Köpa westernsadel till engelskt utbildad ponny?

Ponsse

Trådstartare
Har en haflinger som är engelskt utbildad, men funderar på att köpa en westernsadel till honom ändå.

Är detta smart eller onödigt? Vi rider ut rätt mycket, och det är under dessa jag vill ha en westernsadel då jag trivs så bra att rida i dem. Kommer han, som alltid haft allroundsadlar, tycka att det är konstigt/tungt/obekvämt?

Vad ska man tänka på vid köp? Han har typisk "haflingerrygg", rund över ryggen utan manke.. Är det lätt att hitta en passande sadel? Hur ser man om sadeln inte passar?

Mvh Ponsse

Sv: Köpa westernsadel till engelskt utbildad ponny?

Det finns westernsadlar som är specialgjorda för tyngre hästar, har iaf sett det i amerikanska webbutiker, så nog borde det finnas här :) Vi har dock en "rund" *hrm...* tinker/fullblodskorsning som har en simco arabsadel som passar bra, så det är väl bara att prova sig fram :)
Tror absolut inte han kommer tycka det är obekvämt heller, och det finns lätta sadlar! :)
Överlämnar det till nån annan att berätta om hur man vet sadeln passar bra, men det viktigaste är väl att den inte klämmer eller är för lång i ryggen... Ta hjälp av nån sadelutprovare kanske! :) Lycka till!

Tack för ditt svar!

Ditt svar leder till min nästa fråga - är det någon som har erfarenhet av westernsadelutprovare i Skåne? Det kan inte kosta för mycket.. Ska inte ha en dyr sadel, vill bara ha något att rida ut i så det ska ju inte vara en tävlingssadel.

Vad kan sådana kosta? Både sadlar och utprovare.

Jag tycker det är en bra idé att skaffa westernsadel till turridning!
Om sadeln är bekväm beror på hur bra den passar, precis som med alla andra sadlar.
Om inte du själv kan kolla om sadeln passar måste du ta hjälp av en som kan!
Det är inte värt att riskera att hästen går med en sadel som inte passar.
Hur mycket det kostar beror ju mycket på vad du vill ha. Om du inte känner en som kan hjälpa med att hitta en begagnad sadel som passar, måste du ju anlita en affär som har egna sadelutprovare. Det kostar ju en slant, men då har man också en garanti för att man har en sadel som verkligen fungerar.

Ta kontakt med WRIS, westernryttarna i skåne tror jag det står för, dom borde ha koll på om det finns någon som är duktig på att prova ut sadlar! Om inte annat kan säkert någon kunnig i föreningen hjälpa dig :)

Jag brukar säga att man ska leta efter en sadel som begagnad kostar minst 5000:- för att den ska vara värd att lägga på en hästrygg. Oftast hamnar man dock lite högre än så, runt 8000:- är ett rätt hyfsat pris för en rejäl och bra begagnad westernsadel utan större "krusiduller".

Om du trivs i westernsadel så tycker jag absolut du ska köpa en. Så länge sadeln passar hästen är det bara bra att växla mellan olika, så för hästens skull finns det ingen negativt med det. Det är ju lika viktigt att ryttaren trivs med sadeln som att den passar hästen.

Har en haflinger som är engelskt utbildad, men funderar på att köpa en westernsadel till honom ändå.

Är detta smart eller onödigt? Vi rider ut rätt mycket, och det är under dessa jag vill ha en westernsadel då jag trivs så bra att rida i dem. Kommer han, som alltid haft allroundsadlar, tycka att det är konstigt/tungt/obekvämt?

Vad ska man tänka på vid köp? Han har typisk "haflingerrygg", rund över ryggen utan manke.. Är det lätt att hitta en passande sadel? Hur ser man om sadeln inte passar?

Mvh Ponsse

Det är väl rätt smart att ha en westernsadel att rida ut i, kan jag tycka. Visst kan han till en början tycka att det känns ovant, om han är den känsliga typen, men det går över.

Jag tycker dock inte att det är speciellt lätt att hitta rätt sadel. Det finns tyvärr inte något helt enhetligt system för storlekar på westernsadlar, utan man måste prova sig fram.

Som jag ser det så är enda nackdelen med att köpa en westernsadel är att du inte vill rida i ngt annat sedan:-)
Gör som de tidigare sagt, ta hjälp vid utprovning och köp inte en för billig. Been there done it kan jag säga. Det lönar sig helt enkelt inte då det är för stor kvalitetsskillnad vad gäller bekvämligheten för er båda.
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 194
Senast: Amanda_F
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 518
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka