Korrekt lindade hästar!

Sv: Korrekt lindade hästar!

Men om jag lindar högre upp fram så kommer ju lindan upp på knät... det kan väl inte vara nå skönt? :o Bak kan jag nog gå upp lite mer ja..

Jag tycker du kan gå ner jätte lite annars tycker jag att det var bra gjort. Har tyvärr inga bilder på min häst när jag har lindat.

Oj glömde, jag lindar för att hästen ska få stöd när man tränar hårda dressyr pass. Har även lindor bak alltid när jag rider för att stödja och skydda förstås pga en gammal skada.

peter_lundin skrev:
Varför skall man överhuvudtaget linda inför ett ridpass?
PL
Finns flera trådar om just varför man ska linda och vad som är bäst linda eller skydd. Kolla dom.

Det hindrar väl inte att man tar upp frågan här, dvs är det överhuvudtaget möjligt att linda så att hästen får ett verksamt stöd utan att linda så hårt att cirulationen hindras.
PL

Jag hakar på tråden. Att skydda hästen från att stryka/sparka sig där man vet att hästens anatomi och arbetets art medför en sådan risk är förståss bra. Likaså att skydda benen om man rider i obanad terräng med mkt vassa föremål och när man riskerar att hästar slår i bom t ex.

Annars tror jag det lindas för mkt i tid och otid. Själv tycker jag det är tillräckligt svårt att veta exakt hur stadigt jag ska dra bandaget på en stillastående skadad häst så att blodcirkulationen påverkas på rätt och inte fel sätt. Än svårare på en häst som ska prestera ngt och som inte kan tala om var det klämmer.

På ett läger hade jag följande övning: Alla elever fick linda varandras ben från nedanför fotknölarna till knäskålen på samma sätt och med samma elasticitet som de skulle linda en häst .Sen fick de ta sig 3 km med den hastighet de orkade och avsluta med en låg hinderbana.

Efter detta slutade alla, som tidigare gjorde det, att rutinmässigt linda hästben. Ett par fick rejält ont i foten resp vaden. Testa själv! HH

Ursäkta?! Jag kan mycket väl hästens anatomi!
Bara för att jag inte lindat runt hela kotan där så behöver inte det menas med att jag alltid gör så! Skrev att jag lindar alltid runt kotan. Helt enkelt.l
Det mest motsägelsefulla argument jag ngnsin sett. Kotled och kota är två helt skilda saker ganska grundläggande och elementär kunskap i hästens anatomi!

tigern: möjligtvis att du kan linda lite längre ner vid kotan på baksidan av benet, annars tkr jag det såg mycke bra ut!!

Ska jag lägga ner för att det inte passar dig att jag krasst konstaterar att du liksom cirka 85% av svenska hästfolkbeståndet inte har en aning om att kota och kotled är två helt olika anatomiska bitar av en häst.
Att ni 85% dessutom konstant använder den mkt felaktiga och missvisande termen "kota" när ni egentligen talar om kotleden och sedan tar illa vid er när man påtalar detta faktum ser inte jag som någon anledning för mig att lägga ner.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Stuterinamn
Tillbaka