Korrekt lindade ben!

Terja

Trådstartare
Någon som vill visa en bild på korrekt lindade ben? Eller en länk till någon sida där de visar?

Om du visar bild, varför tycker du att just denna lindning är korrekt?

Sv: Korrekt lindade ben!

Kanske lite svårt att se på den här bilden, men det här tycker jag är korrekt lindning (om man syftar på träningsbandage). Lagom mkt lindat runt kotan och upp på knät, lindan är dragen bakåt och avslutad längst upp. Snyggt ;)

Glömde bilden:
12_full.jpg

HUR lindar man korrekt då?

Börjar på mitten, går upp sen ner och slutar på mitten?

Börjar på mitten, går ner och sen slutar på toppen?

Eller hur gör man en korrekt lindning?

Jag börjar på mitten, går sedan neråt och avslutar sedan uppåt :) Tror de flesta gör på det sättet. Sen använder jag alltid padd under också, men det är ju en smaksak!

1227957.jpg

såhär lindar jag.

börjar precis under knänt.
lindar ner och sen upp
och sen avslutar jag lite upp på knät
har oftast inte padd när jag har flecce lindor då jag tycker att det blir för tjockt på min hästs ben.

Jag tycker bättre om när man lindat i zick-zack, som åttor upp och ner. Känns som trycket blir jämnare då.

Ja, det är väl lite olika. Själv tycker jag att det är snyggast att avsluta längst upp som på bilden :)

Avslutar man på mitten bli inte lindningen alls snygg utan ser ut som en boll på benet :angel: ;)

med mina "kombinationslindor" (fleece + stretch) börjar jag längst upp och lindar ner och sen upp igen. då blir det ungefär ett lager av varje...

med elastiska + pad börjar jag på mitten, lindar neråt och sen upp, avslutar längst upp (förutsatt att lindorna inte är lite för långa..)
tycker första bilden är bra!

Ja, men man behöver ju inte avsluta där man började utan ovanför. Så att det blir lika mycket linda på hela området. Lindan är ju oftast inte så lång att man kommer så långt heller, jag lindar tills den tar slut :p Det var vad jag fick lära mig på gymnasiet iaf.

Du börjar i mitten, ner till sporrent, sen upp och "fäster" högst upp. En liten bit upp mot knät, kolla på mina bilder.

Fast den lindningen du visar är för "aggresivt" varvad uppåt tycker jag. dvs dragningen av lindvarven är för skarpa, det syns att det går uppåt.

första bilden är bra tycker jag. man kan linda precis upp till knäet men då får man minska trycket precis uppe vid knäet så böjningen av benet inte blir hindrad.

säger som de flesta andra - mitten, lås lindan, nedåt sen uppåt och avsluta uppe.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 489
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka