Köpa sadel från annat EU-land?

Fierezza

Trådstartare
Sitter och letar i sadeldjungeln och har då börjat fundera över hur omständigt det är att köpa tex en sadel från ett annat EU-land? Har läst på om moms odyl och är nu mest intresserad av att veta om någon här inne provat på näthandel över gränserna och hur det fungerat.

Att det kan bli kostsamt vid reklamtioner odyl är en risk man får ta men eftersom priset är knappa 65% av priset i Sverige på samma sadel så kan jag tänka mig att ta den risken. Så nu fram med era erfarenheter!

Sv: Köpa sadel från annat EU-land?

Det är ju ingen moms inom EU..... Det är liksom det som är hela ideen, fri handel...

När man köper en vara från ett annat EU-land så betalar du det landets moms OM inte butiken i fråga har större omsättning än 320000 kr i Sverige. Om de har större omsättning i Sverige måste de vara momsregistrerade här. Det är inget man som konsument behöver fundera på utan momsen ska vara inräknad i priset vilket innebär att man gör klokt i att kontakta butiken först för att höra om exakt pris till Sverige för att vara på den säkra sidan. Jag har varit i kontakt med butiken och de säljer inte mycket till Sverige så priset är det som står angivet på hemsidan men är väldigt hjälpsamma och villiga att hjälpa till, synd bara att man inte pratar flytande engelska ;)

Jag är mest ute efter erfarenheter av liknande affärer - någon som har några?

Senast ändrad:

Och hur stor är chansen att dom har det? Jag har aldrig fått betala moms (el något annat extra), så det är inget du behöver oroa dig för. Beställer du från Usa får du betala svensk moms på varan.

Vad är det för sadel du vill köpa?

Jag är på fundering över en Ideal igen... Hade en hopp förut som pållen växte ur och sedan blev det en Albion men nu drömmer jag mig tillbaka till Idealen.

Ideal = Crown

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 346
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: Dorinda
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 076
Ekonomi & Juridik Försöker googla men fattar inte... Om jag (som är näringsidkare) köper en häst från ett annat EU-land, betalar jag då moms på priset...
Svar
7
· Visningar
2 853
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka