Koppel runt magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 706
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Koppel runt magen?

Min hund är i allra högsta grad nere i match vikt och har så varit ett tag nu. Han promeneras minst 1 1/2 timme per dag samt går lös hemma på gården flera timmar om dagen. Han simmar en gång i veckan. Jag tror inte på att lydnad är enda sättet för en hund att känna sig trygg och jag ifrågasätter hela grejen med "ledare" , för att jag har sett att det kan vara annorlunda. Jag lever i inte i er värld. Jag tror inte att lycka sitter i tricksen eller hur länge den kan stanna kvar på en plats osv. Jag har ändrat mig därför att jag upplevt andra sätt att se på saken. Det är svårt att förklara, därför ska jag sluta upp med att försöka. Jag kallar er inte dåliga människor, men jag måste få ifrågasätta när folk säger att enda vägen till en lycklig hund är att ha en ledare och att lyda. Det är inte rätt. Jag väljer helt enkelt inte samma väg som ni.

Min hund är i allra högsta grad nere i match vikt och har så varit ett tag nu. Han promeneras minst 1 1/2 timme per dag samt går lös hemma på gården flera timmar om dagen. Han simmar en gång i veckan. Jag tror inte på att lydnad är enda sättet för en hund att känna sig trygg och jag ifrågasätter hela grejen med "ledare" , för att jag har sett att det kan vara annorlunda. Jag lever i inte i er värld. Jag tror inte att lycka sitter i tricksen eller hur länge den kan stanna kvar på en plats osv. Jag har ändrat mig därför att jag upplevt andra sätt att se på saken. Det är svårt att förklara, därför ska jag sluta upp med att försöka. Jag kallar er inte dåliga människor, men jag måste få ifrågasätta när folk säger att enda vägen till en lycklig hund är att ha en ledare och att lyda. Det är inte rätt. Jag väljer helt enkelt inte samma väg som ni.

Vem i den här tråden har sagt att lydnad är den enda vägen för att en hund ska bli glad? Nu får du ju faktiskt ta och ge dig!

Det enda som man har sagt är att man inte tvingar sin hund till lydnad vilket du beskyllt alla för att göra.

Jag har varken nämnt ledare eller att lydnad skulle vara enda vägen till lycka? Har någon i tråden gjort det?

Inte tävlar jag heller och mina hundar kan nog benämnas som lagom ouppfostrade och mycket levnadsglada *s*

Men lydnadsträning är ju bara ett av många sätt att aktivera sin hund. Min hund blir inte lycklig av att kunna snurra runt men hon blir lycklig av att samarbeta med mig och få anstränga sig och verkligen tänka till. Inte för att hennes högsta önskan här i livet är att lyda sin matte utan för att det är något kul vi gör tillsammans. Vi är ett team :laugh:

Min hund har länge haft problem med tonsillerna och är nu precis opererad. Jag fik rådet att ha halti på honom istället för halsband, för att skona hans hals. Jag tycker det känns helt ok

Jaha så går det när man har bråttom och trycker på fel knapp... Telefonen ringde och jag skulle klicka bort inlägget och så åkte det ut på forumet istället, halvskrivet!:grin: Ja ja... Ursäkta mig. Nu är dessutom halti-snacket passerat så det ämnet struntar jag i.
Lydnad, lite kort, för min del - min lagom ouppfostrade knasiga jycke blir helt till sig av glädje när jag plockar ner Klickern från skåpet! Sen struntar han i om han ska fnysa som Nalle Puh eller gå fot med kontakt - allt är lika buskul och han vill aldrig att det ska ta slut!
En lagom väluppfostrad hund tror jag dessutom får ett rikare liv, för den är inte lika odräglig och jobbig att ta med sig överallt. Många hundar som inte kan gå ordentligt i koppel (eller någorlunda i alla fall...:angel:) får aldrig följa med nånstans eftersom dom betraktas som för jobbiga.

Jag har alltså just en sån hund, en hund som kan det som den måste kunna för att vardagen ska fungera, för att det ska var säkert, och såna småsaker som han tycker är kul. Tycker han inte det är kul behöver han inte göra det. jag pratar alltså om lydnad där hunden ska vara underlägsen ledaren. Att hundar skulle må bäst av att vara underlägsna oss människor och att den älskar att lyda. Att den måste vara lydig för att må bra och att den måste aktiveras genom lydnad.

J jag pratar alltså om lydnad där hunden ska vara underlägsen ledaren. Att hundar skulle må bäst av att vara underlägsna oss människor och att den älskar att lyda. .

Men det är ju inte det tävlingslydnad,agility, spår,sök,skydd, freestyle osv handlar om.:confused:

Jag har alltså just en sån hund, en hund som kan det som den måste kunna för att vardagen ska fungera, för att det ska var säkert, och såna småsaker som han tycker är kul. Tycker han inte det är kul behöver han inte göra det. jag pratar alltså om lydnad där hunden ska vara underlägsen ledaren. Att hundar skulle må bäst av att vara underlägsna oss människor och att den älskar att lyda. Att den måste vara lydig för att må bra och att den måste aktiveras genom lydnad.
På vilket sätt är hunden underlägsen när den aktiveras (tex genom lydnad) om den inte tvingas?

Hunden utför tricksen för att den tycker att det är roligt och tjänar på det. Även många av de som tävlas i höga klasser.

Du har en extremt skev bild av verkligheten av vad jag kan uppfatta. Hade du varit av denna åsikten på 60 talet så hade jag varit helt enig med dig. I dagsläget är den dock helt förlegad och utan grund. Du diktar upp scenarion som inte existerar hos de flesta.

Många hundar mår inte bra av att inte aktiveras. Det gäller inte varenda individ inom en ras eftersom att en ras kan vara uppdelad ( finns 2 olika slags rottisar tex, även 2 olika slags schäfer även om de betecknas samma). Det måste inte vara aktivering genom lydnad. Men varför inte träna just lydnad om hunden tycker mycket om det?

Senast ändrad:

Ha ha ha :D Som vanligt är det extremt underhållande att läsa dina inlägg!

Du kan och vet så mycket och ser saker ur en synvinkel som jag bara måste le stort åt!

Jag anser absolut att hundar rent generellt mår mycket, mycket bättre av att ha tydliga ramar och regler än att bara "driva omkring" i en värld där de får göra lite som de vill!

Pga detta tänk skulle jag vilja ställa denna fråga till dej:

Ponera att du har fler hundar hemma!
Hundar av samma kön, men olika ålder för att göra det enkelt.
Den äldsta hunden är 8 år, hund nummer två är snart 6 år, hund nummer tre är 4 och den yngsta hunden är 2,5.
Anser du rent generellt att det inom denna grupp inte finns någon som helst struktur vad gäller dominans?
Att ingen hund behöver anpassa sej/underkasta sej någon annan vid något tillfälle?
Att ingen individ reglerar de andra hundarna vid något tillfälle/någon situation?

Vore intressant med ett svar och en förklaring till hur du tänker!

/Swat

jag har extremt svårt för människor som tillrättavisar sina djur genom att smälla till dom, och som förvarar sina hundar i bur. Därför tänker jag inte diskutera med dig alls.

Ja och många av bruksmomenten innebär ju faktiskt att det är HUNDEN som är "proffs" tex i spåret och söket då man som förare lägger över ansvaret på uppgiften till hunden.

jag pratar alltså om lydnad där hunden ska vara underlägsen ledaren. Att hundar skulle må bäst av att vara underlägsna oss människor och att den älskar att lyda. Att den måste vara lydig för att må bra och att den måste aktiveras genom lydnad.

Men det är ju inte så det generellt är inom hundvärlden och ingen här har sagt att det är så heller så det blir lite fel att kritisera oss då :D ;) Det är ju inte så att all lydnadsträning blir något elakt bara för att det finns elaka personer som utövar det?
Att träna med hundar på ett positivt sätt så att de blir aktiverade är väl inte fel?

har gjort så några gånger med min rottis/amstaff blandning som jag hade för några år sedan. Men då har jag knutit en knut som för hindrar "strypeffekten" och det var när min sele till henne gått sönder och jag inte ville ha stryphalsband på henne och vanligt halsband tog hos sig ur lätt... Nödlösning så att säga..
Hon bet sönder sin sele ett par gånger på natten om vi inte lade undan den så hon inte fick tag i den, varför vet jag inte riktigt då hon alltid blev jätte glad när man tog fram den och hon nästan "hoppade" in i den så hon verkade inte tycka illa om den...

Fast nu har jag inte heller sagt att alla här gör det. Utan bara sagt att jag inte gillar det. Hänvisar till det inlägget jag skrivit som du citerade. Det är flera som skrivit till mig precis det jag skrev där,att hundar måste vara lydiga för att må bra, att dom måste ha en ledare, osv. Det är sånt jag motsätter mig, inte lek eller liknande. jag inser juu som sagt att hundar måste kunna vissa saker om man vill kunan vistas bland folk med dom, och jag vet att dom gillar att leka.

Kunna allt och inget?? expert?? Nu hänger jag inte med. Vad är jag expert på? Det jag gör verkar fungera och mina djur mår bra, men jag har verkligen inte utnämnt mig till expert i något. Men jag har aldrig behövt låsa in mina hundar i bur för att dom inte ska äta upp huset, så aktiveringen verkar inte vara något problem i alla fall. Trots brist på lydnad.
Så alla som inte tycker som du är djurplågare o lagbryrare som stänger in sina hundar i burar?

jag pratar alltså om lydnad där hunden ska vara underlägsen ledaren. Att hundar skulle må bäst av att vara underlägsna oss människor och att den älskar att lyda. Att den måste vara lydig för att må bra och att den måste aktiveras genom lydnad.

Var har du sett sådan lydnad? På BK på 40-talet?

kl*

Det var himla vilken disskution det har blivit i min lilla tråd. haha. :D
Jag fick svar på mig fråga iallafall! :)

Utav ren morbid nyfikenhet - i vilket fack skulle du då placera mig?

Jag har en hund som jag tränar freestyle med. Det enda som händer om hon inte utför ett förväntat beteende är att hon går miste om sin belöning. Momenten är inlärda med hjälp av positiv förstärkning och lite frishejpning. Det finns alltså inga tvång eller krav i vår träning - vill hon inte träna en dag så försöker jag inte, då blir jag bara frustrerad och hon lyssnar inte om jag är irriterad.

Ingen har förresten sagt att hundar måste vara lydiga för att må bra. De har däremot sagt att hundar måste aktiveras för att må bra. För vissa hundar räcker det med promenader, men för den stora massan krävs att få arbeta med huvudet, genom spår, sök, trickträning eller någonting annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 759
Senast: Nota
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
480
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • kattförsäkring