Koppelträning av valp

N

ny valp

Jag har just köpt en liten valp (8 veckor). Han kom hem till mig i fredags och samma kväll satte jag halsband på honom. Det kliade förståss men verkar inte ha stört honom i övrigt. Idag försökte jag koppla honom. Han skrek och kastade sig hit och dit och tillslut släppte jag kopplet och lät det sitta på halsbandet utan att hålla i det. Han kämpade vidare mot det och när han lugnat sig tog jag av det. Nästa gång vi skulle gå ut kopplade jag honom och han ville inte gå någonstans. Han gnällde högre och högre och stod klistrad vid utsidan av dörren. När jag kopplade loss honom tog det ganska lång tid att få honom att vilja följa med och ännu längre tid innan han verkade tycka det var kul att vara ute, ens som lös. Hur ska jag fortsätta? Någon som har några bra råd?
 
Sv: Koppelträning av valp

Kan du locka? har han någon speciell leksak/filt som han gillar?
Ta med godis/leksak och försök på valpen att tycka det är JÄTTEkul att komma till matte :)
Har du med en leksak så kan du busa lite med honom och försöka få honom några meter framåt i koppel, ge honom leksaken en stund, ta den sedan och stoppa undan den, i fickan tex.
Se om han vill komma fram och få en godis, gör han det så beröm med en barnslig och rolig röst, liksom "jaa va duktig kille, vad du kan! vill du ha en till godis? kom då :)!"

Jag har en rottiskille på 11 veckor som demonsterar efter ca 25 m i koppel :D Men honom kan jag leka med mig.

En sak till: Om han har en korg eller en härlig sovplats som han gillar så kan du lägga kopplet och halsbandet i korgen/platsen och se vad han tycker omdet.

Lycka till!
 
Sv: Koppelträning av valp

Min 8-veckors valp pep och kastade sig när vi skulle ut sig de första dagarna. Jag gjorde som weasel_ skrivit här ovan och tog med mig en leksak. Nu följer han fint på promenaderna! :laugh:
 
Sv: Koppelträning av valp

Tusen, tusen tack. Jag ska prova imorgon igen! Det var litet läskigt när han skrek och kastade sig, jag blev liksom rädd för att sabba honom på något sätt.
 
Sv: Koppelträning av valp

Låt det släpa efter valpen när den går runt på en gräsmatta och nosar, så vänjer den sig snart.
 
Sv: Koppelträning av valp

Jag har inte haft någon som skrikit eller varit jätterädd direkt, men dom flesta valparna protesterar ju mot kopplet i början - mina har helt enkelt velat bestämma själva hur dom ska gå och inte bli "släpade" efter matte liksom.

Jag har aldrig leksak eller godis, utan håller mig bara lugn och med tålamod. Om valpen stannar, hoppar eller ska gå iväg - så står jag stilla och väntar medan som konstrar i sträckt koppel. När valpen ger efter i kopplet och följer mig igen, så går jag lugnt vidare. Beröm ges om valpen kommer när jag ropat/annat liknande, annars är jag bara neutral och går.

Med senaste valpen tog det 4 koppelpromenader innan det satt hyfsat bra, hon stannade ibland och kikade på saker, men kom direkt om jag ropade hennes namn.

Jag vill helt enkelt inte behöva locka med leksak eller godis för att valpen ska följa mig, utan det ska ske naturligt. Nu när hon är äldre så har jag godis, eftersom jag vill kunna belöna henne om hon bryter ett visst beteende och söker kontakt med mig istället. Exempelvis när hon vill fram och hälsa på folk istället för att gå efter mig, så får hon sin belöning när hon vänder fokus mot mig och kommer närmare igen.
 
Sv: Koppelträning av valp

Min reagerade i princip inte alls på kopplet.

När han inte ville gå så släppte jag helt enkelt kopplet och gick iväg. Hann väl gå några meter så sprang valpen ikapp mig, när de är så små vill de inte bli lämnade ensamma i ute i stora världen.
 
Sv: Koppelträning av valp

jag föreslår en kombination av råden ;). sätt på koppel och låt det släpa tills valpen har vant sig vid att något hänger i halsbandet. ta sedan upp det och försök gå. om valpen stannar så stanna du också, med lite lagom sträckt koppel. det ska vara lite lagom obekvämt. så fort valpen gör en ansats att gå åt ditt håll så var snabb med att belöna med en liten godbit. men locka och pocka inte, och ta bort godbiten ganska snabbt så hunden inte lär sig beteendekedjan stanna - dra emot - komma till matte = godis
 
Sv: Koppelträning av valp

Jag har verkligen tagit till mig av era råd och erfarenheter, tack för er hjälp! Redan under dagen har jag märkt små framsteg. Tur att det finns folk med erfarenhet man kan fråga!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 758
Senast: Gry
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 996
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp