Köpa ny transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 209
N

Nyrelski

Ja, vi ska kanske köpa en ny transport och nu vill jag ha lite tips :D

Krav är att jag ska kunna dra den med min bil som får dra 1410kg, att det är boogie och att den har någon typ av sadelkammare.
Jag har kollat på lite olika svenska sidor sidor men blir inte riktigt klok på alla modeller.
Någon som har tips på märke/modell som är bra?

Måste också fråga vad ni skulle ge för transporten vi har nu. Det är en Rekotrailer, enaxlad och utan sadelkammare. Från -00 tror jag, välskött och det har aldrig varit några problem vid besiktning. Kostade 35 000 som ny.

Sv: Köpa ny transport

Jag gillar min Boj BravoS. Stor sadelkammare och en klädkammare på andra sidan. Boj finns ju i Skåne. De sjunker inte så fort i pris.
De kan ju sätta vilken totalvikt du vill och det beror ju på hur tung häst du har om det går ihop eller inte.
// Linda

Med en bil som får dra 1410 kan det vara svårt att hitta en boggie med sadelkammare som man sedan får lasta nämnvärt i. Har själv en boggie utan något lyx(för att få ner vikten). Den väger 780 kg och är typad till 1500kg och det innebär att jag får lasta 720 kg i den..

Som tidigare nämnts: det är bra att veta hur mycket lastvikt du behöver.

Med sadelkammare väger ju transporten en del, så ju mer sadelkammare och lull, desto mindre häst....

Hur mkt väger hästen då??

Jag ska köpa en Böckmann Comfort tror jag, den väger 897kg, och det gör Classic också. Väger samma båda med och utan sadelkammare. Jag ska dock inte ha det för jag vill ha så mkt plats för hästen som möjligt. Men väger din häst mer än 500kg så får du ju inte dra den.
Våra bilar får dra 1620kg så då går det bra med min häst, mer än 700kg kan han omöjligt väga. :p

Hästen väger ca 500. Men en sån sadelkammare som sitter utanpå kan väl inte väga så jättemycket?

Boj Bravo S har jag tittat lite på men trodde den modellen skulle bli för tung, men tror du det går att ha en sån iaf?

Jag har ingen större koll på vikter... Men man kan läsa det på
hemsidan.

Jag rekomenderar Henra Contessa XL, jag har en och är så nöjd.
Om jag inte skulle ha en sån, skulle jag köpa en Mustang Camplet.

Henra Contessa XL: www.henra.se
Mustang: www.annelundstrailers.se (tror jag)

Psst... köper du en Mustang får du minst 20.000 för din gamla
transport också...

Jag är oxå på jakt efter en transport (hade tänkt mig en beg. men det blir nog en ny). Va hos en återförsäljare igår och kollade. Jag fastnade för en Star Safir (www.startrailer.nu)
Den finns antingen 1500 eller 1400 totalvikt (tror förresten det fanns 1350 oxå enligt hemsidan). Ska nog själv ha en 1400 tror jag, då får man lasta 700 (eller 690) om jag förstod återförsäljaren rätt. Jag som har 2 halvblod (inte jättestora, de väger kanske 550 kg/st?) o kommer bara köra en samtidigt, klarar ju mig med 700 kg lastvikt.
Du kan välja sadelkammare till oxå om du vill, jag TROR inte släpet väger mer då, eller rättare sagt att lastvikten blir mindre.
Star vet jag många som är nöjda med, och det känns som att det är ett märke med kvalitet och säkerhet. Dessutom snygga! Safir är av standardmodell, sen finns Diamant som är extra bred. Den väger kanske mer oxå. De nyare modellerna som Ringo Star o XR3000 väger nog rätt mkt (alltså själva släpet, o därmed lägre lastvikt, där är nog BE att föredra).

En ny Safir va faktiskt inte så fasligt dyr eller va det jag som fick ett bra pris av återförsäljaren :D Verkar som att de har högt andrahandsvärde. Vågar inte svara på vad du får för ditt enkelaxlade (kolla annonser på likvärdiga), men de boggie av typ Star, Boj el Kylinge jag kollat på (årsmodell ca -98 till -02) har legat på ca 40-60'.

Det är väl inte så många släpar där du får dra 2 hästar på B-kort (då menar jag inte 2 shettisar)!

Tack för svar alla :)

Jag är faktiskt också intresserad av Startrailer, tycker de verkar bra och är snygga. (Har lite svårt för de nya transporterna som Henras tomat tex. :angel: )
Jag får väl åka och titta hos en försäljare och fråga lite mer om de olika modellerna där.

Men vill gärna ha fler tips på märken ändå, vilka modeller/märken är de som är bäst om man ska ha begagat?

enligt vad jag har "fått för mig" nu när jag letat släp så tycker jag att boj, kylinge o star är släp som är beprövade o har kvalitet o säkerhet, dessutom snygga att titta på.
släp som värmlandsvagnen, trane osv tror inte jag är så hållbara (däremot billiga), har hört en del negativt om dom.
sen är jag själv lite kritisk till de nya märkena, ex christs o allt vad dom heter. verkar som att de blivit populära, men ingen vet ju hur hållbara de är (ännu)!

nej, då föredrar jag ett hederligt, beprövat släp (som star).
jag skulle nog tipsa om safir el kanske diamant eftersom du bara ha B-kort. För att man ska kunna "utnyttja" de nyare modellerna (RIngo star, XR3000) på rätt sätt så krävs nog BE eller en bil som får dra mkt på B. känns ju onödigt att bara få köra runt på en liten ponny i ett sånt stort o rymligt släp ;)
star säljer ju även viking o dalavagnen, som är billighetsvarianter av de övriga star-modellerna. viking vet jag inte så mkt om, men dala hade inte öppningsbara fönster, säkerhetsanordningen vid bommarna va inte lika bra o de har bara skärmplåtar vid hjulen. Safir har öppningsbara fönster, bättre säkerhetsanordning o skärmar i "plast"/fiber.

brenderup är jag lite tveksam till, tycker de är klumpiga o skraltiga.

om jag förstod ÅF rätt så är det inte tillåtet/möjligt att väga ner släpar längre (gäller väl de nya kanske), så du tänker på det!

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 339
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
3 049
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! Hämtar hem min egna transport om några dagar, en christ corona med sadelkammare. Saken är att i sadelkammaren finns inte direkt...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Farao
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka