Köpa stulen häst

R

Ravander

Om man köper en importerad häst som senare visar sig vara stulen, får man sina pengar åter om man måste lämna ifrån sig hästen?

Sv: Köpa stulen häst

Har du gjort det eller misstänker du att hästen är stulen? För misstänker du är du ju "medbrotsling"

Det är väl inte lika lätt att hävda "god tro" längre har jag för mig?

Men jag tycker inte man borde vara skyldig om man köper en häst och allting är i sin ordning, man anar inget osv och så visar det sig att den är stulen långt tidigare.. :confused:

Det finns ingenting som heter "god tro" längre, så du får nog stå ditt kast. Varför ska ägaren betala för att få tillbaka sin stulna häst, även om det inte var du som stal den?

Eftersom man inte längre kan hävda att man köpt i god tro så är risken stor att man måste lämna ifrån sig hästen till den rätte ägaren.
Hade hästen pass när du köpte den?

Eftersom det är relevant till mitt svar. Men iom att jag läser att "god tro" inte finns längre så är det ju så att du blir av med hästen utan att få tillbaka pengar. Såvida man inte kan kräva det av säljaren??

Kan köparen (som köpt en stulen häst utan att veta om det) kräva pengar tillbaka av säljaren?

Med tiden kan man säkert det, men det är inget som är givet att man får tillbaka sina pengar. Men en stulen häst kommer först att tas i beslag av Polisen för utredning av brottet, precis som med andra stulna saker. Det värsta är att i och med att det är importerad häst så kan det bli så att det inte är svenska lagar som gäller utan det lands som hästen stulits i. När det gäller stulna hästar så kan också det senariot förekomma att den riktige ägaren fått ut ersättning från sin försäkring för hästen. Då blir plötsligt försäkringsbolaget som äger hästen.

har ju varit en hel diskussioner vet jag speciellt gällande foderhästar som sålts där ägaren fått köpa loss hästen till slut, men det är snåriga regler och misstänker man att hästen är stulen ska man kontakta polisen och få det utrett.

Om fodervärden säljer hästen är den inte stulen, eftersom ägaren lämnat ifrån sig den frivilligt. Jag tror att rätt term på juridikspråk är förskingrad. Då har ägaren rätt att lösa ut den från köparen, men inte att få tillbaka den utan kostnad.

Nyligen fick en dam i skåne köpa tillbaka sin stulna häst från den nya "ägaren" i mellansverige

Det är väl inte lika lätt att hävda "god tro" längre har jag för mig?

Men jag tycker inte man borde vara skyldig om man köper en häst och allting är i sin ordning, man anar inget osv och så visar det sig att den är stulen långt tidigare.. :confused:

Man kan ju tycka det, hur har det gått t ex för den som köpte häst från förmedlaren i Göteborg som fått i uppdrag att sälja, och gjorde så, en häst som uppdragsgivaren inte ägde eller hade befogenhet att avyttra?

Kan köparen (som köpt en stulen häst utan att veta om det) kräva pengar tillbaka av säljaren?

Det är knäckfrågan...det kommer 4 hästar från Tyskland som den skånske hästhandlaren hämtar utan att ha betalat eller fått i förmedling..dvs de är stulna...hästarna kommer till sverige...tävlas...2 säljs....en "kollega" uppmärksammar hästarna, polisanmäler, den som stulit pållarna döms till fängelse, de 2 som sålts...vem äger dessa ?? nya ägaren som betalat dyra pengar t skåningen, eller tysken som blev av med sina ädlingar? Hur reder man ut detta? Och han som fick pengarna är ju givetvis medellös..

Är hästarna Stulna ur hage/stall, eller är de aldrig betalda?

Är de aldrig betalda, men tanken var att de skulle säljas, så borde det ju gå att ordna.
Givetvis ska tysken ha sina pengar, och hästhandlaren ska betala honom... men det kanske inte är så farligt att hästen försvinner från sin nya ägare?

Domstolen kanske kan vara ett alternativ? Utmätning av hästhandlarens lön? (Något måste han/hon ju tjäna)

Det finns ingenting som heter "god tro" längre, så du får nog stå ditt kast. Varför ska ägaren betala för att få tillbaka sin stulna häst, även om det inte var du som stal den?

Konstigt... För i min lagbok ifrån 2010 står det iallafall om god tro i avtalslagen.

Men allt handlar ju om hur avtalet kommit till, om köparen misstänker någonting eller borde misstänka något. Ganska mycket som man ska ta hänysn till. 10 år efter förvärvet preskriberas fallet och köparen blir då rättmätig ägare till objektet oavsett hur förvärvet gick till.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag undrar vad man bör tänka på vid köp av häst som endast har pass från annat eu-land? På ett språk man ej förstår. Hästen finns i... 2
Svar
20
· Visningar
725
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 020
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 336
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka