köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

Jag säger bara att jag förstår varför det beräknas som en mindre förseelse...

Återigen det anses bara som en mindre förseelse om överträdelsen är ringa. Samma sak är det med överlast. Upp till 10% får man böter (eller var det 5%?), sen blir man av med körkortet.

Mvh

Tora

Det som du lastar i bilen har ingenting med det att göra som bilen får dra.

Det har det väl?:crazy: Du får ju inte överstiga 3 ton(eller är det 3,5?)sammanlagt med släpet. Och då förändrar 700kg en hel del.

Men hur pass stort är teoriprovet till be-kort om du redan har b? är det lika stort som när du tog b-kort? Typ 70 frågor eller nått.

Tycker bara det är extremt onödigt att ha lastvikt på 700kg i bilen då vi aldrig lastar i närheten av så mycket där. Vi drar ju inte för tungt. Om vi därimot lastar fullt, så drar vi för tungt. Men inte om vi bara har typ 100-200kg i bilen. Då är det ju 500kg tillgodo men vi får lik förbannat inte dra ett släp över 1200kg.

:confused: va? vad pratar du om? vad har last i bilen med ngt över huvud taget att göra menar du?

Jag har läst hela tråden men eftersom du postade 2 sekunder före mig hann jag inte med. Jag förstår fortfarande inte vad du svamlar om, du drar väl inte 3 ton eller har ett 3 tons ekipage totalt över huvud taget.

Det har det väl?:crazy: Du får ju inte överstiga 3 ton(eller är det 3,5?)sammanlagt med släpet. Och då förändrar 700kg en hel del.

Nej det är bilens totalvikt och släpets totalvikt som inte för överskrida 3500 kg. Men det har inget med hur mycket du lastar i bilen att göra.

Du får ju aldrig överlasta bilen (slänga på 300 kg på taket och 700 kg i bagageluckan när max lastvikt i bilen är 200 på taket och 500 i bagageluckan). Men det har inget att göra med vad bilen får lov att dra (i alla fall inte på det sättet som du tror).

Mvh

Tora

Det är som ett vanligt B-korts teori prov, däremot har jag för mig att det är 60 eller 65 frågor.
Däremot så är det ju typ samma frågor, jag tror jag fick EN fråga på provet som handlade om släp. Resten var det generella om utsläpp, trafikregler etc.

Uppkörningen är (om jag inte minns fel för jag gjorde den aldrig) ett körprov både i centrum och på landväg, ett backprov och en kon banan.
Sen ska man göra nån kontroll av ekipaget innan, kolla lampor och att påskjuts bromsen funkar.
Kolla runt med lite ryttarföreningar i närheten, de har ibland kurser för att ta BE.
Jag räknade med att det skulle gå på drygt 2000kr att ta det, då tänkte jag ta 2 lektioner för att lära mig kontrollen och konbanan ordentligt samt att jag tänkte köra upp med eget ekipage, i de 2000kr räknade jag även in böckerna, tillståndet och körkorts tillverkningen.
Men det var några år sedan, vet ej vad det kostar idag men det kostar inte skjortan och tar ingen lång tid att fixa.

Förstår inte vad din far skulle ha o göra med vilka körkort du vill skaffa dig? :confused:

2300kg(bilens totalvikt) + 1250kg(transportens totalvikt, vanlig vikt på dom iaf)= 3550kg

Eller är det jag som är knäpp?

Jag har läst hela tråden men eftersom du postade 2 sekunder före mig hann jag inte med. Jag förstår fortfarande inte vad du svamlar om, du drar väl inte 3 ton eller har ett 3 tons ekipage totalt över huvud taget.

Hon/han har totalt blandat ihop max lastvikt i släp och max lastvikt i bilen + att totalvikterna är ganska så ihopblandade.

Mvh

Tora

Vi förstår inte varann....

Eftersom lastvikten är 700kg i våran bil(vilket är ganska högt) så ökar ju bilens totalvikt vare sig jag har lastat 700kg i bilen eller inte. Eller hur?

Förstår inte vad din far skulle ha o göra med vilka körkort du vill skaffa dig? :confused:

Hur vet du att jag ens är 18?:crazy:

Jag har för tillfället fullt upp med mitt vanliga körkort. Och det går inge bra. Dessutom vill jag inte köra transport med häst i. Tycker det är läskigt och för stort ansvar. därför vill jag att pappsen som är en mycket duktig bilförare kör ett tag till....

Eftersom lastvikten är 700kg i våran bil(vilket är ganska högt) så ökar ju bilens totalvikt vare sig jag har lastat 700kg i bilen eller inte. Eller hur?

Totalvikt är ju just en TOTAL vikt!!! Sen spelar det ingen roll om du har en ardenner, en säck havre eller ingenting i transporten!!!!

Om du inte har övervikt förstås...

Det är ju just det jag menar....... Fast i bilen i det här fallet. det är ju samma sak där. Därför skulle jag vilja ha en lägre lastvikt där, efterasom vi ändå inte lastar 700kg i bilen.

Ja totalvikten är den samma oavsett om bilen är lastad eller inte. Kan det vara någon form av skåpbil det rör sig om? De brukar ha hög lastvikt i bilen.

Vad du skulle vilja är att bilens totalvikt blev lägre så att du skulle kunna dra ett släp med högre totalvikt. Det finns dock en regel som säger att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Så lite beroende på vad bilen väger så hade det strulat ändå.

Vänta lite du hade väl skrivit att bilens totalvikt var 2300 kg? I så fall är bilens tjänstevikt 2300 - 700 kg= 1600 kg i tjänstevikt. I så fall hade det gått.

Men varför köper man en sådan bil till att dra med om man inte har behov av den höga lastvikten och inte har E-kort?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag tror att jag börjar förstå vad Tjalfe menar. Hon/han uttryckte det lite tokigt bara.

Bilen har en totalvikt på 2300 kg (tror jag det var). Lastvikten är så pass hög som 700 kg. Hade totalvikten varit mindre (tydligen så finns det inget behov av så hög lastvikt) så hade man kunnat ha ett släp på med högre totalvikt innan man slog i taket på 3500 kg.

Sen finns det ju som sagt en annan regel som säger att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt. I detta fallet hade det dock klarat sig.

De bilar som man skall kunna lasta mycket i brukar inte prioritera hög släpvagnsvikt. Därav detta problem.

Mvh

Tora

För att få lite hum om vad en bil kan få lasta:

Land Rover Defender (en riktig traktor): max lastvikt 750 kg
Passat kombi: 430 kg
Opel Astra: 280 kg

I dessa fall så får bilarna dra på B-kort
Deffen: 750 kg
Passaten: 1520
Astran: 1320

Med E-kort:
Deffen: 3500 kg
Passaten: 1600 kg
Astran: Ingen uppgift

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 612
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 662
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka