KÖra Transport!!!!!!!!!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare silvershine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 169
S

silvershine

Aaaa...Jaja såhär är det. I somras när jag bode hos min tränare så fick jag lära mig köra transport, dock med automat på bilen. På torsdag ska jag köra transport fast bilen som jag ska ha är manuell, nån som har nått tips? tänkte att jag skulle ut och köra med transporten lite innan vi åker iväg. Men gosh va har jag gett mig in på? tur att hästen är försäkrad....

Sv: KÖra Transport!!!!!!!!!

Är du van att köra bil med manuell växellåda så är det inte svårare än att köra transport med automatare. Tänk bara på att köra lugnt och försiktigt, så går det säkert bra!

Bromsa före kurvorna och inte gasa i dom eller hur är det? jag tackar och bugar för alla tipsen..

Försök att inte motorbromsa så mkt, utan se till att få en så mjuk körning som möjligt.
Lägre växel i uppförsbackar.

Räkna med att alla andra kör som idiotas;)

Det går säkert bra.- kör hårt:)

okej, jag tror att jag börjar lugna ner mig lite nu. Som sagt ska ju åka och hämta transporten så då hinner jag köra av mig lite och låtsas att jag har en häst i transporten. .

... och kolla vikterna, så att du framför ett enligt lagen ok ekipage!

Jag har motsatta 'problemet' - är van att köra manuell och ska köra automat med transport på lördag :crazy:
Svårt att ge dig tips eftersom jag inte har någon större koll på skillnaden...har bara kört automat någon enstaka gång förut.

Men rent allmänt...låt dig inte stressas av andra, håll avstånden, lägre växel i uppfartsbacke, bromsa och växla ner i god tid innan svängar, backar och stopp.
Har du några tips till mig? :)

Rent allmänt kör folk på för höga växlar. Bilen blir starkare på en lägre växel. 6:an ska ALDRIG i med släp på.. (Ja, det finns folk som har dragkrok på sina "skrytbilar")

Om du är van att köra manuell och ska köra automat så kan följande hända: Din vänsterfot kommer att vilja trampa ner kopplingspedalen, risken är att du stampar till på bromsen i stället med följden att du får en tvärnit. Detta har hänt mig men jag hade som tur var inget hästsläp bakom. Så håll vänster foten borta från pedalerna

Märkte det när jag provkörde :crazy: som väl var utan häst i...kände det var säkrast att köra en runda med tom trailer före.
Både vänsterbenet och högerhanden famlade efter koppling och växelspak i början, men man vande sig rätt snabbt. Mycket lättare att köra automat än manuell ju :)

Mycket lättare att köra automat än manuell ju :)

Det vore nog konstigt annars. :angel: ;)

När jag tränar på att köra så är nåt av det som min pappa tjatar om mest "strunta i köerna bakom dig". Det är onödigt att bli stressad av dem, du kan iaf itne göra nåt åt dem om du vill köra så mjukt som möjligt för hästen, och det är ju det som är det viktigaste. :)

Jo, det är viktigt!
Men svårt ibland. Nu sist när jag körde var det ett jäkla stressande på folk, man ligger ju och tuffar i 70 vilket gör att alla vill om samtidigt...så kom det en BMWdåre från en påfart och försökte hinna köra om på höger samtidigt som två andra körde om till vänster :eek:
han tutade och grimaserade och tyckte tydligen jag borde tvärnitat för att släppa förbi honom, men så fan man gör det med häst i släpet! :mad: blev han som fick bromsa istället...men nog hann jag bli rädd.
Borde ingå lite fakta om djurtransport i körkortsteorin, många verkar inte fatta ett dugg av vad det innebär.

Se till att växla försiktigt så det inte rycker.

Sammarbeta med kopplingen och motorbromsa. Släpp upp kopplingen försiktigt så märker du att motorn bromsar in bilen. Det blir absolut bekvämast för hästen eftersom bilen bromsar jämt.

Jag körde transport med häst för 1a ggr i påskas, gick hur bra som helst, har en kanonbil som är helt :love: och en häst som är coolare än mig bak i släpet ;)

Blir det kö bakom dig på små vägar så om du ser någonstans, tex, busshållplats eller liknande, släpp förbi kön. Om nu hästen inte blir galen om du stannar? Du slipper ha en massa surt folk liggandes halvt upp på rampen på släpet och risken för idiot omkörningar minskar och det blir ett trevligare humör i trafiken.

Jag tror det ingår lite djurkunskap i körkortsteorin men folk som inte är intresserad av det verkar inte lägga det på minnet. Jag har precis tagit BE-körkort och där stod det ju en hel del om hästar fast inget som jag inte redan visste. Man kanske skulle märka transportena annorlunda? Idag ska det ju stå HÄSTAR på alla transporter om jag inte har fel. Om man skriver VARNING explosivt innehåll i stället?
Det var ett skämt men en del bilister verkar tro att ordet hästar innebär att man har My Little Ponys i släpet och inte en häst på 500 kg som kanske inte vill stå riktig still

Hehe att köra transport med bil som man växlar manuellt var inge svårt :D gick hur bra som helst + att vi fick rosett på tävlingen :)

Jo, det är viktigt!
Men svårt ibland. Nu sist när jag körde var det ett jäkla stressande på folk, man ligger ju och tuffar i 70 vilket gör att alla vill om samtidigt...så kom det en BMWdåre från en påfart och försökte hinna köra om på höger samtidigt som två andra körde om till vänster :eek:
han tutade och grimaserade och tyckte tydligen jag borde tvärnitat för att släppa förbi honom, men så fan man gör det med häst i släpet! :mad: blev han som fick bromsa istället...men nog hann jag bli rädd.
Borde ingå lite fakta om djurtransport i körkortsteorin, många verkar inte fatta ett dugg av vad det innebär.

Det är sjukt när sånt händer! Jag körde min häst och var på motorvägen, från en påfart kommer en långtrader och bara blinkar och svänger, varpå tanken "vart fan skall jag ta vägen?" slår mig, hade bilar utanför mig så jag kunde inte svänga ut, lastbilen tutar och blir uppenbart irriterad och får köra ut på väggrenen, man kan ju inte tvärbromsa med häst i släp, blev smått livrädd :crazy:

Det är sjukt när sånt händer! Jag körde min häst och var på motorvägen, från en påfart kommer en långtrader och bara blinkar och svänger, varpå tanken "vart fan skall jag ta vägen?" slår mig, hade bilar utanför mig så jag kunde inte svänga ut, lastbilen tutar och blir uppenbart irriterad och får köra ut på väggrenen, man kan ju inte tvärbromsa med häst i släp, blev smått livrädd :crazy:

Ser jag att det är en påfart på motorvägen går jag över i vänster körfält om jag ser att det är påväg bilar ut. Är det mega kö även där så sänker jag farten innan så ev idioter kan köra om mig innan.

En lastbil väger ju X-antal ton, betydligt mer än bil+släp. De är inte bara för dem att bromsa och gasa på ut igen på motorvägen.

Bromsa lätt före kurvorna och gasa lätt ur kurvorna så går släpet stadigast.

Jag har lärt mig att man inte ska gasa förrän bil plus släp är helt ute ur kurvan pga av hästen bekvämlighet.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 730
Senast: Bullen22
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 709
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 039
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 065
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka