Köpa ny mobil och nedsläckning av 2- och 3G-nätet

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag måste byta ut min telefon senast den 2 februari på grund av att jag inte kommer kunna ringa 112 trots att mobilen stöder 4-G-nätet. Som jag förstått det så blockeras mobilen helt.

Min operatör kunde bara hjälpa mig med ny mobil om jag tog ett mycket dyrare abonnemang än jag har nu det har jag inget intresse av eftersom jag inte gör av med surfen på det billigaste abonnemanget som jag har nu.

Jag har heller inget intresse av att köpa en mobil av senaste versionen utan brukar de gånger jag köpt mobil köpt en några år gammal version av mobil för att få ett vettigt pris.. Frågan är om man vågar göra det nu jag är rädd för att stå där med ytterligare en mobil som jag inte heller kan använda framåt. Tyvärr verkar en del handlare oseriösa och har fortsatt sälja mobiler som inte kan användas efter 2 februari. Vilket gör att det känns vanskligt att fråga försäljarna som bara vill sälja till vilket pris som helst.

Någon som har lite koll på detta och vet vad man ska titta efter?

Jag skulle satsa på en mobil med 5G.
Min billiga men ganska så nya VoLTE mobil blir avstängd.
Min betydligt äldre 5G-mobil av tämligen billig sort fortsätter att fungera.
Visserligen hos olika operatörer men ändå.

Jag fick en ny telefon då jag band om mitt abonnemang.
En billigare sort med 5G som jag då förväntar mig skall fungera.

Vilket pris kan du tänka dig?
Är ett byte till Telia ett alternativ?

Jag tänker tvärtom mot hur du tänker.
Jag vill ha en så ny telefon som möjligt för att få uppdateringar av mjukvaran så länge som möjligt.
Och så siktar jag på billiga alternativ med lång garanti på säkerhetsuppdateringar.

Den billiga telefonen som nu blir avstängd kostade 760:- ny för ett antal år sedan och får inte längre några uppdateringar.
Den har ett bantat operativsystem, Android Go, för att fungera med sitt begränsade minne.

Jag skulle satsa på en mobil med 5G.
Min billiga men ganska så nya VoLTE mobil blir avstängd.
Min betydligt äldre 5G-mobil av tämligen billig sort fortsätter att fungera.
Visserligen hos olika operatörer men ändå.

Jag fick en ny telefon då jag band om mitt abonnemang.
En billigare sort med 5G som jag då förväntar mig skall fungera.

Vilket pris kan du tänka dig?
Är ett byte till Telia ett alternativ?

Jag tänker tvärtom mot hur du tänker.
Jag vill ha en så ny telefon som möjligt för att få uppdateringar av mjukvaran så länge som möjligt.
Och så siktar jag på billiga alternativ med lång garanti på säkerhetsuppdateringar.

Den billiga telefonen som nu blir avstängd kostade 760:- ny för ett antal år sedan och får inte längre några uppdateringar.
Den har ett bantat operativsystem, Android Go, för att fungera med sitt begränsade minne.

Tack för bra svar. Får då sikta in mig på en telefon med 5G. Jag har max lagt 1500 kronor på tidigare telefoner jag har haft men får väl överväga om jag måste gå upp lite i pris. Jag har egentligen inte kollat på andra operatörer men det är absolut inte otänkbart om jag kan få en bra deal. Så Telia är väl lika tänkbart som något annat. Bor mitt i centrala stan i storstad så täckning är inget problem. Idag betalar jag 120 kronor i månaden för mitt abonnemang vilket täcker mina behov mer än väl.

Tack för bra svar. Får då sikta in mig på en telefon med 5G. Jag har max lagt 1500 kronor på tidigare telefoner jag har haft men får väl överväga om jag måste gå upp lite i pris. Jag har egentligen inte kollat på andra operatörer men det är absolut inte otänkbart om jag kan få en bra deal. Så Telia är väl lika tänkbart som något annat. Bor mitt i centrala stan i storstad så täckning är inget problem. Idag betalar jag 120 kronor i månaden för mitt abonnemang vilket täcker mina behov mer än väl.

Jag har precis hjälpt min farfar (92 år ung) med ny telefon och det var väl ungefär samma önskemål som du har. Hittade ett par android mobiler för hyfsat pris (under 4000kr) med 5G. Visst. Mer än 1500 men du behöver absolut inte betala 10k+

Min Samsung A53, som jag har haft i 2-3 år nu, klarar 5G. Den kostar inte 1500 kr, men är inte jättedyr heller. Funkar bra :) !

Jag har precis hjälpt min farfar (92 år ung) med ny telefon och det var väl ungefär samma önskemål som du har. Hittade ett par android mobiler för hyfsat pris (under 4000kr) med 5G. Visst. Mer än 1500 men du behöver absolut inte betala 10k+

Min Samsung A53, som jag har haft i 2-3 år nu, klarar 5G. Den kostar inte 1500 kr, men är inte jättedyr heller. Funkar bra :) !

Tack för svar. Jag är helt ointresserad av detta och varje gång jag ska byta mobil ger mig mest ångest. Att nu ha ett påtvingat byte med kort varsel är bara en komplicerande faktor i mitt liv. :) dessutom en utgift jag inte har planerat för just nu även om det egentligen inte är några problem ekonomiskt. Tur man har buke att ta till i sådana här lägen:love:

Tack för svar. Jag är helt ointresserad av detta och varje gång jag ska byta mobil ger mig mest ångest. Att nu ha ett påtvingat byte med kort varsel är bara en komplicerande faktor i mitt liv. :) dessutom en utgift jag inte har planerat för just nu även om det egentligen inte är några problem ekonomiskt. Tur man har buke att ta till i sådana här lägen:love:
Billigast i dag Samsung Galaxy A16 5G 1790:-
Med garanterad uppdatering till 2029.
Så skulle jag ha gjort om jag inte hade fått en telefon.
Problemet ur världen i 4 år och BankID kommer inte att klaga på säkerheten.

https://www.elgiganten.se/product/m...-galaxy-a16-5g-smartphone-4128gb-svart/820904

Men om jag bara ville vara ekonomiskt så hade jag bytt till Telias nät och kört vidare i 2 år till.

(Nu är mina behov litet mer krävande så jag har 2 telefoner med 3 olika Sim-kort. Mitt obegränsade Simkort för 3Tre delar av säkerhetsskäl telefon med ett kontantkort från Telia. Och mitt obegränsade Simkort för Tele2 sitter ensamt i telefonen som blir blockerad. Jag måste samla ihop mig och fixa till den nya telefonen och flytta Sim-kortet. Det är ju en del pyssel med det.)

Fello, som numer är Telias lågprisalternativ (Telias nät) kostar 120 i månaden och så får man 4 första månaderna till halva det priset. (Tecknade åt familjen för länge sedan så de har fortfarande 95 kronor per månad)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka