Köpstopp 2014

kolblakkur

Trådstartare
Jag har tidigare haft köpstopp i åtta månader och tänkte testa igen. Denna gången tänkte jag dock 12 månader, dvs hela 2014. Någon som vil hänga på? :bump:

Man får givetvis handla mat, hygienartiklar och städartiklar. Men man behöver kanske inte köpa ännu en handväska eller ytterligare ett schabrak till hästen. Man får helt enkelt ställa sig frågan: behöver jag detta?

Sv: Köpstopp 2014

Jag har levt med mer eller mindre köpstopp sedan 2008 :D
Lite handlat har det ju blivit så klart, speciellt när jag flyttade ihop med sambon och när jag skaffade en häst till.
Min princip är att jag köper begagnat i första hand. Köper jag en grej ska jag sälja en annan.

Men ett totalt köpstopp vore lite kul. Jag är på!
Fast jag måste köpa böcker till skolan förstås.

Var ska man dra gränsen? Nya grejer till djuren, typ kattleksaker? Hästarna får nöja sig med att få mat, de behöver inga prylar. Men katterna slaktar leksaker på löpande band. Jag brukar tillverka egna, men då behöver jag ju köpa garn.. :p

Jag undrar också lite vart gränsen går? Sätter man den lite själv, eller?

Jag (hoppas att jag inte låter alldeles för präktig^^) tänker alltid efter innan jag handlar och när jag köper något är det i regel något jag funderat länge över att köpa. De enda kläder jag inte köper second hand är underkläder. Så gott som alla möbler o sånt köps också second hand.

Med detta som bakgrund, vill jag inte ha ett riktigt förbud mot allting man kan köpa liksom, men att man tänker över vad man köper, absolut.

Sen, kanske min "svaga punkt" eller vad man vill välja att kalla det, är resor. Jag brukar inte åka på några all inclusives eller dyra lyxresor, utan älskar att hitta bra erbjudanden, men det är dock resor av nöjestyp, som alltså kanske inte ses som nödvändiga ur ett perspektiv, men ur ett annat tycker jag det är nödvändigt och hmm.. en förebyggande åtgärd för att inte må dåligt ^^ att komma iväg lite ibland.

Så, med den basen, får jag vara med? :)

sthu: Det där med att sälja en sak när man köper en sak, tycker jag verkar så bra! Det ska jag försöka börja med!

//r

Senast ändrad:

Jag borde verkligen haka på. Spenderar alldeles för mycket på meningslösheter. Men jag vill ha tips på vilka gränser man skall sätta :bump:

Sthu: Man kan väl dra gränsen: inget djur ska behöva lida pga köpstoppet. Dvs är katterna understimulerade och behöver leksaker så får det givetvis gå före köpstoppet.

Strawberrysylt: Givetvis får du vara med!

Gimlan: För min del blir det stopp på tex hästsaker, böcker, kläder. Allt detta har jag massor av, mycket oanvänt. En del saker ska jag även sälja av. Hygienartiklar anser jag vara schampoo, hårfärg, deo, balsam, tvättmedel och dylikt. I viss mån kan jag tycka smink ingår i hygienartiklar. Själv använder jag endast mascara men köper man mycket smink i månaden och använder en bråkdel så tycker jag det ska ingå i köpstoppet.

Lida och lida, det är väl mer vi i omgivningen som lider om de inte leker själva utan oss :D
Nää jag förstår precis hur du menar.

Jag är på! Inte för att jag handlar så mycket men ändå. Min gräns går vid nödvändigheter; om det inte är något jag absolut måste ha (mer än ett psykiskt "måste ha"-begär, ett faktiskt "måste ha annars får jag springa runt i trasor"-behov) får jag inte köpa det.
Jag kombinerar det med ett sparmål: minst 15000 på sparkontot i december nästa år. Jag väljer att lägga det lågt pga arbetslöshet och studieuppehåll. I och med att framtiden är så pass osäker..

:) vad kul!

Men ni/vi kör igång då första januari eller? Jag håller ju på redan nu egentligen, jag har en pärm som jag började fylla i i mitten av april där jag fyller i alla mina utgifter:).

Fick reda på också att jag inte kmr att få några csn-pengar förrän i november (eller då hoppas jag verkligen att jag får!) pga missade poäng, så det blir kärvt nu.. har tack o lov sparpengar så jag bör klara mig dessa två månaderna fram tills dess...

Ska man redovisa här vad man köper eller..?

//r

Jag är på! Men jag tänkte smygstarta nu. Jag är en sucker för internetshopping = fakturorna lagras på hög. Måste lära mig spara, som det är nu har jag inget sparande utöver ett bilkonto samt fonder, vilket inte alls är okej.
Vill bli av med habegäret, man behöver inte alla dom där kläderna man suktar efter osv. Jag har allt jag behöver!

Ska vi säga 1 oktober istället då? Flera verkar vilja dra igång snart.

Jag tänkte att man använda tråden som pepp, gnäll och som en sporre. Vi kan ha lite nedräkning också :D Ska vi köra 12 månader?

Jag tror jag börjar med tre, så får jag se vilken terror detta kan innebära. Måste dock sätta upp vissa regler känner jag.
Vill ha lite input från er andra? Vad tycker ni är ok?

Utemat? (och isf när och hur ofta?)
Fika?
Öl och sånt, utekvällar?
Julklappar?
Godis, kakor, glass och annat onödigt i "matväg"?
Bubbelvatten?
Klippning?

Eller ska man satsa på bara skippa shopping av prylar?

Ånej! Får jag köpa en Thermobar? :crazy: :D
Ånej2! Hade ju tänkt att köpa en skruvdragare :o

Jag tror jag börjar med tre, så får jag se vilken terror detta kan innebära. Måste dock sätta upp vissa regler känner jag.
Vill ha lite input från er andra? Vad tycker ni är ok?

Utemat? (och isf när och hur ofta?)
Nej.
Fika?
Nej. Baka och bjud hem istället!
Öl och sånt, utekvällar?
Nej.
Julklappar?
Okej. Även födelsedagspresenter.
Godis, kakor, glass och annat onödigt i "matväg"?
Bör undvikas ;)
Bubbelvatten?
Har Sodastream :D
Klippning?
Upp till var och en.
Eller ska man satsa på bara skippa shopping av prylar?

Ånej! Får jag köpa en Thermobar? :crazy: :D
Ånej2! Hade ju tänkt att köpa en skruvdragare :o

Köp NU :D

Mina åsikter :)

Jag är duktig på att hålla i pengarna, någorlunda..men de hamnar inte på sparkonto och det vill jag att de ska..hur svårt det nu ska vara att flytta pengar till ett underkonto ;)

Undrar lite vad det gäller kläder? Bara ok om man är i akut behov av va? Så man slipper gå näck alltså... :p
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan laga mat lite billigare osv..känner att matkontot spejsar iväg och är helt oplanerat.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 358
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 606
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 796
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka