Bukefalos 28 år!

Dvärgschnauzer och Dvärgpinscher (och affenpinscher) behöver ej vara röntgade. Hos Schnauzer och Pinscher tror jag att kravet finns kvar. Inte relevant för TS dock.

Det är väl inga röntgenraser annars heller va (som Schäfer)?
 
Varför?
MT ska ju beskriva hunden som den är. Det är ju hela poängen med testet...att mäta hundens egensksper.
Om hunden inte tillåter att exteriörbedömmaren hanterar hunden kommer den ändå inte gå igenom. Finns inget att öva på där.
Oj då missuppfattade jag. Jag menade att man ska träna på exteriörbeskrivningen. Och det tycker jag. Trava runt, inte hoppa och att domaren klämmer och känner.
 
Oj då missuppfattade jag. Jag menade att man ska träna på exteriörbeskrivningen. Och det tycker jag. Trava runt, inte hoppa och att domaren klämmer och känner.

Fast det är väl inget att träna på? Kan hunden gå i koppel och tillåter hantering är saken klar. Inte någon av varken våra egna eller uppfödningar har tränat på en vanlig exteriörbeskrivning. Det är ju långt ifrån som på utställning. :)
 
Fast det är väl inget att träna på? Kan hunden gå i koppel och tillåter hantering är saken klar. Inte någon av varken våra egna eller uppfödningar har tränat på en vanlig exteriörbeskrivning. Det är ju långt ifrån som på utställning. :)
Man är olika. Jag gillar att vara förberedd. Även om det inte är som på utställning så tycker jag att det är trevligare om hunden kan trava ordentligt och inte hoppar och biter i kopplet till exempel och om man tränar på att en främmande människa kollar munnen mm så vet man hur hunden reagerar. Man måste inte lägga ner så mycket energi men nått träningsvarv tycker jag att man kan göra. :)
 
Finns ingen anledning att träna,hunden får både hoppa,pussa och ställas om i det oändliga.
Vi hade en tik som hånglade upp e-bedömmaren i brygga och sen släpade runt matte i full kareta runt grusplanden.
E-dömmaren var lyrisk och sa att han hade gett henne excellent om det var utställning. Rätt snopet för det är en svart, rejäl brukstik som är i tjänst..absolut inte den typ av hund som brukar falla dessa gubbar i smaken :p
 
Man är olika. Jag gillar att vara förberedd. Även om det inte är som på utställning så tycker jag att det är trevligare om hunden kan trava ordentligt och inte hoppar och biter i kopplet till exempel och om man tränar på att en främmande människa kollar munnen mm så vet man hur hunden reagerar. Man måste inte lägga ner så mycket energi men nått träningsvarv tycker jag att man kan göra. :)
Med tanke på att detta görs när hunden är mellan 2-4 år,så är det väl fan om inte hunden kan stå still o springa som "folk"
 
Man är olika. Jag gillar att vara förberedd. Även om det inte är som på utställning så tycker jag att det är trevligare om hunden kan trava ordentligt och inte hoppar och biter i kopplet till exempel och om man tränar på att en främmande människa kollar munnen mm så vet man hur hunden reagerar. Man måste inte lägga ner så mycket energi men nått träningsvarv tycker jag att man kan göra. :)

När vi kallar till korning har vi märkt att många tror att det är en "så stor grej" och är lite avvaktande och nervösa. Tror tyvärr att många hypar upp sig inför det och tom avstår för man tror det är kompliserat eller det förväntas en massa.
Det är synd.
Korningen är ju skitkul. Och enkel. Kom med hunden i ett koppel. Inget förberedabde behövs. Den får vara asdryg och ouppfostrad. Hellre det än söndertränad och helslipad :)
Efteråt säger alla "gud va kul det var":D
 
MT ska göras innan hunden blir 4 år (tidigast vid 2 års ålder tror jag) men exteriörbeskrivningen är det ingen övre åldersgräns för. Först ska ni ju göra MH, sen får det gärna gå något/några år innan man gör MT :)
Varför är det bra om det går något år emellan?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter 2022 korades Sara Henriksson till svensk mästare i distansritt. I helgen var det dags igen, när hon red hem SM-titeln med sin Woo Boo...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 650
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem svenska mästare korades i de fem olika klasserna när Folksam SM i paradressyr avslutades med kürfinaler under lördagen hos...
Svar
0
· Visningar
82

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp