Bukefalos 28 år!

Kor på grönbete - ett minne blott?

Hade inte LRF en stor kampanj om hur bra korna hade det som fick gå ute hela sommaren? Stora skyltar längs vägarna med bilder på fina mjöllkkor (misstänker dock starkt att det var kvigor, kan inte minnas några enorma juver från bilderna).
Det var bara nåt år sen jag såg en sån skylt längs vägen. Hur rimmar det med att ta bort beteskravet och i mina ögon försämra välfärden?

Och jag håller med @Sigvard här. Hur rimmar det med argumentet att vi behöver kött- och/eller mjölkproduktion för öppna landskap? För jo, just precis det argumentet tittar upp både här och där i köttdebatter. Det innebär inte att jag säger att alla köttätare står bakom förslaget, bara att LRF skjuter sig själva i foten i miljödebatten.
 
Bättre ekonomi så man har råd att handla när producerat. Det är inte att de flesta inte vill, utan att det är ekonomin som styr. Dessutom kan de där kronorna vara mycket viktiga.
Det som styr är marknadsföring för den absoluta majoriteten av konsumenter, det finns väldigt liten möjlighet att påverka genom konsumentmakt. Politiska beslut är den enda möjligheten att få till en förändring.
 
Och jag håller med @Sigvard här. Hur rimmar det med argumentet att vi behöver kött- och/eller mjölkproduktion för öppna landskap? För jo, just precis det argumentet tittar upp både här och där i köttdebatter. Det innebär inte att jag säger att alla köttätare står bakom förslaget, bara att LRF skjuter sig själva i foten i miljödebatten.
Djur behövs för det öppna landskapet, djur som får gå ute. Det som inte behövs är industriell produktion i inomhusstallar.
 
Ja, jag har hört talas om det men inte hittat någon butik som säljer det? Får kanske skriva till min närmsta ica och kolla om de kan ta in det, hittills har de faktiskt varit riktigt bra på att anpassa sitt sortiment!
Norrmejerier håller på att utveckla en egen grillost, det ser jag fram emot! Jag har så tur att det finns en lokal tillverkare som tillverkar "löpeld". Den är 3-4 gånger dyrare än halloumi, men magiskt god! Har helt slutat köpa halloumi, smaken går inte ens att jämföra.
 
Jag köper väldigt sällan mejerivaror, men har börjat köpa från Roslagsmjölk snarare än Arla när de finns. Och köper jag Arla, så ska det stå svenska gårdar osv på. Hoppas inte detta går igenom.
 
Senast ändrad:
Precis, så hur tänker LRF?

Att det fortfarande kommer gå väldigt mycket djur på bete. Det är inte ett förbud som diskuteras utan en möjlighet till merbetalning för de svenska producenterna.

Man kunde också tänka sig hästar som håller betesmarkerna öppna till viss del. Tänker jag.
 
Jag som är uppvuxen med mjölkkor tänker på den där stunden på året när man fick hjälpa mormor och morfar att släppa ut dem för första gången på våren. På den tiden kunde man ju ha mindre besättningar av kor och överleva som bonde svårare idag. Känslan när de knäppte loss korna och de insåg att nu får vi gå ut ❤️ Jag är tacksam för att fått växa upp med lantbruk och djur och se hur två människor älskade varenda kotte av alla djuren som gick på deras gård. Kor ska ha de bra varför ska de annars producera mjölk åt folk? Att hålla dem instängda året runt är bara korkat. De är djur med känslor och behov.
 
Att det fortfarande kommer gå väldigt mycket djur på bete. Det är inte ett förbud som diskuteras utan en möjlighet till merbetalning för de svenska producenterna.
Det går ju inte ihop överhuvudtaget, jag är faktiskt förvånad över att du köper den argumentationen.
 
Det som kommer att ske om beteskravet tas bort är att mindre mjölkproducenter kommer slås ut. Förutsättningen för ett mervärde för betesgående kor är att det bara blir en väldigt liten andel kor som går på bete och de konsumenter som efterfrågar det väljer i stor utsträckning redan idag eko-mjölk.
 
Det som kommer att ske om beteskravet tas bort är att mindre mjölkproducenter kommer slås ut. Förutsättningen för ett mervärde för betesgående kor är att det bara blir en väldigt liten andel kor som går på bete och de konsumenter som efterfrågar det väljer i stor utsträckning redan idag eko-mjölk.

Varför skulle de mindre slås ut?
 
LRF har ju själva propsat på att nötkreatur behövs för att beta naturmarker.

Det är inte så många som har högmjölkande kor på naturbetesmarker. Jag känner ingen. De går på vall som är odlad på bra åkermark.

Naturbetesmarker föder inte mjölkkor och sedan ligger kanske inte så många närgårds.
 
Varför skulle de mindre slås ut?
De kan inte konkurrera ekonomiskt, stora enheter där allt optimeras för maximal lönsamhet kan producera till en lägre kostnad. Beteskravet är det som ställer till problem för storskalighet, tas det bort så korna aldrig behöver släppas ut är det är det fritt fram för hur stora besättningar som helst nästan.
 
De kan inte konkurrera ekonomiskt, stora enheter där allt optimeras för maximal lönsamhet kan producera till en lägre kostnad. Beteskravet är det som ställer till problem för storskalighet, tas det bort så korna aldrig behöver släppas ut är det är det fritt fram för hur stora besättningar som helst nästan.

Fast man kanske kan få en krona mer för mjölk från kor som går på bete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp