köra för tung transport

orion_x

Trådstartare
Jag har inte tagit e-kort än:angel: Drar på det...
Får jag böter eller ryker körkortet om polisen tar mig med för tungt ekipage:confused: Får köra med sambons bil, men inte med pappas-som ensamt väger 2,5 ton:angel:

Shit jag måste verkligen tar mig till en körskola..

Sv: köra för tung transport

Det räknas som olovlig körning och kortet ryker... :bow: :bow: för det...

Blir du stoppad får du heller inte köra vidare... så ska du ut o köra olagligt får du skaffa en backup, som kan komma och hjälpa dig om det krisar...

Tack för svaret. Då ska jag inte köra pappas bil med släpet igen innan jag skaffat e-kort.
Vi har nämligen haft lite diskussioner om k-kortet ryker eller inte om man blir tagen. Och det är det inte värt... även om jag kan tycka det är säkrare att köra en större bil än en som drar sämre. Synd att det ska ta sån tid innan viktbestämmelserna ändras så man får köra tyngre

Finns ju en anledning till att man ska ha särskild utbildning om man ska köra tunga transporter. Säkerhetsmässigt menar jag då.

Du utsätter dig själv, andra trafikanter och inte minst hästen/hästarna för fara genom att köra ett ekipage du inte har full kontroll på.

Inte alls säkert!
Pratade om det igår senast med en som kollat upp hos myndigheter hur reglerna är...

Det beror på varför ekipaget är för tungt, jag kommer dock inte ihåg vad hon sa...

Men helt säkert är att det är inte jämt kortet ryker eller det är olovlig körning. Viss ekipage blir enbart böter...

Men som någon skrev (?) du får nog inte fortsätta köra ekipaget om du blir stoppad i vilket fall...

Tack för svaret. Då ska jag inte köra pappas bil med släpet igen innan jag skaffat e-kort.
Vi har nämligen haft lite diskussioner om k-kortet ryker eller inte om man blir tagen. Och det är det inte värt... även om jag kan tycka det är säkrare att köra en större bil än en som drar sämre. Synd att det ska ta sån tid innan viktbestämmelserna ändras så man får köra tyngre

alltså begränsningen finns ju där av en anledning... och ganska troligt har det med säkerheten att göra... Jag tycker det är bra att viktbesämmelserna inte ändras... Jag brukar sitta och bua i globen tex när de skryter om att vinstekipagen när hästtransport dras av en bil, går att köra på b-kort... :crazy::crazy:

Är totalvikten för hög så är det olovlig körning. (1500kg släp på 1300kg bil t ex eller ekipage som kräver BE på allt över 750kg)
Är bruttovikten högre än 3.5ton är det olovlig körning. (t ex lastat för mkt i släpet så att det både är överlast OCH mer än 3.5kg totalt)
Är det överlast så är det böter. (dvs du håller dig under 3.5ton men har lastat mer än släpets maxlast)

Som jag har fattat det. Alla olovliga körningar innebär att du måste ställa ekipaget på plats och be någon annan köra hem det.

Då har vi olika uppfattning. Jeepen plus släp är ett kortare, starkare och mer lättmanövrerat ekipage än v70 och släp tyvärr.

Inte alls säkert!
Pratade om det igår senast med en som kollat upp hos myndigheter hur reglerna är...

Det beror på varför ekipaget är för tungt, jag kommer dock inte ihåg vad hon sa...

Men helt säkert är att det är inte jämt kortet ryker eller det är olovlig körning. Viss ekipage blir enbart böter...

Men som någon skrev (?) du får nog inte fortsätta köra ekipaget om du blir stoppad i vilket fall...

Läs på!
att släpet är för tungt, dvs att dragvikten överträffar total vikten som bilen får dra är en sak.
inte att köra tungt släp på b-körkort, det är en annan sak och betydligt alvarligare. Körkortet ryker.

KL
i övrigt säger jag som ngn annan: kan inte fatta att ni medvetet överväger att köra e-kompetens på b-körkort. det finns som sagt en anledning varför körkort krävs för det. Ni är en trafik fara. jag skiter i er själva om ni är så dumma, men att ni utsätter andra för fara är oförlåtligt och lika alvarligt som rattonykterhet i min värld. skäms på er.

Kan inte hålla med om att man utsätter andra för livsfara!
En rejäl bil med ett boogie släp är definitivt INTE farligare än vissa varianter man ser med små klena bilar i Golfklass somm drar ett litet släp!
Anser att reglerna vi har i Sverige är felaktiga!
Dock är mitt eget bil + boogiesläp viktat så att jag kör lagligt med mitt B-kort.
Vågar inte chansa körkortet!

Självklart förändras förutsättningarna med ett större ekipage. Och dessa förutsättningar ska man känna till.

Jag är en av de som är FÖR att Sveriges generella undantag ska hävas, d v s alla släp över 750 kg kräver speciell behörighet för att framföra.

I agree.

Att man inte ens INSER att det är skillnad på att framföra ekipage i olika viktklasser är ju läskigt.

Har kört golf i ett par dagar och den är tämligen annorlunda att köra jämfört med min 245 för att inte tala om Chevan jag lånar ibland (Suburban). Och att då lägga på ett par ton till på det... Tja.

Jag anser inte att man ska få köra monsterekipage,men vanliga"normala" bilar typ nyare V70,mellanstora jeepar mm tycker jag att man borde kunna få dra 1500-1800kg med på B-kort.
Är övertygad att vi som har kört i många år både med och utan släp är fullat kapabla till detta!

Då har vi olika uppfattning. Jeepen plus släp är ett kortare, starkare och mer lättmanövrerat ekipage än v70 och släp tyvärr.

Ja men så har jag varit nära att krocka med en idiot som körde för tung transport också... Det var INTE roligt... :grin::grin::grin:

... och jag är ungefär lika säker att alla INTE är kapabla till detta. Vilket visar sig nu när husvagnssäsongen är här.

Vadå läs på?

Jag svarade på hennes fråga; Nej, körkortet behöver nödvändigtvis inte ryka.

Det är lite lustigt egentligen för det är ingen direkt skillnad att köra häst+hästsläp om man har B eller E-kortet.

Jag brukar säga att folk får göra som dom vill men huvudsaken är att dom kollar upp vilken bruttovikt deras bil får dra och sedan inte överstiger den för DÅ blir den största säkerhetsrisken gällande dom själva och hästar.
Jag förutsätter dock att dom har körkort såklart, men med vilken behörighet är upp till dom själva..

Jag håller med dig faktiskt trots att jag har e behörighet..
Tycker det är helt sjukt att det kan vara mer tillåtet att köra med en halvtaskig släp o bil istället för ett ekipage som faktiskt galant klarar av att dra sitt släp...

Men om man nu klarar av att föra ett tungt ekipage så galant, VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR tar man då inte bara och visar en inspektör det och får sitt BE?

Det kostar tid och pengar?
Risken att åka fast i en kontroll är väldigt liten?

Och äldre människor tycker ju ofta "jag har gjort si och så i 30 år... ska jag nu behöva...."

I alla fall är det så här i Roslagen, envisa suriga rospiggar! :devil:

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 663
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025