Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig har det gått ganska bra. Har sparat en massa pengar i år tack vare pandeminInte köpt ett enda klädesplagg tror jag (och inga skor!) förutom strumpor och underkläder. Fick dock en del kläder i present i somras av min kille men jag använder allt så det måste väl ändå betraktas som lyckat. Jag har även köpt en del inredning till vår nya lägenhet men inte för mer än två-tretusen. Så överlag har jag hållt mig rätt bra till att köpa det jag faktiskt behöver och inte slentrianshoppa. Jag kommer fortsätta på samma spår - prioritera mina hobbies och inte spendera pengar på villhöver köp. I januari kommer jag ta en vecka där jag beställer hem lite second-hand plagg som jag behöver, typ en ny luvtröja och en skidjacka.
Men vet du, du har ju verkligen gjort jättemycket för att kontrollera spenderandet så gott du kan under dina förutsättningar. Tycker du ska vara stolt över dig själv istället för att klandra dig, din sjukdom och mediciners biverkningar är ju inget du kan råda över. Förstår att det är jobbigt och nedslående när du kämpar så med att få rätsida på ekonomin och faller för köpfrestelsen fast du inte vill, men du har ju verkligen tagit ansvar över situationen och hittat lösningar.Det är verkligen jättejobbigtJag har fått mer kontroll men inte tillräckligt och jag känner mig så oduglig varje gång jag misslyckas plus att jag äventyrar min ekonomi konstant. Att ta kortet funkar inte eftersom jag oftast handlar med paypal eller klarna men jag har börjat sätta över pengar till mamma så jag inte har för mycket liggande på kontot och hon har även veterinärbufferten så jag inte har tillgång till den
Från FASS ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar”. Så om man utgår från det så lyckas jag relativt bra eftersom jag har fått en del kontroll, men jag är ändå missnöjd med mig själv
Jo iofs, men inte tillräckligtMen vet du, du har ju verkligen gjort jättemycket för att kontrollera spenderandet så gott du kan under dina förutsättningar. Tycker du ska vara stolt över dig själv istället för att klandra dig, din sjukdom och mediciners biverkningar är ju inget du kan råda över. Förstår att det är jobbigt och nedslående när du kämpar så med att få rätsida på ekonomin och faller för köpfrestelsen fast du inte vill, men du har ju verkligen tagit ansvar över situationen och hittat lösningar.
Kan du inte radera ditt kort från paypal och klarna, om nu det ställer till bekymmer för dig?
![]()
Det har gått bra för mig. Jag har nästan bara köpt saker jag behöver eller verkligen vill ha. Pandemin har hjälpt mot kläder eftersom jag aldrig längre passerar stan så jag hoppas kunna fortsätta så här sen.
Det har gått över förväntan för mig. Har ändrat mitt köpmönster totalt. Från att köpa nytt direkt till att lappa och laga. Perfekt, eftersom jag gick ner i arbetstid från 75% till 55%.
Tror att det går att ringa och spärra sig själv i Klarna.Starta en ny tråd?
Jag fick en del pengar till jul och har slösat upp demMen har bestämt att det som kan ska skickas tillbaka! Jag MÅSTE ta tag i detta! Funderar på om jag ska sätta över alla pengar till mamma varje månad och bara få fickpengar. Avinstallera Klarna och se till att inte ha pengar liggande på paypal så jag inte kan handla genom dem. Problemet är att det är så lätt att bara ominstallera Klarna igen
Måste kolla om det finns någon spärrfunktion
Ja, jag lyckades googla mig fram till det ocksåTror att det går att ringa och spärra sig själv i Klarna.![]()
Tack! Jag försöker verkligen! Men det är svårt att vara snäll när jag är missnöjdTycker också du är duktig och visar mycket självdisciplin @Lyan ! Även i den förra tråden, försök vara lite snällare mot dig själv!
Mitt bästa tips för att undvika att köpa är att städa/rensa om du orkar det. Distrahera dig med att rensa ut skit istället för att samla på dig mer!Sitt på händerna!!