare ett par veckor under en praktik.
Då fick jag dock en töltmaskin men red vanlig dressyr på banan och töltade på uteritter.
Är det rimligt att köpa islandshäst som allroundryttare? Jag har inga tävlingsambitioner, förutom pay & jumps, klubbtävlingar osv för skojsskull.
Vill rida väldigt varierat och värdesätter uteritter högt. Vill ha en häst som kan göra allt! En häst som inte behöver vara bäst, men lite bra på allt möjligt.
Vad säger ni? Kan jag leta lite islandshäst, eller säljes dem enbart till erfarna islandshästryttare? Kommer säljarna tycka jag är konstig? :p Går det att att använda en islänning som vanlig allroundhäst?

Jag har en kompis som har islandshästar, ibland byter vi och ibland hjälper vi varandra med varandras hästar. Jag rider halvblod själv enbart. Hon säger att för att kunna rätta till och känna eventuella taktfel i trav där islandshästen t.ex. blandar ihop tölt och trav så bör man kunna rida tölt korrekt och kunna känna skillnaden mellan bra och dålig tölt. Om en islandshäst tränas rätt så är det säkert stora möjligheter att få en fin häst med väl separerade gångarter. Men man bör veta vad man håller på i de olika gångarterna för att kunna behålla och underhålla att de ska ha väl separarede gångarter i längden och detta innebär också att träna tölten på rätt sätt. Enligt henne iallafall. Jag har inga större problem med att hitta traven när jag rider hennes hästar men då tränas de ju också av henne och hon jobbar mycket med gångartsträningen i sin ridning för övrigt. Självklart rider hon mycket dressyr med för att träna och stärka hästen på rätt sätt och komma till en korrekt form.
 
Jag har varit medryttare på två jättefina islandshästar som det gick att göra lite allt möjligt med. Inga problem att hålla isär gångarterna alls. Nu rider jag en haflinger och deras mentalitet är lite liknande. I alla fall om man tittar på de lite mer allroundinriktade hästarna. Supertrevliga och roliga att hitta på allt möjligt med.
 
Det behöver ju i sig inte betyda att vikten är för hög, kan också bero på ryttarens kunskaper och tidigare erfarenhet av ridning.

Självklart! Men det är med ryttare jag vet har kunskap, balans och mycket erfarenhet av både andra raser och denna.
Jag tolkar det som att du menar att du aldrig sett att vikten skulle ha betydelse och att det du sett, om du sett något, alltid har med ryttarens kunskaper och tidigare erfarenhet av ridning?

Menar du samtidigt att du kan se det, men jag kan inte se att det är vikten? Hur mäter du det då?

Menar du samtidigt att det inte finns något som heter viktbärande och att det inte finns hästar som inte är viktbärande? Det låter som en utopi.

Sedan kan jag dock tycka att det i många fall är överdrivet lite vikt som ska på hästarna nu för tiden när vissa halvblod inte kan ta mer än 65 kg enligt ägare/säljare.
 
Självklart! Men det är med ryttare jag vet har kunskap, balans och mycket erfarenhet av både andra raser och denna.
Jag tolkar det som att du menar att du aldrig sett att vikten skulle ha betydelse och att det du sett, om du sett något, alltid har med ryttarens kunskaper och tidigare erfarenhet av ridning?

Menar du samtidigt att du kan se det, men jag kan inte se att det är vikten? Hur mäter du det då?

Menar du samtidigt att det inte finns något som heter viktbärande och att det inte finns hästar som inte är viktbärande? Det låter som en utopi.

Sedan kan jag dock tycka att det i många fall är överdrivet lite vikt som ska på hästarna nu för tiden när vissa halvblod inte kan ta mer än 65 kg enligt ägare/säljare.
Jag invänder för de facto att du påstår dig ha sett hästar tappa gångarterna pga de haft för hög vikt, och jag menar att det behöver inte alltid handla om ryttarens vikt det kan lika gärna handla om ryttarens egna kunskaper, balans och erfarenhet. Jag har också sett hästar tappa sina gångarter med mycket lätta ryttare, jag tror helt enkelt inte att det finns parametrar för det.
 
Jag väger 75 kg, så är ju inte jättliten, men välbalanserad.
Fjord är jag också inne på, men just med islänningar är det något i magen som säger att det är rätt, haha.
Kallblodstravare är inget alternativ för mig, har inte träffat en enda stabil individ :/ Håller mig till varmbloden, dock är det något jag ska skaffa senare i livet som lite projekthäst.
Irish cob & även tinker har jag kikat på, men inte hittat någon som uppfyller mina övriga krav, tyvärr.
Jag har bara ridit fyrgångare och då har jag kunnat skilja mellan tölt, trav och kunnat hålla trav i dressyren. men det var ju en välutbildad häst som sagt.
Får fundera vidare lite, tack för ditt svar :D

Fjording, islandshäst, haflinger, welsh cob, större Connemara är raser som jag tänker på (islandshäst är helt OK, men kanske att de andra raserna kan vara lite mer prisvärda, särskilt fjord).
 
Hej som jag skrev i mitt startinlägg så poängterade jag att individen spelar främst roll i det hela.
Jag undrade eftersom att jag innan bara skrollat förbi annonser om islänningar.
Jag är inte intresserad av western tyvärr, aldrig varit. Jag rider engelsk ridning, så det är det jag varierar med (eng dressyr, hoppning) osv. Känns lite dumt att leta westernhäst när jag har noll intresse :(
Det är skillnad på "westernhäst" och "westernriden häst" i mina ögon.
 
Jag invänder för de facto att du påstår dig ha sett hästar tappa gångarterna pga de haft för hög vikt, och jag menar att det behöver inte alltid handla om ryttarens vikt det kan lika gärna handla om ryttarens egna kunskaper, balans och erfarenhet. Jag har också sett hästar tappa sina gångarter med mycket lätta ryttare, jag tror helt enkelt inte att det finns parametrar för det.

Ok, vi är iallfall överens om att det kan vara båda två.
Dock tycker jag att det är relativt enkelt att sortera ut vilket av dem det är. Antingen ser man det väldigt tydligt och ser man inte vilket det är så är det ju lätt att testa.

Å andra sidan, är ryttaren väldigt lätt kan man ju knappast dra den slutsatsen att det är viktens fel eller att hästen inte är viktbärande. Hela uttrycket kräver ju liksom lite tyngd, vilket var det vi diskuterade och jag hade som bas i diskussionen. Varför ska jag diskutera lätta personer och hur hästarna bär dem i balans när "frågan" var om viktbärande, liksom?
 
Ok, vi är iallfall överens om att det kan vara båda två.
Dock tycker jag att det är relativt enkelt att sortera ut vilket av dem det är. Antingen ser man det väldigt tydligt och ser man inte vilket det är så är det ju lätt att testa.

Å andra sidan, är ryttaren väldigt lätt kan man ju knappast dra den slutsatsen att det är viktens fel eller att hästen inte är viktbärande. Hela uttrycket kräver ju liksom lite tyngd, vilket var det vi diskuterade och jag hade som bas i diskussionen. Varför ska jag diskutera lätta personer och hur hästarna bär dem i balans när "frågan" var om viktbärande, liksom?
Eller så är det väldigt lätt att dra slutsatsen att det är vikten som är den felande länken om någon är överviktig och inte överväga annat.

Du tycks göra det lätt för dig här när de säger att det är lätt att testa. Du behöver testa med flera olika ryttare i samma viktklass och vara duktig både på att koppla bort egna åsikter om ryttarens vikt och att se hur hästen reagerar.
 
Nu är ni bra präktiga du och @Boj

@Lobelia Vad säger att ditt inlägg om byggd häst är mer rätt än mitt inlägg om individ? Du får nog förklara det före vi kan diskutera vidare.

Om man anser det ena eller det andra är ju knappast relevant egentligen. Det relevanta är att ni antar att jag inte vet och att ni vet. Speciellt du Lobelia som har lika fast "sanning" i ditt inlägg som jag i mitt. Vi får väl ändå tro att vi båda pratar efter erfarenhet och kunskap. Därav skriver jag inget om islandshästars viktbärande då jag varken kan rasen eller hur den ska vara byggd för att klara större vikt.

Sedan förutsätter du att jag pratar om övervikt, vilket jag inte gör.
 
Tack för alla svar.
Behöver dock inga tips på andra raser, eftersom jag redan vet vilka jag är intresserad av. Denna tråd handlar enbart om islänningar!
Eftersom det är just dem jag undrar över och har liten erfarenhet av.
Jag känner flera som har islandshästar, däribland en av mina släktingar. Som kommer kunna hjälpa till.
Men frågan är ju om de passar.
Och nu verkar det som jag är för tung för islandshäst? :confused:
 
Tack för alla svar.
Behöver dock inga tips på andra raser, eftersom jag redan vet vilka jag är intresserad av. Denna tråd handlar enbart om islänningar!
Eftersom det är just dem jag undrar över och har liten erfarenhet av.
Jag känner flera som har islandshästar, däribland en av mina släktingar. Som kommer kunna hjälpa till.
Men frågan är ju om de passar.
Och nu verkar det som jag är för tung för islandshäst? :confused:
Nej du är inte för tung för islandshästar, inte med 75 kg, de flesta klarar dig. Jag skulle dock inte hoppat så värst mycket med den vikten, men det gäller alla hästar den storleken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp