Man vill se hur hunden utvecklas mellan testen. Ligger de för tätt ihop visar de mest samma sak.
På MH vill man ha en så grön hund som möjligt, råmattrial. På MT vill man se hur dessa egenskaper utvecklat sig.
Jaha! Intressant! Trodde att det var två oberoende test. Kan det finnas en mening med att göra MT på en hund med "dåligt" MH?
Det borde ju gå att plocka fram jätteintressant statistik från MT i så fall?
 
Jaha! Intressant! Trodde att det var två oberoende test. Kan det finnas en mening med att göra MT på en hund med "dåligt" MH?
Det borde ju gå att plocka fram jätteintressant statistik från MT i så fall?
Det är ju inte ovanligt att hundar mognar sent eller utvecklar sidor som man inte vill se osv. Social osäkerhet kan vara en sådan grej som en del inte direkt visar som unghundar men vid 3 år så är de burriga och vill inte låta sig hanteras. En del unghundar kan vara lite klena på att ta för sig i kampen mot senare osv. Könsmognad kan göra mycket i en hund.
Så absolut att MT är värt att göra. Ffa för din uppfödares skull men sen så är det som sagt skitkul. Och beskrivarna brukar förklara hunden och dennes reaktioner och egenskaper väldigt bra när de sen läser upp momenten och poängen. En del hundägare får en och annan ahaupplevelse :)
 
Jag är så himla taggad på att få gå MT! Kommer göra det när hon är 3-4 år så det är rejäl tidsskillnad, men kommer vara SÅ spännande att se vilka eventuella skillnader det är. Bara på senaste halvåret har Tinja tuffat till sig en hel del.
I förrgår skulle hon ta en tennisboll på jobbet som låg på ett ostadigt bord. För ett år sedan hade hon inte ens försökt eftersom bordet rörde på sig. Nu försökte hon så mycket att anslagstavlan som stod upprätt på bordet brakade ner över henne - så klart hon blev rädd, men det var DIREKT tillbaka för att undersöka och sedan upp och försöka ta bollen igen.
Det hade INTE hänt för ett år sedan :rofl: Vilket är sjukt roligt att se! Jag trodde hon skulle vara superförsiktig hela livet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 490
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
830
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 422
Senast: Vovve
·
Samhälle Mary kommer få titeln drottning(gemål) och Frederik blir ju kung (regent), då kan ju inte Margrethe fortsätta ha titeln drottning...
2
Svar
35
· Visningar
3 528
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp