köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

Men risken finns att det olovliga ekipaget dessutom överskrider maxlast - och det kostar pengar (s 16):
http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/obotskatalogen.pdf

För övrigt håller jag med mackan; hur svårt skall det vara att förstå körkortsbehörigheterna? Har man inte B, så kör de flesta inte bil - men lik fan kan man tänka sig att fuska med E?
Vad är skillnaden, det är ju olovligt båda två.
En sak till att tänka på är vad försäkringsbolaget anser vid eventuellt tillbud.

Utan E (ska bli!) håller jag också med Lovis angående det generella undantaget, det skulle vara bra om det försvann.
 
Sv: köra för tung transport

På vilket sätt riskerar jag liv om jag har en bil som klarar bruttovikten??

Förklara gärna det. Det enda jag riskerar är mitt eget körkort om jag inte har behörigheten?

Fast jag hävdar ändå att körkortet inte behöver ryka, ska ta reda på det närmare imorrn om jag kommer ihåg, exakt vad som sas... Däremot håller jag med om att oavsett lär du inte få fortsätta framföra ekipaget om du blir stoppad...


Hur svårt kan det vara?
sätt dig upp och kör lastbil eller buss med för den delen isåfall. för du klarar ju bruttovikten eller hur : )
 
Sv: köra för tung transport

Hur svårt kan det vara?
sätt dig upp och kör lastbil eller buss med för den delen isåfall. för du klarar ju bruttovikten eller hur : )


Nej, nu pratar vi bil och tungt släp och du har fortfarande inte svarat på frågan.
hur påverkar det dig om det är jag som kör olovligt?
 
Sv: köra för tung transport

Ja förmodligen så är det vi andra som riskerar livet... Som sagt vad jag har själv varit nära att krocka med en som körde för tungt... Men jag kanske bara inbillade det hela... Så klart jag gjorde...
 
Sv: köra för tung transport

Nej, nu pratar vi bil och tungt släp och du har fortfarande inte svarat på frågan.
hur påverkar det dig om det är jag som kör olovligt?

nej, vi pratar KÖRKORTSBEHÖRIGHET. buss, lastbil, släp eller vad det må vara. du säger att du tycker det är en bagatell att köra e-släp på b-körkort.

Det påverkar mig av två orsaker, och dessa har jag redan tydliggjort.

a) du anses inte, enligt lagen, ha kompetens att köra ett så tungt släp. därmed skall du inte befinna dig på vägen där jag behöver möta dig, med detta släp.

b) som skattebetalare så betalar jag för att du ska åka omkring på vägarna och ignorera lagen, och utsätta mig och andra för fara. det stör mig det också.
 
Sv: köra för tung transport

Det är mycket som påverkar när ett ekipage blir tyngre.
Det är därför man behöver ta BE-körkort. (kultryck, bromsträckor, förhållande bil-släp etc etc för att ta det enkla).

Någon sa att det kostar pengar och tid att följa svea rikes lag. Jo men att köra bil är ingen rättighet, det är en förmån.
 
Sv: köra för tung transport

Nej, nu pratar vi bil och tungt släp och du har fortfarande inte svarat på frågan.
hur påverkar det dig om det är jag som kör olovligt?
men om det är så lätt att använda sig av e-kort man inte har varför då inte fortsätta att köra lastbil kanske, vadå man har ju ändå körkort... det kan ju inte vara så svårt...:grin:
 
Sv: köra för tung transport

Men,jag kör INTE olagligt med mitt ekipage om du har läst mina inlägg.
Bilen (V70 -99) får dra 1530kg på B-kort,1600kg på E.
Boogiesläpet för tillfället 1350kg,men ska vägas upp till 1530kg.
För de 70kg mer jag får lasta med E tycker jag inte det är värt att ta E-kort!
Problemet blir den dag jag byter bil till en nyare V70 som får dra mindre på B.
Logiken i detta är noll!
Men jag hoppas reglerna ändras till dess!

Mmm, så är det med min Volvo. Jag får dra mitt släp med en 850, men inte med min nya V70.
Men jag tycker ändå det är värt att ta E-kortet, ÄVEn om jag kör med lagliga vikter.
Då har jag verkligen satt mig in i alla regler, naturlagar osv...
 
Sv: köra för tung transport

vänta lite till så ändras reglerna så då får vi dra .....mera !!

Det där kommer nog att bli lite annorlunda än scenariot du hoppas på. OM de höjer tillåten tågvikt från 3500 kg till 4250 kg kommer det högst troligt att kräva en utbildning. Och den gränsen sätts högst troligen redan vid totalvikt över 750 kg.

Alltså blir reglerna HÅRDARE än idag, men det kommer högst troligt att finnas två utbildningar, en för BE och ett kompetensbevis mellan 750 kg-4250 kg.

Sedan kommer detta ju inte att påverka mer än en väldigt liten skara bilar, för bilarnas förmåga/kapacitet kommer ju inte att ändras fysiskt för att pappersprodukten blir en annan.
 
Sv: köra för tung transport

Ja men det låter bra om det skulle bli som du skriver... *önskar och hoppas, håller alla tår och fingrar*
 
Sv: köra för tung transport

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå igenom. Det är på tok för många som ger sig ut med stora ekipage och/eller levande last utan någon insikt i hur körningen påverkas.

Det är trots allt stor skillnad mellan att köra ris till tippen i ett slutet släp (totalvikt 750 kg) och köra levande, osäkrad last (totalvikt 1500 kg) eller en stor, lång husvagn med dubbla axlar.

Ändå har jag sett "Nisse" som lyckats köra fast med sitt lilla korta släp på den stora vändplanen på tippen, fått panik och backat RÄTT in i container för att komma därifrån.

Samma "Nisse" kan alltså erbjuda sitt kusinbarn att köra hem den lånade sommarhästen från ägaren - helt lagligt så länge mackens släp funkar på bilen (fast det är ju ofta ren tur att vikterna funkar, "Nisse" har ju inställningen att om det går att koppla på bilen får man dra det).
 
Sv: köra för tung transport

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå igenom. Det är på tok för många som ger sig ut med stora ekipage och/eller levande last utan någon insikt i hur körningen påverkas.

Det är trots allt stor skillnad mellan att köra ris till tippen i ett slutet släp (totalvikt 750 kg) och köra levande, osäkrad last (totalvikt 1500 kg) eller en stor, lång husvagn med dubbla axlar.

Ändå har jag sett "Nisse" som lyckats köra fast med sitt lilla korta släp på den stora vändplanen på tippen, fått panik och backat RÄTT in i container för att komma därifrån.

Samma "Nisse" kan alltså erbjuda sitt kusinbarn att köra hem den lånade sommarhästen från ägaren - helt lagligt så länge mackens släp funkar på bilen (fast det är ju ofta ren tur att vikterna funkar, "Nisse" har ju inställningen att om det går att koppla på bilen får man dra det).

:) Jag är inte den Nisse som gör så, vi som heter Nisse kan faktiskt också köra med tungt släp, i varje fall vissa av oss, :)
 
Sv: köra för tung transport

Det där kommer nog att bli lite annorlunda än scenariot du hoppas på. OM de höjer tillåten tågvikt från 3500 kg till 4250 kg kommer det högst troligt att kräva en utbildning. Och den gränsen sätts högst troligen redan vid totalvikt över 750 kg.

Alltså blir reglerna HÅRDARE än idag, men det kommer högst troligt att finnas två utbildningar, en för BE och ett kompetensbevis mellan 750 kg-4250 kg.

Sedan kommer detta ju inte att påverka mer än en väldigt liten skara bilar, för bilarnas förmåga/kapacitet kommer ju inte att ändras fysiskt för att pappersprodukten blir en annan.

Efter vad jag har hört så kommer det att fodras BE-kort för att koppla på ett släp med totalvikt över 750kg, men kan som sagt inte för mitt liv komma ihåg vart jag läst/hört det. Men jag personligen tror inte att vi har sett det slutliga scenariot än, allt kan ändra sig.
 
Sv: köra för tung transport

Hittade denna länken via vv's hemsida;

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

Dock vet jag inte om mallen är beräknad på att man redan har sitt körkort återkallat eller inte, men skulle inte tro det just pga vad som står om E-behörigheten...


Körning utan E-behörighet räknas alltså som "mindre allvarligt"




vad var det jag sa..... :angel: :)


Fast självklart ska man ta E-kortet om man kör mycket tungt och man vet att man kör olagligt! Tex hästfolk, båtfolk och husvagnscampare

Ringde polisen och frågade vad som hände om de skulle stoppa mig med för hör totalvikt på släpet gentemot vad bil och mitt B-kort får dra.
Svaret blev, jag skulle inte få köra med släpet från platsen vare sig det är tomt eller lastat, alltså ställa det där jag är på plats.
Ärendet skulle rapporteras till åklagare med dagsböter som följd. Dessutom blir det prick på körkortet, vid tre prickar dras körkortet in minst en månad.
Detta var det svaret jag fick av polisen.


Men det är en rätt lustig sak med att ha B eller BE kort, har kört mycker med biltransportkärra och varit mycket iväg och hämtat bilar runt om södra Sverige, har själv BE kort. Har vid flera tillfällen blivit stoppad av polisen med Volvo 740 på släpet draget av en Volvo 745 (med 2100kg`s drag på) de har frågat efter körkortet och när de sett att jag har BE CE Taxi så kollar de bara så att bilen är säkrad på släpet, sen har jag fått köra.
 
Sv: köra för tung transport

Så gör de när de stoppar oss också (både jag och maken har BE). Samma sak med ex:et, han hade fullt körkort (alla bokstäver). De kollar bara körkortet sedan får man köra.
 
Sv: köra för tung transport

Det är väl en viss skillnad på att sätta på en släp efter lastbil... Får du ens koppla på ett lätt släp där med bara Cbehörighet? Var går isf gränsen? Det var inget som togs upp när jag höll på...

På B behörighet får du lova att lasta på ett släp med en häst i utan att ens ha kört med något innan. Det är väl sjukare än att folk som kört hela livet inte får dra 2 hästar... Egentligen...
Jag känner inte någon som inte är försktig när den kör häst- men det finns ju både idioter o annat såklart...
 
Sv: köra för tung transport

Jag har har legat bakom transporter där hästen sett vettskrämd ut. JAG såg vettskrämd ut där jag körde bakom. Vissa kör som fullkomliga dårar och förvånar sig över att hästen är svårlastad och att den är så klantig att den alltid trampar sig.

Det finns alla sorter i Vår Herres hage.
 
Sv: köra för tung transport

Svarar alla som skrivit på min knapp...:

Bara för att du tar E-kort så betyder ju inte det att du blir en bättre förare!

Exampel:

Jag är en mycket ansvarsfull trafikant och jag har mycket bra koll på kultryck, däck, lastning, bromssträckor mm...

Mitt ekipage får enbart framföras med E-behörighet.
Jag sitter bakom ratten och kör jättelugnt och fint, fast utan E-kort.

Två dagar senare har jag varit och tagit E-kortet... Jag sätter mig bakom ratten, kör samma ekipage lugnt och fint.

Berätta för mig: Vad har gjort mig till en bättre förare på 2 dagar??!!

Varför skulle jag riskera någon annan med mitt ekipage? Jag slår vad om att du möter minst 10 släp-ekipage i veckan som kör för tungt utan behörighet, om du är ute och kör normalt lite varje dag. Sitter du och svär på varje släpekipage du ser? Du kan ju omöjligt se på "utsidan" om föraren har E eller inte?

Och nej, i den här tråden pratar vi från början köra för tungt släp, inte lastbil eller buss, det kan ni starta en egen tråd om!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 612
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 662
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp