köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

Ja totalvikten är den samma oavsett om bilen är lastad eller inte. Kan det vara någon form av skåpbil det rör sig om? De brukar ha hög lastvikt i bilen.

Vad du skulle vilja är att bilens totalvikt blev lägre så att du skulle kunna dra ett släp med högre totalvikt. Det finns dock en regel som säger att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Så lite beroende på vad bilen väger så hade det strulat ändå.

Vänta lite du hade väl skrivit att bilens totalvikt var 2300 kg? I så fall är bilens tjänstevikt 2300 - 700 kg= 1600 kg i tjänstevikt. I så fall hade det gått.

Men varför köper man en sådan bil till att dra med om man inte har behov av den höga lastvikten och inte har E-kort?

Mvh

Tora

Ja, nu blev det rätt.;)
Vi köpte den bilen just för att vi ville ha den, extremt bra pris plus massa extra utrustning och grym motor, så vi kunde inte låta bli. Vi visste dessutom inte att lastvikten i bilen var så hög utan gick bara efter bilens vikt och tänkte inte så mycket på resten då vi var helt sålda i just den bilen.
Det är den nya ford mondeon vi har köpt.

Jag tror att jag börjar förstå vad Tjalfe menar. Hon/han uttryckte det lite tokigt bara.

Bilen har en totalvikt på 2300 kg (tror jag det var). Lastvikten är så pass hög som 700 kg. Hade totalvikten varit mindre (tydligen så finns det inget behov av så hög lastvikt) så hade man kunnat ha ett släp på med högre totalvikt innan man slog i taket på 3500 kg.

Sen finns det ju som sagt en annan regel som säger att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt. I detta fallet hade det dock klarat sig.

De bilar som man skall kunna lasta mycket i brukar inte prioritera hög släpvagnsvikt. Därav detta problem.

Mvh

Tora

Japp, nu har du fattat vad jag menar.;)

När man köper bil skall man alltid titta i reg.beviset på hur mycket bilen kan dra. Man skall aldrig räkna själv. Det kan även skilja från en årsmodell till en annan och i vissa fall från den ena bilen till den andra.

Det tycker jag är en så pass stor bil så att skall man köra ett släp bakom den och bara har B så är det helt rätt att transporten inte skall vara så stor.

Mvh

Tora

Men hur pass stort är teoriprovet till be-kort om du redan har b? är det lika stort som när du tog b-kort? Typ 70 frågor eller nått.

Jag får göra om hela teoridelen för B-kortet samt en extra del för E.

Hur vet du att jag ens är 18?:crazy:

Jag har för tillfället fullt upp med mitt vanliga körkort. Och det går inge bra. Dessutom vill jag inte köra transport med häst i. Tycker det är läskigt och för stort ansvar. därför vill jag att pappsen som är en mycket duktig bilförare kör ett tag till....

Jag antog det eftersom du alltid skriver "vi" vi ska köra, vi har köpt, våran bil etc.
Jag säger inte "vår" om min pappas bilar, utan "pappas bil" :) "pappa kör" osv.

Blir automatiskt att jag säger så eftersom vi båda sitter i bilen och det är jag som lastar hästen och pappa som kör. Vi gör det tillsammans. Bilen köpte vi ju också tillsammans även fast jag inte var med och betalade så var jag ju med och tittade på bilen och hjälpte mamma och pappa att bestämma sig för den. Därför säger jag VI.
Men nu vet du ju hur det ligger till.:laugh:

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 663
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka