Köpa ojämnt stoppad sadel?

Kaki

Trådstartare
Kort skrivet - Provred en Globus Clic dressyr igår. Lakanet vi hade under blev ojämnt smutsigt (mer på hela höger sida). Vi hittade den troliga orsaken, sadeln är högre stoppad på vänster sida, det syns och känns. Stoppningen är också smått knölig. Sadeln låg i övrigt väldigt bra (låg stilla vid ridning) men är för vid (34 men vidare än min globus esperanza 34). Hästen kommer dock att sätta bra mkt mer muskler rätt snart hoppas jag. (även esperanzan är för vid, men inte lika mkt)

Skulle ni ha köpt denna sadel? Hästen ifråga är väldigt svår att hitta sadlar åt så han har såpass lite muskler just nu och världens största manke. Jag har isf tänkt ha en fårskinnspad (ev köpa en mattes correction pad om inte en vanlig duger).

Hur mkt kan man pruta ner på priset för att en sadel behöver stoppas om? (vet ej årsmodell (kan fråga och återkommer) men den ser fin ut och de vill ha 5500kr)

Senast ändrad:
Sv: Köpa ojämnt stoppad sadel?

Om sadeln passar bra och är okej i bom osv hade jag inte tvekat att köpa den. Framförallt om ni har haft problem att hitta sadlar till hästen är det ju bra om ni nu har hittat en!
Det går ju att stoppa om sadeln, och är det originalstoppningen kvar hade jag rekommenderat att byta ut den helt, brukar ligga på ca 1500:-

Hur mkt du kan pruta beror ju på hur gammal den är och hur den ser ut. Är den i fint skick hade jag kunnat tänka mig ge ca 4000 iom kostnaden för omstoppning.

Det som gör att jag tvekar är att det är en kant under framvalvet i kanalen och kanten på den kanten tog i manken igår när jag red :/ Just pga avsaknaden av ryggmuskler, 1cm muskler till och jag har en bra mankfrihet (den lyfts upp när han jobbar men han jobbar tyvärr inte 100% av ridpassen.. tar i när vi skrittar fram och av och så skulle jag gissa). Men jag ska prova rida i den idag igen med ett schabrak under (hade bara ett lakan igår) och ev en pad för att se om det tar i manken då också.

Återkommer med årsmodell, men jag är rädd att hon inte kommer vilja gå ner till 4000kr. Hon kan ju hävda att den "visst är jämn"... Borde jag va nöjd med en prissänkning på 500kr? Eller 1000?

Sadlar är :devil:

Om hon säger att den är jämn så kräv en sadelmakares åsikt. Ni kan ju dela på den eventuella kostnaden.

Har du kollat att inte bommen också är sned?
Har sett detta på Globussadlar förutom den sneda stoppningen som väl är mer regel än undantag på detta märke!
Jag hade inte heller köpt en sadel som tar i manken nu.Du vet ju inte hur mkt hästen ändrar sig och att gå med tryck på manken gör ont!
Tycker att det börjar bli allt vanligare att köpa sadel för hästen att växa i!
Jag skulle aldrig ge 5500:- för denna saddel som du dessutom måste stoppa om! Nypriset ligger ju inte så högt!
Leta vidare efter sadel som passar!

Har pratat med en sadelmakare nu, för 550kr så kommer hon ut och kollar på sadeln (om bommen är rak och om det går att fixa stoppningen eller om bossorna är felsydda och inte går att fixa) Hon kollar då även hur den ligger på hästen (om det ev går att stoppa upp den så han får sin fria manke tills han musklat sig mer och man kan plocka ut lite stoppning. Är mkt sugen på att göra detta!

OM då sadeln går att fixa enligt henne så tänker jag isf byta ut all stoppning (är lite knölig också) och det går på strax över 1000kr. Kan jag försöka pruta ner priset till 4500kr då tycker ni? Slutpriset blir då på strax över 6000kr, det skulle jag nog kunna tänka mig betala för en fin, skön dressyrsadel som är utprovad med hjälp av sadelmakare. (Skulle tro att sadelmagasinet skulle betygsätta den som en 4 i skick, förutom stoppningen då) Skulle ni det?

Det låter rimligt :) Personligen skulle jag försökt med 4000 kr men gick inte det så skulle jag ge 4500kr men inte ett öre mer.

Okej, men då kan jag ju försöka med det. Men jag är så feg så ja vet inte om jag vågar pruta så mkt :o

Men,det är ju bara att säga att, tack men då är jag inte intresserad om säljaren inte går med på det!
Du kan ju nästan köpa en ny sadel (Globus) om du måste lägga pengar på att stoppa om!
Annars letar du vidare!
Det finns ju fler sadlar till salu!
Tycker att just Globussadlar finns det hur många som helst av på salusidorna!

Iofs... Då får jag leta vidare om hon inte vill gå ner. Men det är ju ingen garanti på att sadlarna långt bortifrån är jämna och fina i stoppningen heller, eller att ens bommen är samma vidd. Och då tillkommer frakt på det... Finns ju dom här sadelm*keriet eller sadelk*mpaniet eller va dom nu heter som säljer massa sadlar, men dom har ingen globus clic dressyr inne i rätt bomvid och sits. Annars är nog dom dom jag litar på som kan garantera att sadeln är jämn och fin.

Ta ut sadelmakaren så h*n kan kolla igenom sadeln och se så att den är okej. Är den kass i stoppningen så kanske säljaren får lite kalla fötter och är villig att gå ner rätt mkt i pris...

Ang manken så kan du ju stoppa upp sadeln när du ändå byter ut stoppningen. + en Mattes correction pad, då borde ju sadeln inte trycka på manken... Men, prova först med ett fårskinn, får du inte in ett finger under hela ridturen, köp den inte.
Prova då Albion istället, de har en snarlik passform, men passar en betydligt högre manke.

Hon gick utan tvekan med på att gå ner 1000kr just för att den behöver stoppas om :) Så jag ska ringa sadelnmakaren så fort jag slutat jobba och försöka få en tid då hon kan komma och kolla vad hon tycker. Jag hoppas på att hon kan stoppa upp den så att den inte rör vid manken men har en mattes på G ändå för troligtvis går det inte stoppa upp tillräckligt (då kanske den blir för böjd eller ngt sånt är jag rädd för). Men helst vill jag inte ha en pad alls så jag får komma så nära jag kan. Men pad är bättre än dåligt sittande sadel såklart!

Red med ett fårskinn igår, glömde känna efter med finger medans han jobbade (kan göra det nästa gång jag rider med den kanske) men det vart ett mycket jämnare smuts och svettavtryck på schabraket och på hans rygg. (han jobbar dessutom jättefint och verkar inte känna något obehag alls) Förutom på ena sidan där det är mer stoppning, där blev det som ett hål - men det ska ju sadelmakaren lösa! :) jag hoppas bara nu på att hon kan fixa den. Men säljaren sa att sadelmakare redan kollat på den tidigaere och att den va rak och så då. Så det ska nog gå att fixa. Ojoj va långt det blev :crazy:

Fick för mig att jag skulle "provrida" min egen hoppsadel utan fårskinnspad för att se hur avtrycket blev. Och det blev stor skillnad på höger och vänster :cry: Och sadeln låg stilla på mitten av sadeln (inget smuts alls typ) och hade rört sig rätt mkt både fram vid bomspetsarna och bak vid slutet på bossorna (och mer på ena sidan än på andra). Ska be sadelmakaren kolla om stoppningen är sne men jag tycker inte det... Blir kanske att stoppa om den också, eller varför kan det bli sådär? (Inget gnugg alls på hästen!)

Kan vara att du eller hästen är sned (eller att ni båda är det)
Ang att den rör sig fram och bak beror det helt enkelt på att den inte passar.

Men den ligger still vad ögat kan se iaf, det är det som är konstigt... Förmodligen är hästen ojämnt musklad, men rent sned är han inte enligt ET. Aja, sadelmakaren får kika på det också på torsdag :)

Även om den inte rör sig framåt/bakåt så kan sadeln vara fel för hästen, rör den sig i sidled är den definitivt felaktig för hästen. Kan vara så enkelt att han behöver en bredare/smalare bomvidd eller att sadeln måste stoppas om (kanske göras något rakare eller liknande)

Hoppas att globusen kommer att passa,dom ser riktigt sköna ut! :d

Vad för ryggar passar dom?

Det var väl en Globus du hade innan med?
Snedstoppning och/eller sneda bommar är mkt vanligt på detta,så du gör klokt i att låta sadelmakaren kolla!
Just detta är anledningen till att jag ALDRIG kommer att prova Globus till mina hästar.Jag har sett alltför många måndagsex!

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en nyinköpt begagnad dressyrsadel, som är rätt i bomvidd och ligger "i balans" på ryggen på hästen. Jag ska också tillägga att...
Svar
7
· Visningar
1 440
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 437
Utrustning Hej Har köpt en begagnad sadel genom ett företag som säljer begagnade sadlar. På deras sida står det om sadlen att stoppningen är ok...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka